[WN] vraagjes over westernzadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bokt_annabel

vraagjes over westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 21:39

ik had 2 vragen over westernzadels en ik hoop dat iemand ze kan beantwoorden.
ten eerste vraag ik mij af of een westernzadel nou zo heel erg anders zit dan een dresuur of vzh zadel? Wat zit bijv. fijner tijdens een langen buitenrit? En ik vraag me ook af wat nou eigenlijk de voordelen en de nadelen zijn voor mij en het paard?
ik hoop dat iemand deze vraag kan beantwoorden. alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door bokt_annabel op 14-03-12 21:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Haarbal

Re: vraagjes over westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:43

:+ Een westernzadel zit niet anders dan een westernzadel. En beiden zijn prima voor buitenritten! :))

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:45

_/-\o_

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:45

In een westernzadel kan je gewoon op je achterwerk zitten.
Een goed passend western zadel heeft een betere drukverdeling over de zijkanten van de ruggegraat van het paard.
Voordelen, je koopt iets voor het leven.
Nadelen, de kwaliteit is gewoon duur

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:48

Er zijnverschillende soorten wn zadels die dus ook wat verschillend zitten, bijv meer of minder opgesloten. Tja de een, zoals ik,vindt het heerlijk zitten, als een luie stoel, en de ander vind het niks. Kwestie van uitproberen. 1ding dat mensen vaak niet weten teouwens is dat wn zadels net zo precies moeten passen als andere typen zadels, en dat wn zadels doordat er veel leer in zit duurder zijn dan engelse zadels. Reken 500/800 euro voor een simpele maar wel goede kwaliteit tweedehandse. De zadels die goedkoper zijn zijn gevaarlijk vaak om verschillende redenen.

bokt_annabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 21:48

Haarbal schreef:
:+ Een westernzadel zit niet anders dan een westernzadel. En beiden zijn prima voor buitenritten! :))

oeps sorrry beetje dom van mij

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:50

Je bedoelde dressuur zadel natuurlijk.

ZieJeWel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:00

In een dressuurzadel zit je veel vaster. Het voordeel van een westernzadel voor buitenritten vind ik dat je er heerlijk relax in kan zitten, net een luie stoel! Maar voor het fanatieke trainen heb ik toch echt liever een dressuurzadel. Met een westernzadel vind ik het vooral dat je benen zo los zitten niet echt fijn.. Maar dat is natuurlijk per persoon verschillend.. En ik denk dat je een westernzadel net zo duur kan maken als je zelf wilt.. Maar dat is ook zo met dressuurzadels etc.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 07:37

HAR -> WN-TR

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 07:53

@ziejewel, wn zadels geven een andere zit dan dressuurzadels en die weer een andere zit dan een spring zadel. Fanatiek dressuur trainen zou ik daarom alleen met een dressuur zadel willen, en fanatiek wn trainen met een wn zadel. En vast zitten ze zeker hoor, voor mij zelfs een stuk vaster dan engelse zadels, zie de hoge rand voor en achter je zit, maar zoals ik al zei, wat je fijn vind is zo persoonlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 08:53

Een westernzadel kán net zo beroerd zitten als een dressuurzadel :)
Beiden moeten niet alleen het paard goed passen, maar ook de ruiter en wat die als intentie heeft.
En verder heeft het met persoonlijk zit-voorkeur of evt een lichamelijke beperking te maken voor welke soort zitting je kiest.

Een westernzadel heeft een grotere boom en daardoor een beter verspreidingpunt vwb de druk. Zeker op de langere afstanden kan dat een pré zijn. Daarentegen lopen er zeer weinig paarden met een 100% goed passend boomzadel en bereik je dus precies het tegenovergestelde waar het de verspreiding van druk betreft.