Werking van kaptoom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silkaay

Werking van kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 21:03

Hallo!

Nou, ik vroeg me dus gewoon af. Wat is nou de precieze inwerking/functie van een kaptoom?
Zelf heb ik hier 0,0 ervaring mee, dus weet er ook helemaal niets van.

Een vriendin zei me dat een kaptoom helpt om een paard beter te laten buigen en over de rug te laten lopen.
Maar ik vraag me af of dat dat wel kan, aangezien een kaptoom rond het hoofd zit (wel met dubbele longes enzo)
Ja, ik weet er echt helemaal niets van. :P

Dus even kort;
Waarom zou je een kaptoom gebruiken?
Wat is de (in)werking/functie van een kaptoom?
Voor -en nadelen?

Barst maar los!
Groetjes Silke :wave:

Ik denk dat het hier juist staat, zoniet, gelieve te verplaatsen

Caira

Re: Werking van kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:51

Ik werk heel veel met de kaptoom aan de hand, zoek eens op academische dressuur icm kaptoom dan vind je een schat aan informatie

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 12:15

Zal ik eens doen! :)
Ik dacht gewoon dat het ook leuk zou zijn om wat ervaringen enzo errond uit te wisselen :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 12:16

wat wil je weten? Ik werk ermee aan de hand, ik ben nu bezig met de schouderbinnen en schouderbuiten. Ik werk met 2 paarden met deze kaptoom en laat er binnenkort 1 maken voor mijn welsh a

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 12:20

Het is niet echt voor mij, meer voor m'n vriendin.
Gewoon hoe je het het beste kan gebruiken om ze meer buiging in hun lichaam te geven en mooi over de rug te laten lopen :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 12:27

dat gebeurt niet zomaar als je een kaptoom eraan hangt, dan moet je ook de juiste principes kennen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 12:36

Ik werk ook met mijn verzorgpony met een kaptoom. Soms rijd ik er ook mee (als we conditiewerk doen).

Ik ben het eens met Ciara. Je moet niet verwacht dat, als je een kaptoom gebruikt, je pony ineens heel mooi in die buiging gaat lopen. Daar is veel, en ik kan het weten, werk voor nodig. Je moet de principes kennen.

Op het moment zijn we bezig met buiging en zijn we net 2 weekjes begonnen met stukjes schouderbinnenwaarts.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 12:53

En wat zijn die principes dan? :)

Ik bedoel mijn vriendin wil er dus mee werken, omdat haar paard wat vastzit en de buiging/ruggebruik erg miniem is. Is het dan voor haar aan te raden, of zou ze dan beter meteen bv. een pessoateugel gebruiken en later overschakelen?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 13:07

Hier nog iemand die werk met de kaptoom aan de hand: academische rijkunst: rechtrichten. Ik vind het super!
Momenteel zit ik aan de schouderbinnenwaarts en aan de beginselen van de travers.
Ik vind het werken aan de hand zo mooi omdat je alles ziet waar je paard vb probeert onder het werk vandaan te komen (zoals mijn paard graag de duikboot doet, heeft ie nu met grondwerk geen schijn van kans meer)
Als het paard van je vriendin wat stijf is en moeilijk in te buigen zou ik zeker grondwerk aanraden. Een pessoa is vaak alleen voor een beter ruggebruik en achterhandgebruik, mits hij volledig goed is bevestigd. Een voordeel van grondwerk vind ik: je voelt je paard in je teugel, je voelt wanneer je paard naar binnen of naar buiten valt en je loopt er langs dus als de achterhand niks doen kan je deze makkelijk bereiken en beter aansporen om meer te werken.
Op de site van paardenbegrijpen.nl vind je meer info over het rechtrichten. Natuurlijk geven ze op deze site niet alle informatie van hoe en wat prijs. Maar hier kun je ook adressen van instructeurs vinden zodat je eens kan afspreken voor een les. De lessen zijn zeker niet elke week nodig. Ik neem eens in de maand les en krijg dan een berg huiswerk wat ik moet gaan oefenen. Je krijgt info over hoe je paard zou moeten lopen dus in feite is het ook niet nodig dat je wekelijks 30 of 40 euro betaald.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 13:39

Ik zal dat zeker eens doorgeven aan haar!
Dankjullie :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 07:41

Silkaay schreef:
En wat zijn die principes dan? :)

Ik bedoel mijn vriendin wil er dus mee werken, omdat haar paard wat vastzit en de buiging/ruggebruik erg miniem is. Is het dan voor haar aan te raden, of zou ze dan beter meteen bv. een pessoateugel gebruiken en later overschakelen?

