Welke dekens voor je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Welke dekens voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 10:47

Hai bokkers,

Rond juli/augustus ga ik mijn huidige leasepaard overkopen, hartstikke leuk natuurlijk maar er moeten nog wel wat spullen worden aangeschaft.
Het meeste heb ik al, dit heb ik in het afgelopen jaar bij elkaar verzameld.
Eigenlijk heb ik nu alleen nog dekens voor hem nodig, omdat zijn huidige deken gewoon op de manege blijft.
Maar nu is mijn vraag: welke dekens heb ik allemaal nodig? Nu weet ik dat dit per paard en ruiter verschilt, maar wat zijn bij wijze van spreken de "basisdekens" die je nodig hebt?

Dan nog even wat specifiekere vragen:
1. Ik zie dat dekens niet allemaal even zwaar zijn. Op basis waarvan kies ik het aantal gram?
2. Wanneer heb je een tussendeken nodig? Begrijp ik het goed dat dit meer is wanneer je standaard staldeken niet zo dik/zwaar is?
3. Ik zie dat er naast staldekens ook zomerdekens zijn, wanneer moet je deze op doen?
4. Als je een goede regendeken hebt, kan je deze dan ook gewoon op stal oplaten nadat ze ermee hebben buiten gestaan en nat zijn geworden?
5. Is het verstandig om de staldeken ook voor buiten te gebruiken als het droog is? Of kan de regendeken ook gewoon als standaard buitendeken worden gebruikt wanneer het droog is?
6. En dan natuurlijk de hoofdvraag: wanneer weet je of je een deken op moet doen? Dit ligt natuurlijk aan de temperaturen, maar klopt het dat het verstandig is om de deken niet telkens op en af te doen?

Een boel vragen, maar zoals jullie misschien wel begrijpen wil ik straks wel goed voor het beestje zorgen. Ik kan wel op de gok gewoon wat dekens aanschaffen en dan kijken wat werkt, maar dat is ook een beetje zonde als blijkt dat het niet werk natuurlijk;)

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje op weg helpen, thanks!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:59

1. Ik zie dat dekens niet allemaal even zwaar zijn. Op basis waarvan kies ik het aantal gram?
Op basis van het weer, hoe koud of warm je paard het heeft, of het binnen of buiten staat...
Meeste paarden bij ons staan onder 300 grams zo gauw wij onze winterjas weer aandoen (dus 10 graden en kouder). Wanneer het overdag onder 0 kruipt komt daar 150 gram bij. 's Avonds gaan de paarden op stal, deken blijft dan op.

2. Wanneer heb je een tussendeken nodig? Begrijp ik het goed dat dit meer is wanneer je standaard staldeken niet zo dik/zwaar is?
Tussendeken is inderdaad voor wanneer je een beetje extra nodig hebt & dus niet standaard een 600 grams deken op wil (bijvoorbeeld)

3. Ik zie dat er naast staldekens ook zomerdekens zijn, wanneer moet je deze op doen?
Niet. In de zomer hebben ze geen deken nodig. Wanneer het herfst wordt een regendekentje (eventueel gevoerd) opdoen, de rest van de zomer lekker naakt laten staan.

4. Als je een goede regendeken hebt, kan je deze dan ook gewoon op stal oplaten nadat ze ermee hebben buiten gestaan en nat zijn geworden?
Ja. Wel opletten dat 'ie aansluit en dat bijv het heiligbeen of de borst niet nat wordt.

5. Is het verstandig om de staldeken ook voor buiten te gebruiken als het droog is? Of kan de regendeken ook gewoon als standaard buitendeken worden gebruikt wanneer het droog is?
Nee. Een staldeken is voor op stal, niet buiten!! Een regendek kan ook gebruikt worden als standaard wanneer het droog is.

6. En dan natuurlijk de hoofdvraag: wanneer weet je of je een deken op moet doen? Dit ligt natuurlijk aan de temperaturen, maar klopt het dat het verstandig is om de deken niet telkens op en af te doen?
Als je merkt dat je paard het koud krijgt of als je merkt dat hij wintervacht aan begint te maken (ik neem aan dat je dat wil voorkomen?).

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:09

Zorg iig voor goed passende dekens. Goedkoop is vaak duurkoop.
Mijn paarden gaan met droog weer idd gewoon met staldeken naar buiten. Mocht je paard op een pensionstal staan en overdag naar buiten worden gedaan, dan is een buitendeken handig, zodat er niet gewisseld hoeft worden. Je hebt diverse goede merken buitendekens, zoals Horseware en Weatherbeeta.
Daar kan je eventueel een dunne(re) staldeken onder doen als het kouder wordt/is, of als je besluit hem te gaan scheren.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:13

Leuk dat je je huidige leasepaard gaat overkopen.

Op basis hoe koud/warm het paard het heeft, hoeveel het buiten of juist binnen staat en wat de temperatuur is.

Een tussendeken word gebruikt als je dekens wilt opbouwen, stel je legt begin van de winter een 200 grams deken op nadat je paard geschoren is dan kun je dit opbouwen met een tussendeken zodat je niet meteen een dikker grams deken hoeft op te leggen terwijl dit nog niet nodig is. Je kan bij de huidige eigenaar ook informeren of het paard een deken op krijgt in de winter en hoeveel gram dit is, dit kun je dan ook voor jezelf gaan aan houden.

Een zomerdeken hoef je in de zomer niet te gebruiken, als het paard lekker bloot buiten kan staan dan zou ik dit gewoon doen.

