" kinderzadel" op paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blabla1980

" kinderzadel" op paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 09:13

Geen idee of het hier goed staat, dus als het het verkeerde subforum is alvast sorry ;)

Ik heb even een vraag. Ik rij een fries en mijn dochtertje van bijna 4 heeft er afgelopen week ook opgezeten en vondt het helemaal geweldig.
Nu is mijn zadel veel te groot voor haar en ze zit erg instabiel. Mijn man hier haarn u vast, maar dat houd hij ook niet erg lang vol (kram in je armen :D)

Nu dacht ik erover om zo'n barefoot kinderzadeltje te zoeken voor dr zodat ze net iets meer steun heeft en dr voetjes in de stijgbeugels kan doen zodat ze niet naar de zijkant glijd.

Maar gaat dit uberhaupt passen op een fries van zo' 1.65?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:15

Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 15-03-12 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Blabla1980

Re: " kinderzadel" op paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 09:16

ah dankjewel...en ja natuurlijk Harnachement, nu je hetzegt klintk dat erg logisch :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:30

Barefoot is boomloos dus de kans is groot dat dat prima past. KUn je niet een zadel van iemand uitproberen??

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 09:36

Nee helaas, ik ken niemand die zoiets gebruikt. Bij ons op stal hebben de kindjes allemaal gewoon een normaal ponyzadel voor de pony's

ik wou graag zoiets als op de foto trouwens Afbeelding

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:17

er is hier toch ook een bokker waarvan de dochter altijd met een bare foot op haar fries reed? zal ff zoeken

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:22

Ik heb zo een barefoot zoals hierboven.
Weet niet waar je woont anders mag je hem wel even uitproberen?

Serina_Kay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:24

als het idd een boomloos zadel is zal hij wss wel passen :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:31

stalxpaard schreef:
er is hier toch ook een bokker waarvan de dochter altijd met een bare foot op haar fries reed? zal ff zoeken

Was dat niet Fries Jippe? Weet alleen niet welke bokster daarbij hoort... :o

Maar is het paard niet te breed voor je dochtertje dan? want ik denk niet dat een zadel daar iets aan kan veranderen. Op een breed paard lijkt het me dat die kleine kindjes instabiel blijven zitten, namelijk, vanwege hun korte beentjes...
Laatst bijgewerkt door mairead op 15-03-12 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 14:37

Sanniej_ schreef:
Ik heb zo een barefoot zoals hierboven.
Weet niet waar je woont anders mag je hem wel even uitproberen?

bedankt voor het aanbod, maar ik woon in limburg, dus datis een beetje uit de richting :)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:38

ik heb zo'n barefoot kids op mijn oude ruin liggen.
hij is maar 1,50 maar wel tamelijk stevig gebouwd, dus ik denk dat het op jouw fries ook moet lukken.

even voor het idee:
Afbeelding

met mijn oudste, toen 7 jaar
Afbeelding

met mijn 2e, toen 5 jaar
Afbeelding

in mijn profiel staan nog een paar foto's.
let ook op de beugels met veiligheidskapje, een goed idee voor die kleine voetjes ;)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 14:40

mairead schreef:
stalxpaard schreef:

Was dat niet Fries Jippe? Weet alleen niet welke bokster daarbij hoort... :o

Maar is het paard niet te breed voor je dochtertje dan? want ik denk niet dat een zadel daar iets aan kan veranderen. Op een breed paard lijkt het me dat die kleine kindjes instabiel blijven zitten, namelijk, vanwege hun korte beentjes...

Ja dat was gebruiker Zilfstar geloof ik, maar die had de voorkeur aan een voltige singel geloof ik
Het paard is niet extreem breed, maar ja voor een meisje van 4 is een fries natuurlijk wel wat aan de brede kant. Het is ook niet zo dat ze er wekelijks lang op zit ofzo hoor :)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 14:41

[quote="fojoe"]...[quote]

Ah dat ziet er indd wel goed uit. En die beugels is nog niet eens zo'n slecht idee, bedankt voor de tip :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:25

PP --> HAR :)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 09:16

bedankt voor het verplaatsen :)

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:35

Bij boomloze zadels geeft het over het algemeen geen problemen dat het een zgn kinderzadel is. Boomzadels wil vaak minder goed passen.

Op stage was er geen probleem met een kindje van 5 met een Barefoot kinderzadeltje op een shire... zat voor het paard perfect en had er geen last van... (voor het kindje zelf was het nog wel altijd heel moeilijk om balans er in te vinden gezien ze half in de slagaat op het paard zat)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:46

Ik vind het nogal eng om mijn kind van 4 nog niet los op het paard hebben zonder dat ik ernaast loop.

