Dekje van lamsvel/pasvorm zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Dekje van lamsvel/pasvorm zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 13:07

De lamswollen onderleggers staan er bekend om de ruimte te verkleinen en daardoor je passende zadel minder goed te laten passen. Wie weet hoe dit zit met de volledig lamswollen dekjes? Hiermee krijg je toch hetzelfde effect? Behalve dat je er niet nog een extra katoenen dekje bij hebt liggen..
Moet je dan je zadel aanpassen op het gebruik van zo'n dekje? (dwz de boom een fractie breder laten)?
Het lijkt me namelijk wel wat voor mijn merrie met erg gevoelige huid. Ze verdraagt eigenlijk alleen de stubben dekjes goed, van andere dekjes krijgt ze jeuk en heel snel schuurplekjes. Ik heb een singel met lamswol van mattes, deze werkt heel fijn voor haar..

Anoniem

Re: Dekje van lamsvel/pasvorm zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:15

Ik mag van mijn zadelmaker gewoon een lam onder m'n zadel gooien (het vel uiteraard, geen heel lam :+ )

Wol deukt in, dus maakt de ruimte helemaal niet kleiner, en 't is idd heel prettig voor paarden met een gevoelige huid :j
Maar (en nou komt -ie, en hier zit het probleem) doe je dat lam op een dekje, dan maak je de ruimte wél kleiner, en dat is omdat je 2 dingen onder je zadel hebt :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:56

Ik heb altijd begrepen dat alles tussen zadel en paard de ruimte kleiner maakt. Dus ook een dikke pad. Je zadel is (als het goed is) passend met een normaal dekje. Ga je extra onderleggers of dikke dekjes gebruiken, dan wordt de ruimte dus kleiner. Wol kan wel indeuken, maar vaak niet zover dat het net zo dun wordt als een gewone pad.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:59

wol deukt wel iets in,maar nooit helemaal dus maakt het de ruimte wel kleiner.

je moet het gebruiken in overleg met je zadelmaker,onder een goed passend zadel is het in principe niet nodig.

zelfde geldt dus voor een compleet wollen dek

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 08:11

Snoevie schreef:
wol deukt wel iets in,maar nooit helemaal dus maakt het de ruimte wel kleiner.

je moet het gebruiken in overleg met je zadelmaker,onder een goed passend zadel is het in principe niet nodig.

zelfde geldt dus voor een compleet wollen dek

Waarom ik over zo´n wollen dekje denk is niet omdat het zadel niet goed past, maar vanwege haar gevoelige huid.

Ik zal het eens vragen als de zadelmaker voor controle moet komen. Ik vind het ook zonde om het zadel op een wollen dek aan te laten passen, dan zou ik er echt altijd mee moeten rijden.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:26

Hier ook een paardje met gevoelige huid/rug. Rijden al jaren met een dekje met lamswollen rug onder een maatzadel. Als je lamswol indrukt zul je zien dat dit net zo dik/dun is als nagenoeg elk ander sjabrak. Tis mn de lucht die het dekje/pad dikker doet lijken.
Als dit sjabrak in de was is rijden we met alleen een lamswollen pad. Doen we trouwens in de zomer heel vaak, ook bij het andere paard. Neemt giga zweet op en voorkomt eventuele schuurplekjes mn als paard heeft liggen rollen en je ondanks goed poetsen het zand er niet helemaal uit kunt krijgen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:13

Zeker altijd eerst de zadelmaker om advies vragen en wat er kan/ niet kan.
Maar als je niet zo' n dikke wollaag wil, bij Mattes kan je wol onder dekjes gratis op halve dikte laten scheren.