Welke dekenmaat voor paardje in groei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Welke dekenmaat voor paardje in groei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 21:10

Joo!
Ik heb een jaarling (staat nu op opfok een heel eind van hier) maar weet niet welke maat hij nodig zal hebben van deken. Ze schatten dat hij 156cm groot wordt. Dan kan hij een 185 bovenmaat gebruiken. Maar welke maat moet ik dus voorzien voor in de groei? Het gaat vooral om vliegendekens en zweetdekens. Of zou ik gewoon tijdelijk ipv van een zweetdeken een fleecedeken voor mensen gebruiken (wel een gek zicht natuurlijk)?
Groetjes
Maar

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Welke dekenmaat voor paardje in groei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:15

Een zweetdeken heb je niet nodig, die zit al ingebouwd in de vacht dus dat scheelt. :D
En zeker een jaarling, waar moet zo'n dier nu van zweten?

Vliegendeken kan handig zijn, maar in de opfok denk ik niet dat die lang leeft. :=

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:15

2a54z6e45r6r schreef:
Joo!
Ik heb een jaarling (staat nu op opfok een heel eind van hier) maar weet niet welke maat hij nodig zal hebben van deken. Ze schatten dat hij 156cm groot wordt. Dan kan hij een 185 bovenmaat gebruiken. Maar welke maat moet ik dus voorzien voor in de groei? Het gaat vooral om vliegendekens en zweetdekens. Of zou ik gewoon tijdelijk ipv van een zweetdeken een fleecedeken voor mensen gebruiken (wel een gek zicht natuurlijk)?
Groetjes
Maar

Gewoon een goedkope kopen,
Wij hebben al zweetdekens vanaf 11 euro.
https://www.peerkeruitersport.nl/paard/ ... deken.html

Een jaarling sloopt zijn dekens toch, dan kun je beter geen hele dure erop hebben liggen :P

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 21:29

Ahja vergeten vermelden, binnenkort komt ie naar huis :) en hij wordt 1 eind mei. Het is voor het zweetdeken niet echt de bedoeling om die lang op te leggen, maar bv als het kouder is en hij moet gewassen worden dat hij die dan opkrijgt tot ie droog is :)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 21:30

Peerke_ schreef:
2a54z6e45r6r schreef:
Joo!
Groetjes
Maar

Gewoon een goedkope kopen,
Wij hebben al zweetdekens vanaf 11 euro.
https://www.peerkeruitersport.nl/paard/ ... deken.html

Een jaarling sloopt zijn dekens toch, dan kun je beter geen hele dure erop hebben liggen :P

Moet ik dan een maat kleiner kopen of gewoon de gewone maat die hij als volwassene zal hebben?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:31

een niet wassen en zo geen deken en paard in de opfok is het beste, je maakt er alleen maar een watje van

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:32

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:33

Als je hem een keer wast denk ik dat je dat bij mooi weer doet? Gewoon droogstappen in de zon

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 21:45

Idd, ik opteer ook wel liever voor wassen bij mooi weer, maar je weet nooit dat hij mss luizen ofzo gaat hebben dat hij gewassen moet worden? Ik ben van plan om hem geen winterdekens enal te kopen anders word ie idd een watje. Maar wil toch voorbereid zijn moest ie een zweetdeken nodig hebben voor een of andere reden :)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 21:48

Of moet ik in nood gewoon een 'mensen'fleece gebruiken? Want eigenlijk is de kans klein dat ie dat nodig zal hebben...

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:49

ik zou het niet doen, als je hem persee moet wassen kun je ook naar de ruitersportzaak gaan, en er een halen. als je hem nooit hoeft te wassen heb je geld bespaard

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 21:51

Mja, is omdat een vriendin haar zweetdeken verkoopt voor een prikje ;)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:51

Mijn tip: geen deken kopen voor een jaarling.
Heb zelf 2 jonge paarden en geen van beide heeft ook maar een deken. Wassen heb ik 1x gedaan toen mijn pony 2.5 was voor een fotoshoot, maar gewoon mooi laten drogen in de zon. Vliegendekens hebben ze ook niet nodig, een goede vliegenspray volstaat normaal gezien wel :j .

Ik zou niet die investeringen gaan doen, is beter voor je paard en beter voor je portemonnee :)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 21:54

Ok, bedankt voor de tip :)
Ik denk dat ik het gewoon te ver ga zoeken doordat ik het soms té goed wil doen :")
Ben zelf niet echt aan dekentjes voor elk weertje, zo worden het idd watjes (:
Maar wil wel goed voorbereid zijn tegen dat m'n paardje thuis komt ^^

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:56

Dat snap ik wel hoor! Ik ben zelf ook zo voorzichtig en was het toen ik begon aan de paarden nóg meer. Maar soms willen we zo goed doen dat we niet meer beseffen dat minder soms beter is voor je paardje zelf :) .

