Waarom 3 singelstoten op Albion SLK zadel ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nononsense

Waarom 3 singelstoten op Albion SLK zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 16:56

Hi,

Ik rijd op 'n Albion SLK dressuurzadel, het zadel heeft aan beide kanten 3 singelstoten, maar ik gebruik alleen de buitenste stoten (de 1e en de 3e).
De middelste stoot hangt gewoon los.
Maar ik was benieuwd naar het nut van 3 singelstoten...
Ik bedoel, je kunt er maar 2 gebruiken (singel heeft 2 gespen), dus waarom die 3e ?
Als ik weet waarom, dan is het mischien slimmer om de 3e stoot te laten zitten in plaats van door te snijden / af te knippen.
Ik ben benieuwd of iemand het antwoord weet.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:57

Ik dacht omdat als je singelslot bv bij een buitenrit afknakt, je nog altijd een andere hebt om het zadel vast te maken.

Kan verkeerd zijn, iemand heeft dit mij eens gezegt namelijk, heb geen opzoekingswerk erover gedaan.

Shirley__

Re: Waarom 3 singelstoten op Albion SLK zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:58

Idd zoals hierboven beschreven de 3e (of middelste of buitenste) is reserve voor als er 1 kapot knapt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:05

Je kunt er enigszins de ligging van het zadel mee bepalen: de twee achterste geven de kussens een vastere ligging; de twee voorste zorgen voor een vastere ligging achter de schoft. De twee buitenste geeft dus van beiden iets. Die laatste manier wordt het meest gebruikt.

Je moet wel goed opletten dat de singel op de juiste plek ligt (en blifjt!), anders kan die ook de ligging van je zadel beïvloeden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:10

Ze hebben zelfs een naam, als er drie aan zitten. De buitenste twee heten wakers, de middelste heet de slaper. Is inderdaad voornamelijk als reserve, maar wat rijerijerije aangeeft kan het ook gebruikt worden voor de ligging van het zadel.

Ze zitten overigens bijna nooit meer aan een dressuurzadel, omdat die tegenwoordig een driepunts singelsysteem hebben, waarbij de eerste en tweede stoot samengevoegd zijn in een v-vorm.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:58

Inderdaad, de andere is zowel als reserve (wat op zich raar is omdat het wel de plaats van de singel veranderd, en dus ook de ligging van het zadel beinvloed), maar ook als een andere singelplek beter bij het paard past.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:09

Ik heb een Albion met origineel twee singelstoten, maar heb er een derde aan laten zetten om meer schoudervrijheid voor mijn paard te creeren (hij houdt niet van een pak watten achter zijn oksels wat vastgesnoerd wordt). Ik vraag me af of die van jou ook origineel erop zit of er laten aangezet is voor dezelfde reden, paarden met een naar achter liggende schouder hebben last van de voorste singelstoot. Ik ken eigenlijk alleen maar Albions met twee singelstoten.

(Mijn Albionzadel is trouwens te koop :) wegens helaas niet goed meer passen...)

nononsense

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 13:35

Hi,

Allereerst bedankt voor de reacties !! Ik ben er wijzer door geworden.

Dianaw33 ; volgens mij zijn de 3 stoten origineel, er is niet om 'n extra (3e) stoot gevraagd. Ik heb ook gebeld naar 'n Albion dealer ; van Rijs, en die zeiden ook dat het haast niet meer voorkomt ( 3 stoten). Vreemd.

Nogmaals bedankt voor de reacties !

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:16

ik heb ook 2 albions, 1 is vorig jaar nieuw met 3 singelsstoten en de andere heb ik 2e hands met 2 singelstoten maar heeft wel een gleufje zitten waar volgens mij een voorsingel kan zitten