Beugelriemen onder zweedblad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsesfriend

Beugelriemen onder zweedblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 10:38

Ik had ergens gelezen dat je bij springen de stijgbeugelriemen niet onder het zweetblad mag doen en bij dressuur wel.

Klopt dat?
En waarom mag dat niet bij springen?

Brainfail

Re: Beugelriemen onder zweedblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 10:47

Ik weet wel dat het zowieso gevaarlijker is om beugelriemen eronder te doen (met vallen)
Bij mijn moederspaard zit bij het dressuurzadel de beugels ook onder het zweetblad
maar bij mijn pony niet bij spring of dressuurzadel.
Bij een springzadel heb ik het nog nooit gezien maar het is wel gevaarlijk als je het wel doet aangezien de beugelriemen naar achter blijven hangen en je dan niet meer overrijnd komt en dat zit niet erg prettig lijkt mij.
Ik zou het dus niet doen.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 11:00

Caresje, hoe bedoel je beugelriemen naar achter blijven hangen en je dan niet meer overeind komt?

Ik spring met 2 springzadels met de beugelriemen onder het zweetblad, en heb er nooit problemen mee. Ik vind het veel fijner rijden.
Maar het staat inderdaad in de (Nederlandse) reglementen dat het officieel niet mag. De reden staat er niet bij dacht ik.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:00

mistid ja dat bedoelde ik maar wist even niet hoe ik het moest uitleggen dankje.