[WN] Bleken van rawhide (geen cleaning)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Bleken van rawhide (geen cleaning)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 17:23

Wie weet hier een middel voor? Dus niet om het schoon te maken maar echt om te bleken?
Las iets over waterstofperoxide, maar dat gaat vlekken op het leder denk ik als het een wateroplossing is? :?
De witte rawhide van mijn zadel is nl her en der wat donker gekleurd doordat ik het zadel vorig jaar heb geolied (vlekte dus op de rawhide aan de randen).

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:40

DubbelFun

Re: Bleken van rawhide (geen cleaning)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 10:39

Om te bleken worden altijd agressieve middelen gebruikt. Zoals chloor (chlorox), idd peroxide of kalk. Dit wil je niet in de buurt van je gewone leer hebben of je moet heel precies te werk kunnen gaan.
Dit is ook hét grote nadeel van rawhide aan een zadel (of ander tack).

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 11:14

spicegirl schreef:

Die heb ik om te cleanen, maar dat werkt absoluut niet bleekend.
En ja...dat leer....wil wel bleken maar ben bang dat het op het leer komt. Vroeg me dus af of er niet een of andere creme voor was met bleek of peroxide? Het lijkt mij dat ze bij bv een zadelmaker ook wel rawhide bleken als een 2e hands zadel weer verkocht zou moeten worden. Ben dus erg benieuwd wat er gebruikt wordt en of dat ook hier te verkrijgen is. Arthur verwijst ook naar bovengenoemde goedje, maar daar heb ik niks aan, aangezien die lederolie iets is doorgetrokken in de rawhide.
Misschien iets wat gebruikt wordt in de kapperswereld met peroxide? Dat zijn aangemaakte cremes. :)* Zal eens rondvragen bij een kapper of apotheker. Een creme kun je nl wel wat secuurder aanbrengen en er af halen.
Vraag me altijd af hoe anderen dat dan doen met olieën van een zadel. Dat zal toch ook doortrekken naar gedeelten waar het niet mag komen...?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:30

Bij HairZone in Ede kun je idd peroxide 12% kopen, maar of dat werkt weet ik niet. Anders moet je een nog sterkere oplossing hebben en die is in de winkel niet te krijgen, wordt alleen fabrieksmatig gebruikt.

Overigens denk ik niet dat een verkoper het rawhide op een 2e handszadel gaat oppoetsen, dat zou staan als een vlag op een strontschuit nl :D
Maar een vlek weg te poetsen op een goed/bijna nieuw zadel kan ik me wel iets bij indenken.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 12:01

DubbelDun schreef:
Overigens denk ik niet dat een verkoper het rawhide op een 2e handszadel gaat oppoetsen, dat zou staan als een vlag op een strontschuit nl :D
Maar een vlek weg te poetsen op een goed/bijna nieuw zadel kan ik me wel iets bij indenken.

Mwahh, waarom niet? Hier een link waar men een zadel heeft bewerkt met schuurpapier. Ziet er beter uit dan die oude strontschuit! :D http://forums.barrelhorseworld.com/foru ... tid=301173 De rest in de olie en de rawhide bleken....zou er bij dat oude zadel niet verkeerd uitzien! :j (Mijn zadel is overigens pas 2 jaar oud, dus als nieuw en dat maakt die rawhide zo zonde :j )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:25

De link doet het bij mij niet, kun je de foto plaatsen ??

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:00

dat is rough out opschuren. weer wat anders als rawhide bleken..

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 16:21

Klopt, maar we maakten even een zijstap naar een oud zadel. ;) Staat ook achter: dan oliën en de rawhide bleken. Schuren van rawhide laat ik wel achterwege. Dan heeft de hond eerder interesse in de rawhide. :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:34

dit voor je gevonden...een lastig en gevaarlijk karweitje !
...Whiteness is highly prized in rawhide products for visual effect, so bleaching is very common. Bleaches are normally very strong chemicals so there are real risks, but then your wife probably uses them in the laundry, so everything has to be put into perspective.

Typically peroxide is the bleach of choice for rawhide. There are many precautions and concerns with using peroxide, but like any commerical chemical, it must be understood and handled appropriately. Of course your choice of bleach would have to depend upon the product (is it eaten by animals (toxicity) or displayed in sensitive places, etc.), your work environment, the technical ability of the users, local regulations and health concerns, etc.

Bisulfite, chlorine, hyperchlorite, chlorate, chlorine dioxide, oxyclean, peroxide, permanganate, and many more common commercial bleaches are available. Some give modest effect, others strong. It takes considerable research (trial and error) to find what is right for you. Or you could hire a consultant familiar with bleaches and/or rawhide to advise you on exisiting craft.

Working in a cement mixer, you must first consider gases that might evolve from this process and affect those working in the area, ie chlorine might not be best choice. Not mixing chlorine with amines or ammonia is another major problem. So there are some real risks, but these can be learned and controlled before proceeding. The chemical supplier is a good source of precautions and risks.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 08:46

Mijn oude buurvrouw deed het gewoon met jif, (heet tegenwoordig Cif, waarmee je de gootsteen schuurt). Niet zo agressief als al die enge middeltjes hierboven. Misschien helpt het je.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:12

De rawhide knop van mijn BC wordt altijd wit als ik een tijd in de regen rij. Alles kletsnat, maar knop weer wit haha. Dus misschien een zeer natte doek even erom?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 14:20

Kan aan 6% waterstofperoxide crème komen via kapper. Zal eerst eens water en Cif proberen, lijkt me idd wat veiliger. Iig bedankt voor het meedenken. :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:16

Ik heb thuis 12% staan :D (via HairZone).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:35

ik heb in het verleden wel eens tandpasta gebruikt om tanden te bleken
werkt ook goed
en je veegt het zo van je leer af