evaac schreef:Hoi.
Mijn bijrijdpaardje heeft een westernoutfit, en ik ben dat niet gewend. Kan ik hem gewoon een normaal hoofdstel en zadel opleggen als het goed past?
Hij heeft alleen n wedsternoutfit, nooit echt serieus gereden door eigenaar en dus ook niet veel gewent. Ga hem voorlopig nog met western rijden maar voor later als hij serieuzer kan en ik wil.
X en bokje van eva en stapper
Vraag eerst bij de eigenaar na wat voor knopjes er op zitten. Westernzadel is nog geen western paard. Idem trouwens voor toestemming om er ander tuig op te leggen. Zat eigenaren die je ervoor het erf af gooien (terecht imho), passend tuig is soms lastiger dan het lijkt.
Klapperen met de lippen/mond is een rijtechnisch iets, dat maskeren met een neusriem lost het rijtechnische probleem niet op, maar verplaatst het naar een andere (mogelijk gevaarlijkere) vorm.
Doe dus eerst eens navraag bij de eigenaar en zoek met die informatie een goede instructeur/trice. Veranderingen aan het tuig moeten, zeker bij andermans paard, niet de eerste stap zijn bij problemen.