Ik doel met de principes vooral op de werking van de kaptoom en hoe je paard in elkaar zit. Het laatste is vooral erg belangrijk, je moet echt inzicht hebben. Ik ben er nog niet zo heel lang mee bezig, maar kan wel zeggen dat het steeds beter gaat :)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 15:04

Zoja. Dus het is het beste als ze zichzelf verdiept in de werking ?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:08

Ja, en les neemt :) Niet op eigen houtje allerlei dingen gaan uitproberen, voor hetzelfde geld heeft ze niet goed door dat ze een oefening verkeerd uitvoert, en die is er dan weer moeilijk uit te halen en de spieren die ze daarmee traint zijn de verkeerde spieren, maakt het dus alleen maar lastiger.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:57

Nachtlampje schreef:
Ja, en les neemt :) Niet op eigen houtje allerlei dingen gaan uitproberen, voor hetzelfde geld heeft ze niet goed door dat ze een oefening verkeerd uitvoert, en die is er dan weer moeilijk uit te halen en de spieren die ze daarmee traint zijn de verkeerde spieren, maakt het dus alleen maar lastiger.

Hier ben ik het mee eens. Je moet goed weten welke spieren en voor welk doel je traint. Zorg ook dat je het in kleine stappen doet en niet teveel ineens wilt gaan doen.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:05

De principes waar nachtlampje het over heeft kan je vergelijken met een trap. Eerst komen 1, 2 en 3: Lengtebuiging, voorwaarts neerwaarts en ondertreden. Deze moeten à point zijn, eerder kan je met niks verder want in elke hogere oefening komt LVO steeds terug.
Je kan grondwerkinstructeurs vinden op de site van paardenbegrijpen. Zo heb ik mijn instructrice gevonden. Ze vragen per uur wel wat (zeker die met de hoge diploma's. Mijn instructrice is niveau 2 en legt dat supergoed uit) maar je hoeft er echt niet elke week les bij te volgen want het wordt de bedoeling dat jij de beste trainer gaat worden: dat je eerst zelf kan ZIEN wat goed en niet goed is en dat je het daarna gaat VOELEN (met barebackpad)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:17

x_Quinta_x schreef:
De principes waar nachtlampje het over heeft kan je vergelijken met een trap. Eerst komen 1, 2 en 3: Lengtebuiging, voorwaarts neerwaarts en ondertreden. Deze moeten à point zijn, eerder kan je met niks verder want in elke hogere oefening komt LVO steeds terug.
Je kan grondwerkinstructeurs vinden op de site van paardenbegrijpen. Zo heb ik mijn instructrice gevonden. Ze vragen per uur wel wat (zeker die met de hoge diploma's. Mijn instructrice is niveau 2 en legt dat supergoed uit) maar je hoeft er echt niet elke week les bij te volgen want het wordt de bedoeling dat jij de beste trainer gaat worden: dat je eerst zelf kan ZIEN wat goed en niet goed is en dat je het daarna gaat VOELEN (met barebackpad)

Je haalt me de woorden uit de mond. Ik kon het zelf niet zo goed onder woorden brengen. Ik snap de principes wel. Wij zijn ook bezig met het ondertreden van het binnenachterbeen.

Barebackpad is echt aan te raden. Je kunt de bewegingen er goed mee voelen. Ook moet je goed het ritme weten (daar ben ik zelf nog mee aan het oefenen) van de stap. Wanneer gaat het binnenachterbeen naar voren? Zo kun je in hoeken of voltes ervoor zorgen dat dat been onder de massa komt.

Pff, krijg helemaal zin om weer aan het werk te gaan. :o

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 20:30

Dank voor jullie uitleg.
BBP is uitgesloten, ze kruipt er niet op zonder zadel.
Ik zal het aan haar doorgeven :)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:45

Ja TS geef het maar allemaal door :) Hier gaat ze echt mee opknappen samen met haar paard.
Misschien zeg je nu "barebackpad no way" maar eerst gaat er toch een lange tijd van alleen grondwerk aan vooraf. Je leert je paard voelen en je moet je zelf bewust worden van welke paardentaal je spreekt (duidelijk zijn, consequent, je paard als dansmaatje benaderen en niet als werkdier,...) Je bouwt er een hechte band mee op, anderser dan wanneer je rijdt en tegen allerlei problemen aanloopt.
Wie weet komt het vertrouwen om met BBP te rijden toch naar boven. Je weet nooit.