verwisselbare boom en hoge schoft ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jiskaringo

verwisselbare boom en hoge schoft ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 22:12

Hallo,
wij zijn op zoek naar een zadel met verwisselbare boom,
weet iemand nog een geschikt zadel dat op een paard kan met een zeer hoge schoft ?

Jiska

upendo

Re: verwisselbare boom en hoge schoft ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:13

Ik denk dat je dan even zal moeten informeren bij een zadelmaker..

De ene hoge schoft is de ander niet. :)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:17

Het is inderdaad waar dat de ene schoft de andere niet. De ergste zijn degene met weinig bespiering eronder..

Ik moet je denk ik toch teleurstellen. :(:) Verwisselbare bomen zijn standaard. Dat wil zeggen dat als je een zeer smalle boom neemt om de schoft vrij te hebben hij vaak gaat knellen aan de zijkanten. Een boom die breed genoeg is zorgt er weer voor dat het zadel op de schoft zakt. Een zadel met souffle kussens is een betere optie. Je kan nog kijken naar een verwisselbare boom met een onderlegger die in het midden leeg is, maar zelf zou ik niet gaan voor een verwisselbare boom.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:19

Zijn er geen zadels voor hoge schoft dan?
Ik heb een zadel met verwisselbare boom voor koudbloeden.
Die hebben een boom met kortere takken, dus dat bomen ''standaard'' zijn vindt ik kort door de bocht.

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 22:20

ons is juist een verwisselbare boom geadviseerd, omdat we anders elke 3 maanden een nieuw zadel nodig hebben..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:22

Elke drie maand een andere boommaat lijkt mij persoonlijk wel stug. :)

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 22:23

paard heeft erg last van totaal geen bespiering, en de osteopaat komt er ook bij. de osteopaat heeft ook geadviseerd voor een verwisselbare boom

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:24

Ze hebben we verschillende bomen, maar die zijn natuurlijk niet afgestemd op je paard. Het zijn toch verschillende standaards voor paarden van verschillende omvang. Ook de vulling kan je niet aanpassen op je paard bij de meeste zadels voor een verwisselbare boom, dus vandaar dat het enigzins standaard is.

Een zadel voor een breed paard is makkelijker te vinden.

Bij weinig tot geen bespiering is het probleem wat ik schetste over dat arme onder de schoft...

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:51

thorowgood heeft speciale zadels voor paarden met hoge schoft, ook in een leren versie ( Kent & Masters.)
Verwisselbare "boom", en gevuld met echte wol.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:56

Wellicht is een Korrector lucht correctie pad iets voor je? Dat is een luchtsysteem wat telkens weer aangepast wordt op de bespiering van het paard. Heb er meerdere paarden mee gezien die op die manier mooi in de bespiering zijn bijgekomen :j

Bij een hoge schoft is het belangrijk dat de voorkant van het zadel goed is teruggesneden, wat veel ruimte voor de schoft geeft. Aangezien iedere schoft, en iedere rug anders is, moet je toch echt een zadel kopen in overleg met een zadelpasser.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:57

Fairfax kun je ook wisselen en komt ook voor hoge schoft. Die zijn ook gewoon wol gevuld. Er zijn ook zadels met een schroef verstelbaar kopijzer op de markt. Ik zou hoe dan ook niet zelf rommelen.

marianne5000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 08:59

jiskaringo schreef:
Hallo,
wij zijn op zoek naar een zadel met verwisselbare boom,
weet iemand nog een geschikt zadel dat op een paard kan met een zeer hoge schoft ?

Jiska

Ik zou je adviseren om advies te vragen bij een zadelmaker, er zijn namelijk wel zadels die geschikt zijn voor een hoge schoft, met een verwisselbare boom, waar je ook de vulling van kunt aanpassen. Mijn zadel maker is mariska van oest (www.zadelhulp.nl) en zij heeft deze zadels.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:27

Wow zadels hebben ook een verwisselbare boom + geen takken aan de voorzijde. Dus dan kan je er een smalle headplate in zetten en toch ruim voldoende schoudervrijheid hebben.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:56

Ik heb sinds kort de Deuber Maxima. Die is door middel van een schroefsysteem breder en smaller te maken. Ik heb hem een paar dagen geleden op mijn oudje van 26 geprobeerd. Die wordt niet echt meer gereden en heeft vanwege dr leeftijd een giga schoft, weinig bespiering en een wat holle rug. Kon het zadel perfect aanpassen, en zou ze breder worden met training (wat ik dus niet meer van plan ben, ouwetje moest gewoon even een lolletje hebben ;) ) kan ik het zadel mee laten groeien.

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 16:54

we laten er sowieso een zadelmaker naar kijken :)
maar we hebben waarschijnlijk al een goede oplossing gevonden !

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:46

trisca schreef:
Het is inderdaad waar dat de ene schoft de andere niet. De ergste zijn degene met weinig bespiering eronder..

Ik moet je denk ik toch teleurstellen. :(:) Verwisselbare bomen zijn standaard. Dat wil zeggen dat als je een zeer smalle boom neemt om de schoft vrij te hebben hij vaak gaat knellen aan de zijkanten. Een boom die breed genoeg is zorgt er weer voor dat het zadel op de schoft zakt. Een zadel met souffle kussens is een betere optie. Je kan nog kijken naar een verwisselbare boom met een onderlegger die in het midden leeg is, maar zelf zou ik niet gaan voor een verwisselbare boom.

Haha, hoge schoft een weinig spieren. Dan verwijs ik naar mijn paard. Ik heb de wintec van een stal genoot erop gehad, moest een dikke pad onder anders lag het op d'r schoft.
Ik zou toch voor een zadel met teruggesneden kamer gaan en een zadelmaker.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:51

Toch nog even een tip: Ik heb een Trekker zadel. Deze is boomloos, maar de voorboog is traploos verstelbaar en kan dus met de bespiering "meegroeien". Zitting is verstelbaar voor jezelf en de kussens zijn eveneens met verstelbaar (met klitteband) voor een goede pasvorm en ruggegraadvrijheid van je paard.