western vs engels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

evaac

western vs engels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 17:43

Hoi.
Mijn bijrijdpaardje heeft een westernoutfit, en ik ben dat niet gewend. Kan ik hem gewoon een normaal hoofdstel en zadel opleggen als het goed past?
Hij heeft alleen n wedsternoutfit, nooit echt serieus gereden door eigenaar en dus ook niet veel gewent. Ga hem voorlopig nog met western rijden maar voor later als hij serieuzer kan en ik wil.
X en bokje van eva en stapper

Lord_Ik

Re: western vs engels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:46

Normaalgezien verdraagd een paard dat een westernzadel gewoon is ook een engels zadel, omdat dat lichter en compacter is, dus op dat vlak zal het weinig verschil maken. Het hoofdstel maakt helemaal geen verschil; is geheel vergelijkbaar.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 17:52

Oke. Hij is dus geen neusriem gewent enzo.. loopt best wel te klapperen met zijn lippen bij het rijden.. zal een neusriem dat helpen voorkomen of juist erger maken?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:57

Dat hangt geheel van je paard af. Persoonlijk trek ik een neusriem nooit erg strak, omdat die voor mij enkel mijn hand tegenwerkt en dat een neusriem een paard werkelijk kan verbieden van iets te doen geloof ik niet, het werkt wel tegen maar je moet een paard hebben dat gemakkelijk opgeeft opdat hij ermee zou stoppen, anders gaan ze ertegen vechten en dat helpt niet, dan doe je hem beter gewoon lekker los.

Het is in mijn ogen beter om de oorzaak van het probleem aan te pakken of weg te nemen (als er een probleem is, als het gewoon een slechte gewoonte is krijg je die er heel moeilijk uit en zal die neusriem waarschijnlijk geen verschil maken) dan om aan symptoombestrijding te gaan doen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:29

Mijn paard is ook altijd met een western outfit gereden. De eerste beste keer dat ik erop ging zat er meteen een dressuur zadel en normaal hoofdstel met neusriem en dubbel gebroken bustrens in. Het bit nam ze alleen een paar maanden aan zolang ik er geen druk op zetten was er niets aan de hand. Maar dat verschilt per paard, neusriem moet je overigens nooit straks snoeren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:43

evaac schreef:
Hoi.
Mijn bijrijdpaardje heeft een westernoutfit, en ik ben dat niet gewend. Kan ik hem gewoon een normaal hoofdstel en zadel opleggen als het goed past?
Hij heeft alleen n wedsternoutfit, nooit echt serieus gereden door eigenaar en dus ook niet veel gewent. Ga hem voorlopig nog met western rijden maar voor later als hij serieuzer kan en ik wil.
X en bokje van eva en stapper

Vraag eerst bij de eigenaar na wat voor knopjes er op zitten. Westernzadel is nog geen western paard. Idem trouwens voor toestemming om er ander tuig op te leggen. Zat eigenaren die je ervoor het erf af gooien (terecht imho), passend tuig is soms lastiger dan het lijkt.

Klapperen met de lippen/mond is een rijtechnisch iets, dat maskeren met een neusriem lost het rijtechnische probleem niet op, maar verplaatst het naar een andere (mogelijk gevaarlijkere) vorm.

Doe dus eerst eens navraag bij de eigenaar en zoek met die informatie een goede instructeur/trice. Veranderingen aan het tuig moeten, zeker bij andermans paard, niet de eerste stap zijn bij problemen.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 10:47

Eigenaar is ziek en ligt in ziekenhuis. Deze dus niet in de mogelijkheid om te komen. Ik doe de Neusriem nooit vastsnieren. Het is een dier en dat heeft ook gevoel, ook in zijn neusje. Maar ik ga er volgende zaterdag voor t eerst op, maar ik heb slechte enkels en merk dat ik op een western zadel meer last van mn enkels krijg. Deels daar de keuze voor engels. Ik wil hem zo ontspannen mogelijk rijden en ook later bitloos en zonder zadel. Hij is goed ingereden en beetje verder doorgereden. Hij doet niet gek, vind het alleen lastig.