Basisspullen paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

siepenteun

Basisspullen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 19:22

Hallo,
ik krijg over 2 jaar(als ik m'n examen vmbo-tl heb gehaald tenzij ik nog havo ga doen) m'n eerste eigen pony of paard :j *D ik ben al helemaal dingen aan het uitzoeken hoeveel nou het kost p/m enz ook heb ik al hele lijsten gemaakt wat je allemaal nodig hebt. Alleen weet ik niet of ik nog dingen ben vergeten en/of dingen die je hebt maar je nooit gebruikt want dan kan ik dat weghalen.

Paard of pony
Zadel met singel,beugels,beugelriemen
hoofdstel met bit,teugels,frontriem
halster met touw
longeerlijn
longeerzweep
peesjes of bandages
poetsspullen
manenspray
hoevenkrabber
bitstukje
ledervet
dekjes
liksteen
zweetdeken en of wollen deken
staldeken (0 gram,100,200,300,400)
vliegenspray

toiletteerspullen

in de stal/paddock/land
drinkbak
voerbak
jolly bal
liksteen
alleen nog 1 vraagje: mijn paard of pony komt later overdag als het goed is in de paddock testaan (ook als het niezert en als het gesneeuwd heeft, doen jullie dan op stal een staldeken om of laten jullie hem met een regendeken staan?

Mioux

Re: Basisspullen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:23

ik zou een staldeken om doen..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:25

Regendeken is waterdicht (hoort waterdicht te zijn :+ ), dus gewoon oplaten.
Ik ga hier echt niet alle 4 de pony's als ze weer naar binnen gaan alle dekens wisselen :+ Kost je veel tijd en is onnodig.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:29

Ik zou ook nog een EHBO-kitje samenstellen (tekenpincet, ontsmettingsmiddel, compresjes)
In feite voor de echte echte basis vind ik longeermateriaal niet zo nodig.
Let op dat je een passend zadel zorgt. Een niet passend zadel kan heel pijn doen waardoor je paard allerlei kwaaltjes of ongewenst gedrag kan vertonen.
Over een wollen deken ben ik zeer te spreken. Fleece wordt snel klammig, nat en dan heb ik het gedacht dat ie niet meer warm is. Wol blijft wel warm ookal is hij nat bovenop.
Regendeken of andere zijn ook geen basis.
Peesjes zou ik alleen kopen als je beslist om te gaan springen.
Wat dacht je van een cap en een rijbroek voor jou? Of heb je dat al?

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 19:32

Ja, dat heb ik al. Heb er zelfs een beetje veel :j aangezien ik ook 2 verzorgpony's heb.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:33

heb je ook iets van shampoo eventueel?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:35

Dekens:

Je kunt je ook afvragen of je wel dekens nodig hebt. De mijne staan elke dag zonder deken, ook in de strenge vorst, wtorms, sneeuw, regen, hitte.... geen problemen mee gehad. Dus het ligt er helemaal aan:
welk paard je koopt en wat deze gewend is en hoeveel vacht deze bijv aanmaakt in de winter
wat je gaat doen (met wedstrijden kan het handiger zijn ze te scheren bijv)etc
Al moet ik zeggen dat beide paarden gewend waren aan winterdekens, beide gekocht zijn bloot (nml voorjaar/einde zomer) en geen deken meer opgehad hebben en het beide hiermee prima doen.

Halster + touw: Ik heb voor beide paarden meerdere halsters en touwen. Je weet nooit wanneer ze er eentje kapot trekken bijv. Ik heb voor beide een hele mooie (poetshalster :D ) en enkele goedkope van marktplaats of in de uitverkoop bij de plaatselijke winkel.

Longeren: ik heb voor beide een longeersingel. Voor de Fries ook een pessoa en voor de pony een halsverlenger. Dit hoef je niet meteen aan te schaffen. Kijk eerst eens wat voor je paard je gaat kopen en wat je ervoor nodig hebt.

Ach en dan heb je ook nog:

longeersingel onderlegger, mentuigen, touwhalster+leadrope, beloningskoekjes, kruidenmengsels, pionnen/blok/grote voetbal etc voor vrijheidsdressuur... Maar dat komt allemaal later wel. net wat je wil gaan doen.

1 HEEL belangrijk ding mis ik nog op je lijstje: de EHBO kit! voor paard EN ruiter! met betadine, gaasjes, verband, pleisters, thermometer (ik kan je die van Braun aanraden, kost 24 euro bij Etos, is buigzaam en heeft een temp aanduiding tot 42 EN leest met 10 seconden af!), acedermzalf, wondzalf, wondspray, ontsmetspul etc.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 19:36

ooh ja! :D , zweetmes en spons ook vergeten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:38

Paard of pony
halster met touw
longeerlijn
longeerzweep
peesjes of bandages (niet nodig bij 9 van de 10 paarden)
poetsspullen
manenspray (niet nodig, maakt de manen vooral kapot door de siliconen)
hoevenkrabber
bitstukje (niet nodig, trekt aan de verkeerde bitring bij gebruik)
ledervet
dekjes (1 is genoeg als je kan wassen)
liksteen
zweetdeken en of wollen deken (dekens alleen als je echt heel fanatiek wedstrijden wilt gaan rijden, voor een recreatie ruiter eigenlijk niet nodig)
staldeken (0 gram,100,200,300,400) (dekens alleen als je echt heel fanatiek wedstrijden wilt gaan rijden, voor een recreatie ruiter eigenlijk niet nodig)
vliegenspray

toiletteerspullen (tenzij je wedstrijden wilt gaan rijden is alleen een goed scherpe schaar voldoende)

in de stal/paddock/land
drinkbak
voerbak
jolly bal (niet nodig, doen paarden meestal niets mee)
liksteen (staat 2x op je lijstje)

Verder is het handig om iets van vaseline en wondspray te hebben.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 19:49

oke iedereen alvast bedankt, verdere reactie's zijn altijd welkom!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:57

Betadine wondspray is heel erg handig (en noodzakelijk, bij een wondje gelijk erop doen), verder zal ik ervoor kiezen om gewoon 1 of 2 dekens te hebben, een winter en een regendeken.
Wollen dekens zijn fijner met het afkoelen na het werk, het zweet gaat erop ipv in de deken zitten.
Longeerlijn is het enige wat echt noodzakelijk is, pas als je echt van plan bent te gaan longeren kan je ook een longeersingel nemen natuurlijk :P

Bandages zijn niet erg fijn voor de benen van het paard, peesbeschermers zal ik zeker nemen!

