Aanpassen van Zaldi's kunststofbomen door een machine

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

imola40

Aanpassen van Zaldi's kunststofbomen door een machine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 21:27

Een verkoper van Zaldi zadels zei me dat de boom van het zadel kan aangepast worden als het paard nog verandert.
Ik ben dit even nagegaan of dat wel degelijk klopt.
Met wat ik nu weet vind ik het helemaal niet ok dat zo'n bekend merk zich hieraan waagt.
Hier vond ik per toeval een stukje terug over bomen, oa het aanpassen van kunststofbomen van Zaldi. Ook hier wordt aangegeven dat het de boom niet ten goede komt als je die laat aanpassen:

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... zadel.html

In sommige gevallen is de kunststof boom aanpasbaar. Met een pers kan de voorboom smaller of breder worden gemaakt. Dit kan bijvoorbeeld bij Zaldi en Saddlefit4life. Dit is erg praktisch wanneer een paard nog erg veranderd. Houdt er wel rekening mee dat een boom niet sterker wordt van het aanpassen. Het is daarom niet aan te raden dit vaak te doen. Bovendien komt het vaak voor dat het de boom weer terug gaat naar de oude vorm en dan zit u alsnog met een niet passend zadel..

(dit is een stukje uit de tekst, de dt foutjes heb ik gewoon laten staan :D )
Zo'n risico wil je toch niet lopen? Eensklaps verloor ik m'n vertrouwen in dit merk toen ik dat las, nochtans heeft zaldi toch een hele goede naam?
Iemand die ook Zaldi zadels verkoopt zei het volgende:
Er is een kans dat de aanhechting tussen het boogje voorop en de boom los gaat bij het verwringen van het zadel.

Ik vroeg me af of iemand al een zaldi zadel heeft laten aanpassen. Klopt dit dat de boom weer naar de oorspronkelijke vorm gaat? Merk je dat op tijd of laat je dit ook controleren achteraf?

Sonja_vR

Re: Aanpassen van Zaldi's kunststofbomen door een machine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 08:56

kieffer, sommer en een aantal andere merken hebben ook dit soort systemen/technieken
je kunt een boom op die manier een 1 a twee maten breder /smaller laten maken
als ze de techniek gewoon goed doorontwikkeld hebben is er niets aan de hand
boom bij kieffer word verwarmd en versteld , moet daarna ook een minimaal aantal uur afkoelen voor je het zadel weer gebruikt zodat het zadel niet vervormd doordat het nog flexibel is van het verstellen

ik neem aan dat zaldi een zelfde systeem heeft
terug in oude vorm of verkeerd zal zeker kunnen gebeuren , maar ik denk dat dat vooral gebeurd als het zadel niet lang genoeg heeft mogen afkoelen na het verstellen

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:28

Dit is niet iets specifiek van Zaldi hoor, dit kan met alle kunststof bomen.

Het punt is dat je de boom verbuigt. In tegenstelling tot het vervangen van bv een Wintec boom, wat je bijna eindeloos kan doen zonder problemen, zal een boom die regelmatig verbogen wordt altijd wat kracht inleveren. Kunststof is stevig, meer dan stevig genoeg om een zadelboom van te maken, maar als je ermee gaat buigen wordt het steeds 'soepeler'. Echter een of twee keer de boom wat aanpassen is helemaal geen probleem. Stel echter je past je boom ieder jaar aan, dan ga je op den duur wel problemen krijgen natuurlijk, daar zijn ze namelijk simpelweg niet voor gemaakt.