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 21:58

Idd, true. Meestal vergeet je dan eingenlijk waar het allemaal echt om gaat: luisteren naar je paard :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:59

2a54z6e45r6r schreef:
Ze schatten dat hij 156cm groot wordt. Dan kan hij een 185 bovenmaat gebruiken.

185 is ondermaat. Rugmaat/bovenmaat die daar bij hoort is 135.
Maar gezien de leeftijd zou ik nu geen deken kopen, ookal is er 1 in de aanbieding. Lekker wachten totdat paard groot is en dan opnieuw bekijken of dekens eigenlijk wel nodig zijn. Hoe de wintervacht zich ontwikkeld en of paard door bv spierklachten bij langdurig regen of gevaarlijk gek wordt van de dazen en dus een deken nodig heeft kan je pas inschatten als het probleem zich voordoet. Dan is het vroeg genoeg om het meetlint te pakken en paard te gaan opmeten voor juiste maat deken.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 22:01

haha, oeps ik bedoelde ondermaat :') anders zou ie daar in een slaapkleed staan ipv van een deken :")

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 07:21

2a54z6e45r6r schreef:
Idd, true. Meestal vergeet je dan eingenlijk waar het allemaal echt om gaat: luisteren naar je paard :)

Ik moet zeggen dat ik wel ergens een wollen deken heb liggen, geen speciale, maar gewoon zo van mocht het ooit nodig zijn is het makkelijk. Nou eerlijk gezegd nog nooit nodig gehad,ik doe zo min mogelijk aan paardlief en hoe minder hoe beter, echt waar.
Ze staat vrolijk dag en nacht buiten, sneeuw en regen doet haar niks, haar vacht werkt beter dan de duurste regendeken.
Toen de temperatuur naar de -15 of wat was het afgelopen winter, zakte, was ze nog steeds lekker warm.
Hoefijzers heeft ze nooit gehad, ze durft gewoon onder het zadel een sprintje te trekken in de sneeuw. Wij rijden zowiezo gewoon in de sneeuw,geen probleem.
Een paard is perfect zoals ie is, hoe meer wij mensen er aan gaan betuttelen hoe moeilijker we het onszelf en het dier maken. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:50

ik zou ook absoluut geen deken opdoen, maar idd wel eentje aanschaffen voor het geval dat.
dan gewoon de maat die hij nodig zal hebben als volwassen paard (n bij een zweetdeken van 11 euro kun je niet echt veel missen :) )
een deken liggen hebben is handig voor als die ziek is, eens in water gesukkeld is, of om gewoon eens te oefenen :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:37

Duhelo schreef:
ik zou ook absoluut geen deken opdoen, maar idd wel eentje aanschaffen voor het geval dat.
dan gewoon de maat die hij nodig zal hebben als volwassen paard (n bij een zweetdeken van 11 euro kun je niet echt veel missen :) )
een deken liggen hebben is handig voor als die ziek is, eens in water gesukkeld is, of om gewoon eens te oefenen :D

Dat laatste doe ik idd wel met mijn deken, oefenen. Paardlief vond het de eerste keer toch maar vreemd. :=

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:50

Ik zou niet zo gauw een deken kopen. Mocht je er een nodig hebben heb je die zo gehaald in de juiste maat.
Gezien het nu een jaarling is en je gaat er eentje aanschaffen voor over 2 jaar dat schiet niet op, daar verzuipt het beestje in en is dan niet erg handig beter kun je dan eentje aanschaffen die 1 maat boven de maat zit die ze nu heeft. Mijn 3 jarige paste naar 1 jaar ook niet meer in haar deken. Dus nee ik zou hem niet kopen in de volwassen maat dan moet je hem misschien 2 jaar laten liggen en dan heb je weer hele leuke andere.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:06

Een jaarlinger heeft een hele dikke vacht van zichzelf en heeft daardoor geen deken nodig. Een zweetdeken voor 't wassen is ook niet handig, gewoon lekker uitwrijven met een handdoek en droog stappen heeft ie voldoende aan hoor. ;) Vliegendeken heeft ie ook niet nodig, zeker als die lange manen heeft en staart jaagt ie ze zo weg, ook rollen ze in het zand tegen de vliegen dus ze beschermen zichzelf genoeg ;) En vliegenspray helpt ook wel.