Nu het weer warmer word begint het hoofdstel te irriteren. Met name waar de neusriem nu zit wordt de huid helemaal kaal en rauw maar ook waar de bakstukken zitten en het frontdeel begint er onder te lijden.
Nou had ik al bedacht om een hele smalle neusriem er aan te doen (en als het te gek wordt gaat die eraf en alleen voor wedstrijden weer om) Maar dat wordt wel heel lastig om dat met de rest ook te doen.
Ik smeer al sudocreme op de rauwe plekken en onder de neusriem bij de kaak zit al een bontje.
Nou vroeg ik me af wie dit herkent en wat er is gedaan om het op te lossen.
- Zou bijvoorbeeld een rond genaaid hoofdstel helpen? - Of een anders smeersel
Ilsje_007
Geplaatst: 17-03-12 08:05
Bontjes op alle plekken waar het schuurt! Dat ziet er niet zo geweldig uit, maar is wel prettig voor het paard. Dan gaat het waarschijnlijk ook weer dicht en dan kan je met wedstrijd zonder rijden. Er bestaan bontjes in alle lengtes en van die halsterbontjes, met een beetje puzzelen denk ik dat je wel iets wat geschikt is kunt vinden.
Caira
Geplaatst: 17-03-12 08:08
neusriem eraf halen (ik vind het zowiezo ondingen) en een hoofdstel kopen wat enkel uit een bakstuk en frontriem bestaat. En onder de rest een bontje
Gebruik een hoofdstel van kwaliteitsleer, geen goedkope Pagony oid. Zorg dat het super soepel is kwa invetten en onderhoud en zorg dat het zo blijft. Heb je dan nog problemen, dan is een bontje het enige wat een beetje zal werken. Tenzij je een neusriem wilt verwijderen, dat werkt natuurlijk nog beter. Maar dat zal niets uithalen voor de overige schuurplekken. Elke keer naar het rijden met hoofdstel zowel paard als hoofdstel schoonmaken scheelt ook een heleboel schuurplekken.
Ligt het misschien aan de kwaliteit van het hoofdstel ?
ik heb ook vaker tegen het probleem aangelopen van schurende neusriemen, dit kwam omdat de kwaliteit van het leer bagger was. Ik had die bij een merkloos hoofdstel en eentje van HB. Ik heb toen voor de leukigheid eens een kieffer neusriem voor weinig op de kop getikt, en daarna nooit meer schuurwondjes gehad!
Probeer je neusriem ook goed in te vetten voor het leer soepel te houden, misschien dat je dan minder snel van die scherpe randjes krijgt succes!
misschien eens een andere merk hoofdstel proberen? ik heb me wel eens bekocht aan een hoofdel wat achteraf met kunstof was onderlegt ipv leer! dit zwete enorm lijkt me dat je dan ook snel wondjes kan krijgen als dat zo nat blijft en iets gaat schuren.. heb hem snel weg gedaan.
ik weet niet welke kleur je paard is, maar ik doe altijd meteen babypoeder op schuurplekken, zowel singel als hoofdstel. misschien kun je dat gebruiken tot je een ander hoofdstel hebt.
als je de schuurplekken met glycerine zeep wast, geneest het sneller.
Ik denk dat een rondgenaaid hoofdstel misschien ook nog wel zou kunnen helpen, als je logisch denkt zou dat niet moeten kunnen schuren omdat er geen randjes aan zitten
Is er geen stalgenoot waarvan je eentje kan lenen om te proberen?