Het is imo nergens voor nodig om je vertrouwen te verliezen, aanpassen van bomen is niets nieuws en gebeurt regelmatig bij meerdere merken. Enige wat belangrijk is, is dat je het door een goede zadelmaker laat doen.
Iemand die weet waar hij mee bezig is en die het ook durft te zeggen als je zadel zo aangepast moet worden dat je beter een nieuw kan kopen. Een kluns die je boom breder/smaller zet dan er eigenlijk goed voor is, die kan je zadel goed verpesten natuurlijk. Je kan van een wijde boom geen smalle maken, je kan wel van een wijde boom een iets minder wijde boom maken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:14

Ik ben zelf dealer van zaldi
en heb een zaldi verstelmachine voor de zaldi zadels
dit zadel kan je idd niet te pas en te onpas maar aanpassen, daar wordt geen enkel materiaal beter van.
Wel kan er een aanpassing gedaan worden, als het zadel iets te krap of te breed geworden is.
Mijn advies is altijd dit niet zomaar te doen van een maat 34 naar een maat 28. maar een maat 34 naar 32 of naar 36 is geen probleem.
Mochten er problemen ontstaan met de boom. Er zit garantie op bij zaldi, dus bij een probleem in de boom is dit altijd bij zaldi in de fabriek te herstellen.
Ik zelf heb zeer goede ervaringen met de service van zaldi in spanje.
De boom is kunststof en de kopijzer metaal, wat dus versteld wordt.
Ik heb nog niet meegemaakt dat er iets loslaat. Echter mocht dit gebeuren, dat gaat het zadel retour naar spanje voor herstel of een andere boom erin.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat de boom terugsprong in de oorspronkelijke vorm ;)
Kleine verstellingen kan ik hier zelf doen. De grote aanpassingen laat ik door spanje doen.

Zaldi heeft enorm veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van de boom van de zaldi zadels.
Ze zijn er dan ook zeker trots op.
en geven ook jarenlange garantie op deze bomen.

imola40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 00:22

Bedankt voor het antwoord. Ik heb echter ook nog geen negatieve verhalen gehoord van iemand die een Zaldi boom heeft laten aanpassen, vandaar dus de vraag in het topic ;) . Wel raden de meeste zadelmakers het af om te doen...best verwarrend.
Ik heb wel al een boom laten aanpassen door iemand, die boom was er ook niet voor geschikt met als gevolg dat de boom scheef getrokken is. Vandaar even te vertwijfeling.
Ik heb een zadel nodig voor dressuur en las veel goeds over de New Kent voor een ronde Iberiër.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:33

Er kan natuurlijk altijd iets mis gaan met een boom. In al die jaren dat ik het merk verkoop heb ik 1 keer zon geval gehad. (overigens was dit zadel niet versteld geweest)
zadel is retour gegaan naar spanje en daar is een nieuwe boom ingezet, probleem opgelost.
Dat is ook de garantie die ze geven. Dus kan je daar prima gebruik van maken.
wb de new kent?
ik heb al mijn paarden beleerd met de New kent. Ben er nog steeds wild enthousiast over het model, de zitting voor de ruiter en de ligging op de barokke paarden.
alhoewel ik ze ook op kwpn ers en andere paarden gebruik.
Vooral de prijs kwaliteits verhouding een super fijn zadel.

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:40

Ik heb mijn Zaldi (New Kent) aan laten passen een jaar geleden. Prima ervaringen en nee, deze is niet "teruggesprongen" in zijn oorspronkelijke vorm hoor..

Ik ben dol op Zaldi zadels en wil die van mij dan ook voor geen goud kwijt!

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:50

Ik heb zelf al 3.5 jaar de zaldi lander en ben er dik tevreden over.
Bijstellen heb ik nooit hoeven te doen en miojn paard is in die drie jaar toch echt veranderd van bouw.
Daar heb ik dus geen ervaring mee maar ben wel erg tevreden met het merk

imola40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 22:25

Kan ik de zadels New kent en Iberosattel van Sommer ergens testen tegen betaling(liefst volgende week gezien ik dan al les krijg)
Ik koop geen zadels meer zonder ze zelf te proberen. Ik ben er ondertussen achter gekomen dat het zadel niet alleen moet passen op m'n paard z'n rug, maar ook voor mij, ik hou namelijk niet van een lepel tegen m'n kont en een zitting waarin je in een kuipje zit.
Liefst reactie per PB met prijs erbij.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 10:42

Ik weet niet waar je woont en of ook interesse hebt in een Zaldi Lander? Die van mij komt te koop.