Welke boomloospad heeft de voorkeur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rchell

Welke boomloospad heeft de voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 17:10

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kom er niet uit.. Ik heb sinds kort een FRA Courville.. qua 'padformaat' te vergelijken met een Barefoot Cheyenne (maat 2)..
Nu ben ik zelf een ruiter met een maatje meer, dus zoek ik een stevige goedgevulde pad die lekker schokdempend is..

Welke pad kunnen jullie me aanbevelen, want ik zie door de bomen het bos niet meer.. en wat zijn de voor en nadelen per pad? Ook ben ik benieuwd naar uitleg omtrent de enorme prijsverschillen die ik tegenkom.. van 30 tot 140 euro?!

Ik hoor graag van jullie :D bvD!

Duhelo

Re: Welke boomloospad heeft de voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:19

ik heb de hkm pad met schokdemper erin van nickyskeet, maar ik heb er wel een paar zachte inlages extra in gedaan. ik heb een barefoot london, maat 2.
daarnaast heb ik een gewoon dik zadelvormig dekje + nepbontje die ik opengemaakt heb, een paar gewone inlages op maat gesneden en erin gedaan heb, en terug dichtgedaan heb. werkt goed, maar niet ideaal vind ik (durft ietwat te verschuiven)

voor mijn boomloos westernzadel met kussens heb ik een dik neopreen achtig zadeldek, met daarover een redelijk dikke westernpad, werkt ook, maar ook nog niet ideaal.

vroeger voor de vps vond ik de physiopad of een budgetpad ideaal, pasten dubbele inlages in, antislipspulletje, heel goed
ik heb ook een tijd een duks westernpad gehad, zonder vps lag die pad ook erg goed (wel met driedubbele inlages) maar met zadel met vps was het bagger.

de gewone barefoot pad met nepbont onderkant vond ik erg zweterig, en schoof vlug, daarnaast had mijn trekpaard niet genoeg aan de ruggegraatvrijheid (was niet breed genoeg)

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 16:59

Dank je wel voor je reactie.. ik zoek gewoon een complete pad die er zo onder kan (evt met inlages).. maar ik ben een redelijke leek.. dus wellicht kan je toelichten wanneer je gebruik dient te maken van inlages en wanneer niet.. ?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:19

Ik gebruik een grandeur pad met flexinlages of een Cutter Shockpad (western) met dikke armasport inlages. Gaat allebei goed.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:53

in principe hoort er onder ieder boomloos zadel een pad met ruggegraatvrijheid en stevige inlages. omdat een boomloos zadel geen boom heeft die de druk verdeeld, komt er vooral onder de stijgbeugelophanging erg veel druk op een klein punt.
als je dan bv lichtrijdt, komt al je gewicht op dat klein punt terecht, waardoor je paard drukkingen kan krijgen (en uiteraard ook niet meer comfortabel kan lopen,niet ontspannen zal zijn etc)
de inlages dat je nodig hebt hangt af van het type zadel, je eigen gewicht, en je paard.
stel een
barefoot zonder vps + paard met een goede spekrug, zal je voldoende hebben aan een pad met enkele inlages.
als je datzelfde zadel op een paard met weinig vetjes en een opliggende ruggegraat legt, dan heb je dubbele of zelfs driedubbele inlages nodig.
de nieuwste BF hebben al vps, waardoor je in principe maar enkele inlages nodig hebt (ik heb er protectorschuim en een paar zachte inlages nodig, want paardlief heeft al eens drukkingen gehad door het lichtrijden, maar ik kan ze niet constant uitzitten :D )

bij een zadel zoals bv de startrek, die al kussens hebben, kun je in principe met een goede pad, maar ik heb een namaakstartrekk, en paard reageert niet goed op een gewone dikke pad, vandaar het neopreen drukverdelend geval met ruggegraatvrijheid, en nog een dikke pad erboven op.

