Vaste boom versus flexibel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

imola40

Vaste boom versus flexibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 00:46

Ik heb een zadel nodig voor jonge, Spaanse paarden.
Ik zie dat een groot deel van de zadels een flexibele boom hebben, echter na het lezen van deze tekst denk ik dat een passende, vaste boom beter is
http://www.vfdnet.de/info/info_anzeigen.php?info_id=3167
Neem ik best vast of toch flexibel om jonge paarden in te rijden?

Angela

Re: Vaste boom versus flexibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:57

Ik heb op mijn jonge andalusier een boomloos startrekk dressuurzadel liggen. Ziet er uit als een gewoon dresuurzadel, maar is toch boomloos, en dus flexibel. Ik heb hiervoor gekozen omdat hij nog volop in de groei is kwa spieren, en dus iedere maand net iets anders is. Een boomzadel zal altijd of nu, of straks niet meer passen. Dit boomlooszadel past goed op zijn rug (door het model past het zadel op minder paarden als bijvoorbeeld een barefoot), en groeit met hem mee. Als hij over een paar jaar is uitgebouwd tot wat hij waarschijnlijk ongeveer zal blijven, dan ga ik wel voor een boomzadel. Een boomzadel verdeelt de druk immers wel beter als een boomlooszadel, mits het helemaal goed ligt. Voor jonge paarden, of paarden die lang uit training zijn geweest, vind ik een boomlooszadel als de startrekk ideaal :j

imola40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 00:48

Ik heb boomloos geprobeerd op jonge paarden en vond dat persoonlijk een ramp...jammer, want de startrekk is wel een leuk zadel. Op ronde tonnen viel dat nog mee, maar op fijner gebouwde paarden rechtuit een ramp.
Ik ga denk ik hier een zadel kopen. Die man adviseert een flexibele boom als het voor dressuur is en vast om tochten mee te maken. Is Pedro Lopez, maakt hele degelijke ambachtelijke zadels in Portugal (op maat)
Hij heeft een zeer goede reputatie in het wereldje, prijs kwaliteit beter dan de confectiemerken zoals Ludomar en Zaldi en men kan hem alles vragen, als het niet past zorgt hij dat het opgelost wordt zonder extra kosten.
http://www.selalusitana.com/sela.sll.htm
Echter een boomzadel die niet verstelbaar is, al zitten er dikke kussens onder die goed gevuld zijn en wat veranderingen in de rug kunnen opvangen naarmate paard ouder wordt en meer getraind wordt, zal wellicht niet lang passen vrees ik...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:57

De meeste zadels zijn confectie zadels (bomen) en daarop wordt de opzet gemaakt van hoe de ruiter dit wenst.
dit kan net zo goed bij zaldi als ludomar
overigens ben ik het wel met je eens wat betreft boomloos op sommige PRE paarden (uitvoerig getest)
Sommige vinden het wiebelige helemaal niet zo prettig.
wb zaldi, er wordt in spanje vrijwel door elke ruiter in de GP op deze zadels gereden.
Ik denk dus dat ze hier wel wat kijk op hebben.
Hier een filmpje van een pre, (van mijn fokker) die geselecteerd gaat worden voor de O spelen in engeland.
http://www.youtube.com/watch?v=NEXK9yUT ... e=youtu.be

nu in training in duitsland
http://www.youtube.com/watch?v=KunZKegA ... e=youtu.be

Naast een goed passend zadel, blijft het goed bewust en juist rijden nog altijd nummer 1

imola40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 00:34

Bedankt voor je toevoeging, Nombrado.
Inderdaad, het zadel is maar een interface, maar omgekeerd is ook juist, als je zadel voor geen meter past, dan zal een goeie zit je paard ook niet blij maken. Ik ga les volgen van iemand uit het milieu van de Iberische paarden, omdat er een hele dikke laag stof ligt op mijn ervaring in de dressuur. In feite wil ik helemaal herbeginnen en liefst vergeten wat ik denk te kunnen om opnieuw te leren voelen wat onder me gebeurt, samen met deze fantastische paarden.
Bij deze mensen moet je niet afkomen met boomloos. Liefst simpel Engels zadel die past bij mijn bekken en de rug van m'n paard. De lesgever rijdt met een WOW, maar voor een jong paard raadde hij dit niet aan, omdat de kans bestaat dat de luchtkussens teveel beweging doorgeven (of toch iets in die aard). Hij raadde me ook een Spaans of Portugees zadel af, omdat hij voornamelijk met de bovenbenen rijdt en de Spaanse zadels de benen door de vorm van het zadel te ver van het paardelichaam zetten. Mijn gevoel was eerder dat ik direct in de goede houding zat op zo'n Spaans zadel, het wordt soms moeilijk met al die overtuigingen.
Ik was wat op zoek dus, want volgende week beginnen de lessen in feite.....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:29

Mijn ervaring met zaldi is dat je juist zeer goed met je bovenbeen kunt rijden (doe ik zelf ook)
je bovenbeen ligt dicht tegen het paard zonder enig wrong eronder, dus je paard voelt daar alles.
wb luchtkussens ben ik het ook met hem eens. Naast dat ik het zelf niet prettig vind, vinden sommige overgevoelige paarden het ook wiebelig.
Voor mij voelt lucht alsof er iets tussenzit en ik geen eenheidsgevoel met de paarden kan krijgen.

imola40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 14:47

nombrado schreef:
Mijn ervaring met zaldi is dat je juist zeer goed met je bovenbeen kunt rijden (doe ik zelf ook)
je bovenbeen ligt dicht tegen het paard zonder enig wrong eronder, dus je paard voelt daar alles.

Hoe bedoel je? Ook de Spaanse zadels? Is dat dan geen probleem om ook met je bovenbeen te rijden?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 15:29

imola40 schreef:
nombrado schreef:

Hoe bedoel je? Ook de Spaanse zadels? Is dat dan geen probleem om ook met je bovenbeen te rijden?

dat er alleen leer tussen je been en het paard zit (bovenbeen) en géén wrong of iets dergelijks
dat heb je zowel bij de spaanse campera modellen als de dressuurzadels (met druppel voor je been)