Als de deken goed aansluit dan is dit inderdaad mogelijk, anders kun je misschien op je stal overleggen dat de deken afgehaald wordt wanneer het paard op stal staat.

Je kan in plaats daarvan ook kijken naar een outdoordeken, deze gebruik ik voor mijn paard en ik vind het ideaal, de deken kan buiten en binnen gewoon op blijven liggen zodat je niet bezig blijft met het wisselen. Een ander optie is om een regendeken over de staldeken te leggen wanneer het paard buiten staat.

Als je een periode een deken gebruikt dan maakt dit niet uit, zelf kijk ik naar de temperatuur en naar mijn paard of deze het koud/warm/goed heeft en pas daar het wel of niet gebruiken van dekens op aan.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:30

zoals de mensen hierboven aangeven, ik begin als het wat vaker regent/kouder word met een 0 of 100 grams buitendeken.
als ik dan ga scheren gaat er een 300 grams dekentje onder.
en als het echt gaat vriezen krijgt hij er nog een stal deken bij.

tussen deken is meer waarneer je van een dikke deken over wilt gaat op een 0 grams deken of zonder deken dat je hem eerst nog een tijdje een wat dunnere deken geeft.
ik heb zelf de rambo duoliner (kost wel wat maar dan heb je ook wat) de buiten deken is 100 grams, en daar kan je losse dekens voor eronder bij kopen van 100 grams 200, 300 en 400 grams zo hoef je dus alleen de onderlaag aan te passen aan het weer.

een zomer deken kan heel handig zijn als je bijvoorbeeld wedstrijd rijd in de zomer, en hem de dag ervoor netjes gewassen en gepoetst heb dan blijft hij wat netter zonder dat hij een hele warme deken op hoeft.

mijne houden altijd hun regendeken/buitendeken op, zolang de deken echt waterdicht is heeft je paard er geen last van.
maar goed in de gaten houden dat hij nergens lekt, want dan krijgen ze het wel flink koud als ze hem dan op moetten houden.

ik gebruik geen staldekens, alleen onder de buiten dekens, als je paard met meerdere buiten loopt is de buitendeken meestal een stuk sterker van stof een stal deken maken de andere dan eerder stuk.

als het echt minder weer word dat laat ik ze gewoon op.
maar als het ineens aan het eind van de zomer weer een week stralend zomer weer word dan haal ik hem er wel nog even af.

Jolien87

Re: Welke dekens voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 11:48

Ah wat een fijne antwoorden allemaal al, hier heb ik echt wat aan!

Even voor de duidelijkheid: Hij komt bij ons thuis te staan dus het buiten- en binnenzetten doen we zelf. Het wisselen van dekens zadelen we dus niemand mee op maar kunnen we ook gewoon lekker zelf doen. Dit scheelt weer;)

Inderdaad een goed idee om ook eens bij de manege zelf te vragen hoe zij dit iedere keer doen, ik weet natuurlijk wel wanneer hij een deken op heeft, maar hoe zwaar deze is e.d. weet ik niet.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:59

Hoe meer gram de vulling van de deken heeft hoe dikker. Meestal is het ook nog zo dat een waterdichte deken warmer voelt dan een staldeken.

Meestal bouw je de dekens op. Je gaat niet ineens van een bloot paard naar een dikke winterdeken. Ik begin met een zomerdeken, ga dan over naar een tussendeken van 200 gram. Wordt het daar te koud voor gaat er een 350/400grams deken op en als het dan echt gaat vriezen, gaat er nog een onderdeken onder van 150/200 gram. In het voorjaar hetzelfde maar dan andersom. Als je op tijd begint met een zomerdeken, voorkom je ook een te dikke wintervacht. De haren blijven dan meestal korter, dan als je pas heel laat met dekens begint.

Dus net het laatste stapje tussen met deken en zonder deken. Als ik de wind nog te fris vind bijvoorbeeld.

Mijn paard heeft op haar zomerdeken na alleen maar regendekens. Wel zo makkelijk, hoef je niet te wisselen en als je een goede kwaliteit koopt, zijn ze wel ademend.

Als je een staldeken hebt, kunnen ze daar ook gewoon mee naar buiten als het droog is en de grond ook droog is. Anders trekt het vocht erin en wordt de deken veel zwaarder en blijft dus nat.

Je wisselt inderdaad met de themperatuur. Op dit moment staat mijn paard overdag zonder deken in het zonnetje en heeft ze 's nachts haar 200grams op, gezien het behoorlijk afkoelt in de nachten. Als het verderop in deze week overdag weer koeler wordt, krijgt ze overdag haar zomerdeken op en 's nachts nog steeds de 200grams. Dat wisselen kan geen kwaad. Je kan natuurlijk niet als het nog echt koud is ineens je 400grams eraf halen en je paard bloot buiten zetten. Dat is wel vragen om een flinke dip in de weerstand.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 14:47

En begrijp ik goed dat een regendeken slechts een extra beschermlaagje is voor boven je gewone deken als deze niet van zichzelf waterdicht is? Omdat ik zie dat deze allemaal 0 gr. zijn.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:16

Die zijn niet allemaal 0 gram hoor. Alleen die zonder voering zijn 0 grams.

Die kan je op leggen als het eigenlijk al te warm is voor een deken, maar het flink hard regent en je niet wilt dat je paard helemaal doorweekt wordt. Of als je een staldeken hebt, dan kan je er een 0grams overheen leggen met het naar buiten gaan.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:04

Regendekens ongevoerd zijn 0 grams. Regendeken gevoerd met fleece is 100 grams. Het is dus afhankelijk van de voering hoeveel grams het is.