verschil concord en longeerhulp katoen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabien88

verschil concord en longeerhulp katoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 22:16

Higoma145

Re: verschil concord en longeerhulp katoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:22

het grote verschil is, dat het concord geen een vast punt heeft , en die andere longeer hulp wel, plus dat je met het concord de hoogte enz zelf in kan stellen, wil jij je paard met zn neus ontspannen over de grond dan kan dat, en wil jij hem netjes aan de teugel hebben dan kan dat, plus datje zelf de stelling enz kan bepalen. ook werkt het op meer punten, bij de buik, het paard moet zijn buik intrekken waardoor hij zijn lange rugspieren ontspant, en het werkt in achter de oren, en in de mond, dus 3 ounten. maar het nadeel van die anderen ''vaste'' methode vind ik dat je dat niet kan, ik ben een grote voorstander van het concord:) ideaal ook om een paar aan de teugel te ''leren'' lopen :)

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 22:25

Ik heb binnenkort een workshop met mijn paard over en met concord dus ben erg benieuwd. Ben wel al geweest om info te winnen en binnenkort dus uittesten.....
Met die katoenen stimuleer je dan wel de achterhand of dus veel minder?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:30

longeerhulp gaf bij mijn paard rukjes in zijn mond door de beweging van zijn benen, hoe lang ik de longeerhulp ook afstelde. Geen idee of dat met de concord leader ook zo is.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:44

met het concord krijg je geen rukjes in de mond tenzij je dat zelf doet..

en met het concord krijg je heel goed de achterhad eronder, door laten lopen en opvangen en je paard zijn achterhand heb je er zo onder.

ik loop stage op een bedrijf die daar ook mee werkt (met het concord ) en ik vind het een fantastische methode, ik ben er erg enthousiast over

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:01

Ik heb de longeerhulp ook een paar keer gebruikt. Het idee erachter vond ik mooi. Geen singel nodig dus je kan precies zien wat het paard doet. Helaas vond ik de longeerhulp erg rommelig in gebruik. Ding hing los en flapperde waardoor paard elke keer een rukje reek. Heb hem daarom maar verkocht. Vond dat tegenstrijdig.
De concord had ik nog niet eerder gezien. Ben wel benieuwd naar ervaringen.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:07

@felicity

met de longeer hulp bedoel je neem ik aan niet het concord ofwel?

wij longeren daar veel mee:) op de site www.miekeverdonk.nl kan je ook veel informatie zien/lezen :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:09

De longeerhulp vind ik echt een onding. Die heb ik een paar x gebruikt en gauw verkocht. Geloof dat paard het ook niet fijn vond. Liep ze fijn ontspannen hing dat ding te flapperen.

Ik ga straks als ik weer thuis ben de site doorlezen. Thanks.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:15

moet je doen ;) ik heb zelf de leader, voor een twenter van mij omdat hij iedere keer steigerde tijdens het wandelen, en na een paar keer liep hij heerlijk en ontspannen, nu kan ik gewoon weer wandelen zonder leader... maar hij is ook erg fijn voor paarden in revalidatie, want je kan je paard zoveel makkelijker in bedwang houden, plus je blijft zijn rug, buik, hals spieren trainen waardoor je geen verlies van spierweefsel krijgt... dus de training gaat op zich door maar op een andere manier

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:23

Ik heb de concord leader gebruikt om mijn paard vorig jaar winter 7 maanden mee te stappen. Ze was geblesseerd en had schroeven in haar griffelbeentje. Als je met de concord leader stapt kan je paard idd niet in verzet komen. Dit is een super hulp middel, het heeft ons erg geholpen.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:20

er is inderdaad een verschil in gebruik.. Ik moet zeggen dat ik de concord er super uit vind zien.. maar vind ook dat je wel enige ervaring moet hebben qua longeren om de longe variant te gebruiken.. de leader zit ik zwaar over te twijfelen om aan te schaffen aangezien mijn 4 jarige heel moeilijk is in het verkeerd qua wandelen.. dus dit lijkt me een hele goede optie.. De longeerhulp van EJ heb ik zojuist besteld.. ook vanwege het budget.. dus ga even kijken of mijn paard het iets vind.. zo niet wordt het sparen voor de CC longe haha

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:55

@RGBrink

het gebruik van de leader is gemakkelijker geworden, je hebt nu 2 methodes, de originele, en een methode dan knoop je het uiteinde om de buik, dan over de oren aan het bitring, trug naar de buik maar dan niet aan de katrol maar aan een karabijn haak, dan ga je weer terug naar voren waar je een bitstukje aan je bit hebt met de katrol en daar doe je de longe door heen, dat is een hele stille manier waardoor er weinig tot niks fout kan gaan, dat word ook geadviseerd voor mensen die er weinig tot geen ervaring mee hebben of voor paarden die het totaal niet kennen.

ik kan er binnen kort wel een foto van maken maar dan is het wel de leader...

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:12

@ gossa: ik had het gezien inderdaad.. maar ik doelde qua gebruik alleen op de longeervariant.. Wat ik alleen vreemd vind aan die methode is dat het concorde touw langs /over het voorbeen loopt.. hinderd dat het paard niet als je hem strakker 'trekt' ?

de longeerhulp is besteld dus die ga ik testen zodra hij binnen is.. zit eraan te denken om evt deze (net als de concord) met een extra touw ook achter de oren langs te laten lopen.. maar dat ga ik nog even bekijken als ik hem in gebruik heb genomen..

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:22

@RGBrink

oke, via 1 van de 3 methodes loopt hij inderdaad langs het voor been, ik heb daar nog niet echt een verhinderd iets meegemaakt zegmaar, maar wel bij een paard wat tegen de hulp ingaat dat het teveel langs het been schuurt waardoor er een open plek kan komen, maar daarvoor is de 2e manier van bevestigen want dan loopt hij niet meer langs het voor been mar dan komt hij net als je longeerlijn vanaf het bit, vanavond zal ik daar een foto van maken, welis waar op een halster want ik doe nog geen bit in bij mijn 2 jarige maar dan zie je wat ik bedoel zegmaar....

maar ik vind zelf dat je bij de 1e (en die noeme we de moeilijkere) meer inbreng hebt, toen de ''makkelijkere'' manier van bevestigen kwam moest ik daar erg aan wennen maar het is wel fijn want dat ligt nog stiller in de mond.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:34

Zijn er ook filmpjes waarop er mee gelongeerd word, ik kan alleen de filmpjes vinden van hoe je hem moet "bevestigen"..

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:42

geen idee... maar het is ook moeilijk en filmen en longeren tegelijk :') maar ik kan wel kijken of ik miss eens een stukje kan filmen?

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:08

@ princesj
Er staan inmiddels filmjes op de site over het aanbinden van zowel de longe als de leader.
Deze staan onder het kopje ConCord/gebruikers info/video en dan de optie ConCord instruction.
Ook staan er nu filmpjes op waar je kan zien wat het effect van de concord is.
http://miekeverdonk.nl/index.php?option ... 19&lang=nl

Groetjes nancy