Zadel schuift naar voren bij jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eeffjjuh

Zadel schuift naar voren bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 17:59

Hallo!!

Op de manege rij ik op een vrij jong paardje. Het is dus niet de bedoeling om gelijk helemaal strak aan te singelen, maar om beetje bij beetje aan te trekken.
Wij zijn gewend om eerst het zadel erop te leggen, daarna het hoofdstel. Mijn routine is dus als volgt: zadel erop, eerste singelgaatje. Beenbeschermers aan, soms gelijk dan weer gaatje strakker (ligt eraan hoe dik haar buikje op dat moment is). Hoofdstel in, gaatje strakker. Dan naar de bak toe, en weer gaatje strakker. Dan zit ik dus op het 3e of 4e gaatje. Na 10 minuutjes rijden laat ik altijd weer aansingelen. Meestal kunnen er dan weer 2 gaatjes bijgetrokken worden.
Het jammere is alleen, dat zelfs nadat de singel bijna niet strakker getrokken kan worden, het zadel nog altijd naar voren schuift als ze een sprongetje opzij maakt als ze ergens van schrikt.
Heeft er iemand een ideetje wat hier aan gedaan zou kunnen worden? Dan kan ik dat op de manege overleggen!

Doeg!!

s6801881

Re: Zadel schuift naar voren bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:06

Het zadel past dus niet, en zal moeten worden aangepast door een zadelmaker, of moeten worden vervangen. Beide opties zijn duur, maar de enige reeele optie. Echter, de meeste maneges hebben geen eindeloze geldpot om voor alle paarden een goed passend zadel te kopen. De kans is dus groot dat het paard met een slecht passend zadel zal blijven lopen.

Er zijn wel wat lapmiddelen, maar eigenlijk is dat gewoon knudde, want de pasvorm wordt er niet beter op. Een voorbeeld zijn bontjes/gelpads en butterfly pads.

Angela

Re: Zadel schuift naar voren bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:43

Dan past inderdaad het zadel niet... Geef het eens aan bij de instructie, en vraag of er wellicht een beter passend zadel is voor het paard? Meer als dat kun je denk ik niet doen..

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:44

Hoi, waarschijnlijk is dit zadel te groot bij de voorboom voor dit paardje. Waarschijnlijk zeg ik, bij onderzoek is dit pas zeker te stellen. Probeer eens of je bij een onaangesingeld zadel ruimte kunt voelen bij de voorboom, de schouders. Wanneer je hand er erg makkelijk onder door kan is er een kans dat het zadel te ruim is. Wanneer het zadel makkelijk naar voren kiept is dit ook een indicatie. Dit is misschien op te lossen door 2 zadeldekjes er onder te leggen of een dikkere deken. Een prolite pad met vullingen aan de voorkant kan ook helpen. Dit paardje blijven door rijden met dit probleem is geen optie, er wordt op deze manier een gedragsprobleem veroorzaakt die je het paard niet kan aanrekenen.
Een zadel met een maat kleinere boom kan misschien ook.
Nogmaals, via dit kanaal kan niemand met zekerheid zeggen wat er aan de hand is, dan moet een deskundige komen kijken.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 16-03-12 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link weg gehaald wegens reclame