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 14:59

Okee super bedankt! :D

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:15

Vjestagirl schreef:
zweetdeken en of wollen deken (dekens alleen als je echt heel fanatiek wedstrijden wilt gaan rijden, voor een recreatie ruiter eigenlijk niet nodig)
staldeken (0 gram,100,200,300,400) (dekens alleen als je echt heel fanatiek wedstrijden wilt gaan rijden, voor een recreatie ruiter eigenlijk niet nodig)

Hier ben ik het niet mee eens.
Ik ben recreatie ruiter, maar als ik mijn paard zonder deken zet, kan ik in de winter helemaal niets mee.
Zo stijf als een plank en zonder enige fut.
Is dan niet tegenop te voeren.

Ik denk dat je vooral naar het paard moet kijken.
Niet of je reacreatie rijd of wedstrijden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:18

Oh ja, ik was vergeten dat er uitzonderings gevallen zijn die altijd apart genoemd moeten worden omdat anders iemand zich aangevallen voelt.

'Dekens zijn in 99% van de gevallen alleen nodig aals je echt heel fanatiek wedstrijden wilt gaan rijden, voor een recreatie ruiter zijn ze bijna nooit nodig'.

Zo beter?

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:22

Vjestagirl, ik denk niet dat het hier om een aangevallen gevoel gaat. Maar ik deel de mening van Sabbientje zeker wel. Dit ligt echt aan het paard en niet aan de manier waarop het ingezet wordt. Ik ken Z paarden die altijd zonder deken staan en hobbelpony's die écht een deken op moeten. Het gaat hier niet om de uitzondering van meningen/gevallen, maar de indruk die ook de penny lezers hier krijgen. Anders krijgen we straks wedstrijdshire's met dikke dekens en geschoren recreatiepony's zonder iets.

Dus TS, kijk goed naar je paard (z'n jasje) en vraag gerust aan iemand die er meer verstand van heeft (of vraag/kijk eens rond op Bokt).

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:26

ik zou meerdere halsters en touwtjes halen..
ook rezerve teugels lijkt me belangrijk.

verder heb je het volgens mij :D

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:33

Hoefvet vind ik ook nog wel handig, vooral zomers en natuurlijk met kwast:)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:02

Schaf jezelf ook even het volgende aan:

Een portie Doorzettingsvermogen (te gebruiken bij de eeuwig-lijkende-te-duren zoektocht naar HET ideale paard)

Een flinke dosis Geduld (paard zal moeten wennen, je moet elkaar leren kennen en lang niet alles gaat direct goed. Gebruik je het de eerste weken niet, dan is een portie gezond Geduld nog jaren houdbaar)

Een reserve blik Bloed Zweet en Tranen (Altijd handig om wat extraatjes op voorraad te hebben in geval van ziekte, tegenslag, of een stakend paard onder je billen)

Een grote voorraad Zonnig Humeur voor al die dagen dat je heel fijn kunt gaan rijden. Het fijne is dat tijdens het rijden het Zonnige Humeur vanzelf aangevuld wordt

Niet te vergeten: Humor! Voor als je net zo'n clown als ik heb treft die van practical jokes houdt.

En niet te vergeten 1 grote glimlach van oor-tot-oor speciaal voor die eerste dag dat JOUW EIGEN paard bij je op stal komt en je beseft dat deze ECHT HE-LE-MAAL van JOU is :D

;)

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:06

xxnadinegave schreef:
Hallo,
ik krijg over 2 jaar(als ik m'n examen vmbo-tl heb gehaald tenzij ik nog havo ga doen) m'n eerste eigen pony of paard :j *D ik ben al helemaal dingen aan het uitzoeken hoeveel nou het kost p/m enz ook heb ik al hele lijsten gemaakt wat je allemaal nodig hebt. Alleen weet ik niet of ik nog dingen ben vergeten en/of dingen die je hebt maar je nooit gebruikt want dan kan ik dat weghalen.

Paard of pony
halster met touw
longeerlijn
longeerzweep
poetsspullen
hoevenkrabber
ledervet
dekje
vliegenspray

in de stal/paddock/land
drinkbak
voerbak
liksteen

zo dat lijkt mij een degelijker lijstje van wat je nodig hebt om mee verder te kunnen.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 16:21

oke!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:26

niet dat je mijn lijst wilt zien hoor haha. ik kan bladzijden vol met rommel opsommen vrees ik, maar uiteindelijk is dat hierboven gewoon het basislijstje om je paard te kunnen verzorgen en rijden. de rest is bijzaak

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 18:59

iedereen nogmaals bedankt!

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:00

Het verschil tussen de lijst met 'basic essentials' en de lijst die mensen met paarden daadwerkelijk kunnen maken van hun spullen is wel grappig ja...
Maar goed, je moet ergens beginnen natuurlijk. En ter inspiratie natuurlijk lekker webshops doorneuzen of catalogi van grote ruitersportzaken.

dor1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:13

even mee lezen hoor