Problemen met het zadel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juicey

Problemen met het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 18:51

Hello medeBokkers 8D

Ik zit met een probleem, sinds een tijd geleden heeft mijn paard helemaal de schrik van het zadel. Hij is nu 5 jaar, en heeft zolang als hij bereden is nog nooit bang geweest voor het zadel. We hebben het al na laten kijken door de zadelmaker of er misschien een probleem is geweest doordat misschien het zadel niet goed lag, maar dat was het probleem niet. De fysio is ook al langs geweest om te kijken of hij last had van zijn rug, maar hier was ook niets op aan te merken. Nu heb ik dus echt geen idee wat het kan zijn, en vraag ik jullie hulp. Misschien dat jullie weten wat er misschien aan de hand kan zijn.

delerium

Re: Problemen met het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:51

RT-P -> HAR

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:55

Welke zadelmaker heb je erbij gehad (ik hoef geen naam hoor, maar weet je zeker dat het een goede zadelpasser was)? Heb je ook gereden met een drukpad zodat er gekeken kan worden of het zadel toch niet ergens raar drukt? Ben je al bij de osteopaat geweest? Heeft de dierenarts het paard al gezien?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:37

zo zonder extra informatie of filmpje kan niemand je zeggen wat er precies aan de hand is.
Ten eerste: Wat doet je paard precies en wanneer?

Ten tweede: Een paard kan een paar redenen hebben om bang te zijn van een zadel:
-het doet pijn, of in zijn lijf door een val ed, of door het zadel zelf
-er is iets vervelends gebeurd wat hij met dit zadel of het opzadelen associeert. Dus terwijl je het zadel erop legt is er iets gebeurd waar hij van geschrokken is of pijn van heeft gehad.

Je moet dus zelf goed kijken en nadenken wat de oorzaak kan zijn, die kunnen wij je niet vertellen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:33

Mijn paardje is in de tussentijd bij een andere eigenaar ook met een te smal zadel gereden en nu heeft hij ook schrik van het zadel. Het is al een stuk minder, maar hij wilt altijd eerst even snuffelen en draait soms een rondje.
Daarna kan ik hem rustig op zijn rug laten zakken.

Ik weet de oorzaak bij jou niet, maar probeer hem in elk geval ten allen tijden rustig te benaderen. Laat hem het zadel bekijken en ''gooi'' het niet op zijn rug. Leg het rustig neer en met aansingelen niet sjorren, maar rustig singelen. Deze aanpak werkt erg goed bij mijn paardje :)

Juicey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 14:47

Jolindaa schreef:
Mijn paardje is in de tussentijd bij een andere eigenaar ook met een te smal zadel gereden en nu heeft hij ook schrik van het zadel. Het is al een stuk minder, maar hij wilt altijd eerst even snuffelen en draait soms een rondje.
Daarna kan ik hem rustig op zijn rug laten zakken.

Ik weet de oorzaak bij jou niet, maar probeer hem in elk geval ten allen tijden rustig te benaderen. Laat hem het zadel bekijken en ''gooi'' het niet op zijn rug. Leg het rustig neer en met aansingelen niet sjorren, maar rustig singelen. Deze aanpak werkt erg goed bij mijn paardje :)

Ik blijf sowieso altijd rustig, en geef mijn paard ook zeker niet op z'n flikker daarvoor. In elk geval heb ik het geprobeerd, en is het me gelukt. En als ik er op zit, heeft hij er ook helemaal geen last van.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:27

Oke misschien is hij dan gewoon een keertje van slag geraakt door iets anders, wat hij associeert met het zadel. Gelukkig dat het nu goed gaat :D!