Zoals te zien heb jij een replica barefoot, die, ik veronderstel, zonder vps is (dus gewoon een vlakke onderkant)
bij een paard gewoon zou ik de standaard barefootpad aanraden met dubbele inlages.
als het paard weinig bespiering heeft, gevoelige rug, of als je zelf zwaarder bent en veel lichtrijdt, zou ik aanraden om contact op te nemen met nickyu (http://www.nickyskeet.nl )
en de volgende pad te bestellen, met een paar zachte inlages en een paar dubbeldikke inlages.
dan heb je een mooie ruggegraatvrijheid, en een goede drukverdeling :)
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... 001%5B1%5D
(wel emailen naar haar en vermelden dat het zonder vps is )
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MHLHAXQR.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CILO6WPG.jpg
mijn paard met dukspad

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:55

Ik heb een Grandeurpad laten maken met de stevigste inlages. Wel een uitgave, maar die pad ligt echt als een huis!
Mijn vorige boomloosje had ik een christ boomloospad onder. Met inlages, en dus helemaal van schaap onderop. Die was ook geweldig (maar nog een tandje duurder..)

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:55

Skitopad met traagschuim is ook heel goed.
In alle gewneste vormen en kleuren te krijgen.
Wel aan de prijs trouwens.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:56

skessa: heb je daar een link en wat meer info over?

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 20:01

Duhelo:

dank je wel voor je moeite en je hele duidelijke uitleg!! heel erg fijn.. zo snap ik em tenminste :D
Ik heb zelf een flink stevige ruiter (lees 1 hele dikke inlage) en heb een paard zonder bespiering (wordt ingereden met deze boomloos.., worden momenteel aan de longe wel rugsieren opgebouwd, maar is niet voldoende.. hij heeft een behoorlijk hoge schoft, ruggegraat is neit echt opstaand.. of te wel wij hebben veeeeel inlages (hele dikke pad) nodig.. Wat zou je mij/ons aanraden?
thnx! :D

@ skessa: heb je hier voorbeelden/link van?

Ik vind het neit heel erg om er iets meer aan uit te geven als het maar goed gaat passen bij ons.. en waarvan de prijs/kwaliteit ook goed is en je niet alleen 'voor de merknaam betaald'

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:14

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:55

yusa: die pad komt ongeveer overeen met de physiopad?

@ RGBrink:
graag gedaan, ik heb zelf genoeg aangeklooid met pads en inlages, en het is fijn als je daarbij wat hulp krijgt :D
ik zou ook een dikke pad met voldoende inlages aanraden.
ikzelf was heel erg tevreden over die dukspad, omdat de inlagevakken groot genoeg zijn om 3 of zelfs 4 inlages in te stoppen. echter had ik zon pad nodig omdat ik wel een wat breder dan gemiddeld paard heb, met een dito bredere ruggegraat (en dus een bredere ruggegraatvrijheid nodig)
met de gewone pads had ik het probleem dat de ruggegraatvrijheid praktisch wegwas doordat de inlages zo dik op elkaar gepropt waren, en dat werkte voor mijn paard niet.
maar jij hebt een normaal gebouwd paard, dus dan zou het eventueel kunnen zijn dat de inlages bij een dukspad te ver uiteen zitten, en dat de ruggegraatvrijheid zeg maar over de ruggegraat zakken, en je dus ook geen vrijheid meer over hebt.
Misschien zou de hkm pad dan beter zijn, met driedubbele inlages, daar is de ruggegraatvrijheid smaller dan bij de dukspad, maar breder dan bij een gewone barefootpad.
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... l0001-0001

leg je "probleem" eens voor bij nickyu, of aan pmarena (van boomloosrijden.nl), zij hebben meer ervaring met pads en gewone paarden dan ik :)
ohja, te dikke inlages zijn ook nie altijd goed, als ik er bij een zadel zonder vps bv 4 instop ipv drie, dan hang ik onder haar buik :D
daarnaast varieert het ook of je veel lichtrijd of niet, ik rij altijd licht, behalve als ik oefen op doorzitten, of ze wat meer doorverzamel, maar buiten bij langere ritten doe ik altijd lichtrijden, als je altijd doorzit (westernruiter?), dan komt er veel minder druk op die stijgbeugels, en is de druk zowiezo al netjes verdeeld onder je kont :D , dus dan heb je vaak wel voldoende aan enkele of gewoon dubbele inlages

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:40

Hij lijkt er wel op, maar persoonlijk vind ik hem fijner omdat hij van net iets ander materiaal gemaakt is. Ik vind dat het merk net wat meer ontwikkeld in dan Barefoot (ook als je de zadels vergelijkt, die zijn net wat meer ontwikkeld).

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 14:29

Dank je wel! die HKM pads zien er goed uit qua omschrijving.. ook leuke kleurtjes :D
Ik zal nickyu eens mailen wat het advies is.. kan ik aansluitend ook bij haar bestellen.. vind ik wel zo netjes.. ;)