bitloos hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

armanike

bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 17:55

hallo,

Sinds kort ben ik overgestapt op bitloos( het was gedwongen, omdat mijn paard een haakje had)
Maar ik zou het graag willen blijven doen thuis .
Nu vroeg ik mij dus af welke bitloos hoofdstel ik het beste zou kunnen nemen.

Mijn arabier is vrij gevoelig voor druk dus ze zou eigenlijk met het lichtste wel overweg kunnen

vg

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:00

Verschilt en dus een kwestie van proberen.
Paard wat ik rijd doet het dus niet goed op een sidepull wat hier altijd aangeraden wordt.
Ik heb dus kaakgekruist, kingekruist was drama, dat moest ze ook echt niet.

Een sidepull geeft alleen druk op de neus, waar kaakgekruist dit verdeelt over het kopstuk, neus én kaakdelen.
Ik heb er nog wel een te koop in maat cob overigens, een Nurtural bitless bridle.
Die schijnt erg fijn te zijn, maar hij past niet.

http://www.stalsteenke.be/page.asp?DocI ... st&langue=

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:15

Ik ben begonnen met een sidepull voor mijn arabier. Dat leek mij ook het fijnst en het vriendelijkst en met halster rijden ging prima, dus dan was de keuze snel gemaakt. Toch bleef ze zich er wat tegen verzetten, waarschijnlijk door ruis. Dat uitte zich door haar hoofd schuin in de lucht te steken. Ik heb een erg zachte hand dus daar ligt het niet aan. Nu rij ik met een kaakgekruist hoofdstel, verzet vrijwel helemaal over! Ze zoekt zelf de aanleuning op. Het gaat er dus echt om of het systeem bij je paard past, het is niet zo dat hoe minder gevoelig je paard hoe scherper je hoofdstel moet zijn. De sidepull was veel duurder dan de kaakgekruiste dat ik nu heb, heel zonde dus, want bij verkoop verlies je er bijna altijd op.
Mijn advies is dus toch ook uitproberen.. Misschien is er iemand in de buurt die je een hoofdstel wil lenen of kun je iets goedkoops via marktplaats krijgen.

Kirstenn

Re: bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:18

Als je wat wil investeren kan ik je ook een Rambo Micklem Multibridle aanraden... Die kan je op 3 manieren bitloos gebruiken (sidepull, via kinband en kaakgekruist) en zo kan je dus ook goed aanvoelen wat voor jou merrie het beste werkt, zonder een nieuw hoofdstel te moeten aanschaffen. Erg goede kwaliteit en je kan hem ook met bit gebruiken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:31

Kirstenn schreef:
Als je wat wil investeren kan ik je ook een Rambo Micklem Multibridle aanraden... Die kan je op 3 manieren bitloos gebruiken (sidepull, via kinband en kaakgekruist) en zo kan je dus ook goed aanvoelen wat voor jou merrie het beste werkt, zonder een nieuw hoofdstel te moeten aanschaffen. Erg goede kwaliteit en je kan hem ook met bit gebruiken.

Die vind ik bitloos niets.
Kaakgekruist schijnt niet fijn te werken bij deze, de sidepull vond ik persoonlijk niets.
De kinband vind ik helemaal een raar iets, wat hetzelfde werkt als sidepull.
Als bit hoofdstel vind ik het wel top.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 20:00

en hoe zit het met een hackmore?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:10

Mijn ervaring is dat het een kwestie van proberen is (net als bij bitten).

Ik heb het glucksrad, een S hackamore, kaakgekruist (barefoot) en sidepull geprobeerd maar heb het helemaal gevonden in het kingekruiste merothische hoofdstel. Voor mijn fjord duidelijk en een goede release door de verende neusriem.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:11

Je hoeft niet persé een bitloos hoofdstel aan te schaffen om verder te kunnen rijden, een stalhalster met teugels eraan gemaakt
fungeert ook prima! :) Hoe je het ook went of keert, het is niet de optoming waarmee je rijd, maar je lijf! :)

Verders zijn de sidepull en 't glucksrad (LG-zaum) mijn favorieten.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 20:13

ja maar ik wil ook graag mee fatsoenlijk rijden, op een stalhalster loopt ze echt niet lekker.
dat zit me allemaal te los. En ik spring parcours 1.20 met het beestje, en dan zie ik mij niet aankomen met een stal halster...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:59

armanike schreef:
en hoe zit het met een hackmore?

Vond mijn peerd niets, maar ik heb een comfort S hackamore liggen.
Eventueel tegen borg mag je die lenen.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:58

Stalhalster kan wel voor een paar keer, maar om iedere week een aantal keer mee te rijden is het niet zo geschikt. Het trekt omhoog en opzij. Natuurlijk rij je vooral met de zit, maar de ondersteunende signalen die je geeft met je hand moeten niet verwarrend werken.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:30

Kirstenn schreef:

Die gebruik ik ook voor mijn paard als sidepull, doet ze het geweldig op. Heb die andere eigenlijk nog niet eens geprobeerd.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 21:56

ik heb al een rabo maar die is maat full, en ik vind dat echt te prijzig voor nog een te kopen.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:01

Het is idd gewoon een kwestie van proberen. Ik heb mijn bitloze hoofdstellen gewoon op deze site gekocht http://www.bitloospaardrijden.info . En dan het kruislings systeem. Was een paar jaar geleden een mooie actie dus had er maar meteen meerdere gekocht. ;) Ik heb mijn paard er altijd heerlijk mee gereden. Veel succes ermee!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:06

Het is zo per paard verschillend hoe de reacties zijn.

Maar om je een idee te geven ga ik mee met moonfish13.
Stalsteenke zit in Belgie en zij hebben de Nurtural. Dit is een hoofdstel waar veel paarden , ook de fijn gevoelige erg goed op reageren.
Ook de arabier die ZZ heeft gelopen, 13 jaar een bit in heeft gehad en koud is omgeschoold op bitloos, reageerde fantastisch.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:03