Ik ben dit even nagegaan of dat wel degelijk klopt.
Met wat ik nu weet vind ik het helemaal niet ok dat zo'n bekend merk zich hieraan waagt.
Hier vond ik per toeval een stukje terug over bomen, oa het aanpassen van kunststofbomen van Zaldi. Ook hier wordt aangegeven dat het de boom niet ten goede komt als je die laat aanpassen:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... zadel.html
In sommige gevallen is de kunststof boom aanpasbaar. Met een pers kan de voorboom smaller of breder worden gemaakt. Dit kan bijvoorbeeld bij Zaldi en Saddlefit4life. Dit is erg praktisch wanneer een paard nog erg veranderd. Houdt er wel rekening mee dat een boom niet sterker wordt van het aanpassen. Het is daarom niet aan te raden dit vaak te doen. Bovendien komt het vaak voor dat het de boom weer terug gaat naar de oude vorm en dan zit u alsnog met een niet passend zadel..
(dit is een stukje uit de tekst, de dt foutjes heb ik gewoon laten staan
)Zo'n risico wil je toch niet lopen? Eensklaps verloor ik m'n vertrouwen in dit merk toen ik dat las, nochtans heeft zaldi toch een hele goede naam?
Iemand die ook Zaldi zadels verkoopt zei het volgende:
Er is een kans dat de aanhechting tussen het boogje voorop en de boom los gaat bij het verwringen van het zadel.
Ik vroeg me af of iemand al een zaldi zadel heeft laten aanpassen. Klopt dit dat de boom weer naar de oorspronkelijke vorm gaat? Merk je dat op tijd of laat je dit ook controleren achteraf?