Ik heb er 2 van die leeftijd en ze zitten regelmatig op mijn paard maar echt stabiel kan ik het niet noemen. Zelfs op een plat shetlander zadel zitten ze nog niet stevig.

Ik vind het vrij eng en ook voor de heupen en rest van het lijf. 7 jaar is weer wat anders.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 07:57

Ik zeg toch ook niet dat ze nu alleen met de fries op pad gaat ;)

Natuurlijk blijf ik er naast lopen, maar zo'n zadel leek me net iets stabieler en kan ze zich net wat beter vast houden.
Als ze op de pony's rijd loop ik er ook nog steeds naast, maar hoef ik haar niet steeds aan een arm vast te houden omdat ze dan redelijk stevig zit

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:06

je kunt zeker een zadeltje aan laten meten wat zowel je paard past en ook je kind past,
mijn zoon heeft ook eerst met een 15 inch. zadeltje gereden op onze e pony en nog een paard. heb het zadel wel laten aanmeten bij zowel kind als paard, maar het maakt echt zo'n verschil ook voor het kind. zeker als ze echt gaan rijden. veel meer houvast etc.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 08:30

ja maar ze groeien op deze leeftijd zo hard dat ik me afvraag hoelang het dan precies past?
waar heb je dat laten doen?

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:12

Blabla1980 schreef:
ja maar ze groeien op deze leeftijd zo hard dat ik me afvraag hoelang het dan precies past?
waar heb je dat laten doen?

je moet natuurlijk wel een beetje rekening houden met groeiruimte, ik heb het bij van rijs toen laten aanmeten, na meerdere zadels passen en proberen kwam er 1 duidelijk uit die zowel lekker op het paard lag en waar mijn kind het prettigste op kon zitten en de meeste houvast aan had. Bij het ene zadel keek je zo tussen zijn benen door, de andere lag niet lekker op het paard en en zo zijn we toen uiteindelijk uitgekomen op een 15 inch wintec zadeltje waar hij toen een paar jaar plezier van heeft gehad (fijne was ook nog eens voor het kind dat het vrijwel onderhouds vrij zadel was en lichtgewicht)
ik zou zeggen informeer eens bij wat zadelmakers wat de mogelijkheden zijn en de kosten, misschien hebben ze ook 2e hands liggen. ik had toen in eerste instantie een 2e hands euroriding apart laten leggen maar die lag voor geen meter en heb dus uiteindelijk die wintec (ook 2e hands maar in nieuwstaat) gekocht. voordeel van wintec is ook nog eens de verwisselbare boom en de verplaatsbare kniewrongen waardoor je je kind ook nog wat extra steun kan geven op de juiste plaats en ze zijn niet zo duur.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:19

Ik heb een engels zadel maat 16 inch, dat probleemloos op onze PRE past!

Bij die barefoot, zou ik me wel goed laten informeren. Die pommel kan enorm knellen. Ook bij een paard (en ook bij een pony). Daar zitten ook maten in, dus je moet niet klakkeloos denken dat het altijd past. Het mag dan boomloos heten, maar dat is ie dus niet helemaal. Bij onze pony bleek ie helaas te smal en de enige oplossing die ze toen konden aandragen was een oude malliot in het deel van de pommel. Dan zou onze dochter er ook geen stevigheid meer uit halen. Dan zit je kind dus ook niet stabiel.

Ik ken iemand die lang met een fries heeft gewerkt met een voltigesingel. Ook erg goed voor de zit van het ruitertje!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:27

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:35

Op mijn shetten ligt ook de barefoot kids. Mijn bijrijdster van 10 past er prima op, net als haar nichtje van 6 die eerst op mijn shetten reed. Het zadel ligt ook prima op mijn eigen C pony. Op paarden past het ook wel sneller dan een gewoon kinderzadel. Je kunt de pommel altijd nog veranderen. Je moet dan wel opletten dat het zadel niet op de schoft drukt, maar dat zal wel los lopen met die kinderen. Je kunt het zadel ook een week lenen bij diverse winkels, dan kun je eerst passen en uitproberen voordat je het koopt :)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:49

heb zelf momenteel een australian stockzadel, maar dat staat nu in de verkoop omdat mijn dochter van 7 er niet op past. ze heeft totaal geen houvast in dat zadel als ze zich niet vasthoudt. daarom ga ik ook over op een ander zadel waar we allebei mee overweg kunnen. ga ook over op een boomloos. maar eerst moet dat ander zadel verkocht zijn.( wil zelf niet gaan plaren met kleine zadels op een paardenrug.) nu rijdt ze nog op haar shetje, dus af en toe op mijn haflinger. maar in de toekomst misschien vaker en dan moet de zit ook goed zijn en niet dat schuiven dat ze nu heeft.