Spring/VZH zadel voor dressuurruiter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Spring/VZH zadel voor dressuurruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 00:06

Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een springzadel (of springgericht VZH zadel) voor erbij. Nou ben ik daar helemaal niet in thuis dus ik ben erg benieuwd naar meningen en ervaringen.

Het zadel moet aan de volgende eisen voldoen
- Makkelijke pasvorm! (vergelijkbaar met bv KN symphonie bij de dressuurzadels)
- Verwisselbare of kunststof (iig aanpasbare) boom
- Breed kussenkanaal
- Redelijke kniewrong
- Wrong/blokje aan de achterkant van het zweetblad (geen flauw idee hoe dat heet)
- Kleur ed is niet belangrijk
- Graag tweedehands redelijk te vinden

Wat zijn mijn mogelijkheden?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:15

Wintec is nieuw ook goed te betalen.
Heb ik ook in de kast voor die enkele keer dat ik een sprongetje wil maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:18

Pff je hebt wel wat eisen hoor.
Een verwisselbare boom maakt de keuze al heel beperkt en veel wrong hebben de meeste springzadels niet.
Denk dat je het beste bij een zadelmaker met een grote keuze in tweedehands gewoon eens rond gaat neuzen, wie weet wat je tegenkomt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 00:38

anneliesdj schreef:
Pff je hebt wel wat eisen hoor.
Een verwisselbare boom maakt de keuze al heel beperkt en veel wrong hebben de meeste springzadels niet.
Denk dat je het beste bij een zadelmaker met een grote keuze in tweedehands gewoon eens rond gaat neuzen, wie weet wat je tegenkomt.

Nouja, relatief veel wrong...Niet dat heule platte in ieder geval, daar ben ik echt niet genoeg springruiter voor :o
Wintec vind ik eigenlijk wel een goede, de nieuwere modellen zien er best goed uit, zal ik eens naar gaan kijken.

anneliesdj

Re: Spring/VZH zadel voor dressuurruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:40

Tweedehands kosten die helemaal niets dus perfekt als je maar af en toe wilt springen, heeft ook nauwelijks onderhoud nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 08:58

Ik heb een wintec spring, En ben daar super te vrede over! Niet duur (heb er 2e hands 200 voor betaald) en gewoon een simpele pasvorm en voldoende stevigheid!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:12

Rossner Atlanta, die heeft alleen geen wisselbare boom maar past ècht op veel paarden, het is mijn tweede zadel voor bv cc of bij het omzadelen. Kan 'm om elk paard leggen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 11:28

Weten jullie misschien ook of Wintec ook nog zonder Cair te krijgen is? Ik ben daar niet zo fan van namelijk.
Rossner ga ik ook eens bekijken, ben over mijn dressuurzadel daarvan wel tevreden in ieder geval.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:43

Wintec is zonder Caire te verkrijgen :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:40

Hebben de Rossner ook gehad, paste op geen van onze paarden, dus ...
Zou ook kijken voor een Wintec. Verwisselbare boom maakt je mogelijkheden nl. erg beperkt.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:21

aslo schreef:
Hebben de Rossner ook gehad, paste op geen van onze paarden, dus ...
Zou ook kijken voor een Wintec. Verwisselbare boom maakt je mogelijkheden nl. erg beperkt.

Of thorowgood :j

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:53

Ik als dressuurruiter die een dresuurpaard zocht kwam een keer uit bij een dressuurpaard die voorgereden werd met een springzadel. Ik dacht onee als ik daar maar fatsoenlijk mee weg reed. Ik moet zeggen dat ding zat heerlijk reed er echt zo mee weg. Het was een Stubben maar weet echt niet meer welk model. Hij had een iets voorgevormde zit en voldoende wrong en een kuitblokje.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:56

ik heb een Knight Rider springzadel, rijd eens in de twee weken een springlesje ermee. Voldoet prima, zit lekker.

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:02

br jos lansink, zijn al oudere zadels, en hebben een goede pasvorm wat op veel paarden past. 2e hands zijn ze niet zo gek duur,
hebben knie en kuit wrong, alleen hijzit best hard, maar op een springzadel zit je ook niet dus...

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:06

ik heb een eric thomas spring zadel. hij zit heerlijk goede steun maar wel vrij genoeg voor het springen.
ze zijn niet zo heel duur nieuw. ( 2e hands moet je er per toeval tegen aan lopen, er zijn vrij weinig 2e hands)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:38

Daar vragen ze tweedehands vaak ook nog 500-600 euro voor anders.
Rossner is kwalitatief goed, zit zacht en zijn mooie zadels om te zien dus als het iets duurder mag zijn kun je die nemen.
Maar vooralsnog, als je maar eens in de paar weken gaat springen heb je wss veel meer plezier van een wintec.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:49

Ik ben een echte dressuurruiter die het laatste jaar graag een sprongetje maak (BB parcours)
En heb een Norbert kooff springzadel heeft een diepere zit en knie en kuit wrongen
Is alleen wel duur ook tweedehands maar wel heel fijn

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:16

Mijn moeder heeft een Br jos Lansink! Dat zadel gebruik ik ook om soms mee te springen, fijn zadel! Is al oud maar de onze ziet er nog heel goed uit.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:23

Ik heb een stubben roxane, iets diepe zit, veel wrong, kuitblokje, breed kussenkanaal. Ben tot nog toe nog geen paard tegengekomen waar het zadel niet op past en dan heb ik een medium-wide boom. Wol gevuld dus redelijk aanpasbaar.
Het zadel zit heerlijk, ook menig dressuurruiter vond het geen punt om op mij paard met mijn springzadel te stappen.
Wel zijn ze niet altijd even goed vindbaar 2e hands en nieuw toch flink prijzig, en boom is niet verwisselbaar. Wel een goed passen zeer fijn rijdend zadel.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:27

Kieffer venedig, heel fijn zadel. Vz gericht op springen, doordat hij vz is ook meer wrong dan bij de reguliere springzadels

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:47

Mijn ervaring is dat Kieffer VZH zadels (Aachen, Munchen, Garmish) een makkelijke pasvorm hebben. Daar zit een kunststof boom in die door een zadelmaker o.i.v. infrarood licht aan te passen is. Je kan er veel tweedehands vinden en ze geven veel steun.

Daarnaast heb ik ook goede ervaringen met Passier zadels met PS Baum, dat zijn ook kunststof bomen die door zadelmakers aan te passen zijn.

Een Ainsley Ranger VZH is ook nog een aardig alternatief, met veel wrong. Daar zit wel een houten boom in, maar je hebt ze ook met een Wellep systeem. Met draaiwieltje om de breedte aan te passen.

Sommer zadels zijn minder makkelijk te vinden, maar ook die VZH zadels geven een veilig gevoel en ze hebben een thermoplastische boom die door een Sommer zadelmaker makkelijk is aan te passen (kunnen ze ter plaatse doen).

Kuitblokken kan je ook door een zadelmaker laten plaatsen.