1. Ik zie dat dekens niet allemaal even zwaar zijn. Op basis waarvan kies ik het aantal gram?
Op basis van het weer, hoe koud of warm je paard het heeft, of het binnen of buiten staat...
Meeste paarden bij ons staan onder 300 grams zo gauw wij onze winterjas weer aandoen (dus 10 graden en kouder). Wanneer het overdag onder 0 kruipt komt daar 150 gram bij. 's Avonds gaan de paarden op stal, deken blijft dan op.
2. Wanneer heb je een tussendeken nodig? Begrijp ik het goed dat dit meer is wanneer je standaard staldeken niet zo dik/zwaar is?
Tussendeken is inderdaad voor wanneer je een beetje extra nodig hebt & dus niet standaard een 600 grams deken op wil (bijvoorbeeld)
3. Ik zie dat er naast staldekens ook zomerdekens zijn, wanneer moet je deze op doen?
Niet. In de zomer hebben ze geen deken nodig. Wanneer het herfst wordt een regendekentje (eventueel gevoerd) opdoen, de rest van de zomer lekker naakt laten staan.
4. Als je een goede regendeken hebt, kan je deze dan ook gewoon op stal oplaten nadat ze ermee hebben buiten gestaan en nat zijn geworden?
Ja. Wel opletten dat 'ie aansluit en dat bijv het heiligbeen of de borst niet nat wordt.
5. Is het verstandig om de staldeken ook voor buiten te gebruiken als het droog is? Of kan de regendeken ook gewoon als standaard buitendeken worden gebruikt wanneer het droog is?
Nee. Een staldeken is voor op stal, niet buiten!! Een regendek kan ook gebruikt worden als standaard wanneer het droog is.
6. En dan natuurlijk de hoofdvraag: wanneer weet je of je een deken op moet doen? Dit ligt natuurlijk aan de temperaturen, maar klopt het dat het verstandig is om de deken niet telkens op en af te doen?
Als je merkt dat je paard het koud krijgt of als je merkt dat hij wintervacht aan begint te maken (ik neem aan dat je dat wil voorkomen?).