Syntetisch zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soetJob

Syntetisch zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 09:08

Hallo allemaal!
Ik ben van plan een nieuw zadeltje voor mijn fjord aan te schaffen.
Nou wilde ik graag tips over een kunststof zadel :D
Hoe ligt het op de rug van een paard(uiteraard is dit verschillend per paard, maar hoe ligt het vergeleken met een lederen zadel)?
En ik maak vaak lange buitenritten, kan iemand vertellen of het comfort van een kunststof zadel anders is dan van een lederen?

Alvast bedankt :P
X

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:32

Hoi, een kunstof zadel is niet direct beter of slechter dan een leren zadel. De pasvorm is voor elk paard verschillen en die is bepalend of het past. Daarbij komt dat je er zelf ook prettig in moet zitten, en dat is voor iedereen verschillend. Qua onderhoud is een kunstof zadel erg makkelijk, een vochtige doek erover en klaar. De prijs is vaak doorslaggevend, een nieuw zadel is soms net zo duur als een gebruikt leren zadel. Ook zijn er kunstof zadels met een verwisselbare voorboom, erg handig. Er is geen verschil met leren- of kunstof zadels wat betreft het opvullen en bijhouden van de kussens. Ook bij een kunstof zadel wordt de vulling hard en moet dit op zijn tijd vervangen worden.
Maar ook niet elk kunstof zadel heeft dezelfde pasvorm voor de ruiter. Er zit wel degelijk verschil in de merken.
Succes, Marjolijn
http://www.zadelpasservicelibertad.nl

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:47

Ik denk vooral dat je het gewoon moet proberen. Ik heb een wintec 500 dressuur. Moet eerlijk zeggen dat ik er persoonlijk beter in zit dan menig leren zadel. Maar ik zit dan wel niet uren op me paard. Maar goed daarvoor zou je altijd nog een bontje of iets over je zadel kunnen leggen.
Verder ja het onderhoudt ideaal. Ik ben geen poetser. Dus makkelijk af en toe doekje erover en klaar. Verder is de prijs natuurlijk ook erg aantrekkelijk. Gezien ik een jong paard had/heb was een goedkoper zadel wel een die de voorkeur had. Zou zonde zijn om 2000 uit te geven en dat na een jaartje niet meer passend te krijgen is.
Verder is het vooral afhankelijk of het goed ligt op je paard en of je er zelf fijn in zit. Sommige kunnen er niet in zitten maar goed dat heb ik ook weleens met de duurdere merken die ik weer niet fijn vindt zitten. Ik zelf heb niet zo graag het "opgesloten" gevoel in het zadel. Tegenwoordig zie je bij leren zadels bijna niet anders, diepe zitten, flinke wrongen erop. Wat dat betreft werk ik ook liever aan me eigen zit dan dat ik er in gedwongen wordt. Ook dat was een reden waarom ik voor wintec gekozen heb. Er zitten kleine wrongen op, eventueel kun je er grotere op laten zetten of ze er simpel weg gewoon af halen.

Verder ligt het op mijn paard wel goed, heb alleen geen vergelijkingsmateriaal met een leren zadel op haar. Dus daar kan ik niets over zeggen maar heb niet het idee dat het beter of slechter is.
Nadeel is dat de zadels wel wat aan de lange/grote kant zijn. En gezien je een fjord hebt die over het algemeen vrij korte ruggen hebben weet ik niet of wintec voor jouw wat zou zijn maar genoeg andere kunststof zadels.
Als ik mijn zadel vergelijk dat is 17,5 inch met een leren 17,5 inch lijkt die van mij erg grof en kolossaal. Weet niet hoe dat komt misschien door de breedte maar het is imo vrij groot zadel.

soetJob

Re: Syntetisch zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 12:15

Hier heb ik alvast wat aan, dankjewel !

Emese_Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:24

Zelf ben ik ook voor de kunstof zadels, ik zou er alleen wel op letten welk merk je neemt. Ik ben in het bezit van 2 wintec zadels en dit merk is echt goed, hiervoor had ik een daslo maar dan merk je meteen dat slechtere kwaliteit is. Voor de rest van je vragen sluit ik me volledig aan over de antwoorden die hierboven staan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:29

ik ben altijd voorstander van wintec geweest. mits het zadel past en jij er goed in kan zitten zijn het makkelijke zadels, weinig onderhoud en prijs kwaliteit wel ok.
Maar belangrijlk is de pasvorm laten controleren, want ook al zeggen ze dat het op 90% van de apard en past, je zal maar net eentje van die 10% hebben en het kan echt dat het voor geen meter ligt.

wat ik in de zomer een minpunt maar afhankelijk van je paard weer een voordeel is, dat door het kunststof je paard sneller zweet onder het zadel en een dikker dekje fijner kan zijn. MAar als je een paard hebt dat van nature enorm zweet, tja, daarbij ziet je zadel niet af van de hoeveelheid zweet tov een lederen zadel. Zo rijdt mijn vriendin altijd met een gelpad, neit omdat haar zadel slecht past, maar omdat haar dekjes steeds doorweekt zijn en zelfs het leder van haar zadel.

oh ook een klein nadeel van de nieuwere wintecs is de lengte. Ze vallen nogal groot uit en hierdoor minder vaak geschikt voor paarden/ponys met een korte rug

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:35

Kunststof zadel kan grote voordelen hebben zoals boven al genoemd is, maar een groot nadeel is:
petitparis schreef:
wat ik in de zomer een minpunt maar afhankelijk van je paard weer een voordeel is, dat door het kunststof je paard sneller zweet onder het zadel en een dikker dekje fijner kan zijn. MAar als je een paard hebt dat van nature enorm zweet, tja, daarbij ziet je zadel niet af van de hoeveelheid zweet tov een lederen zadel. Zo rijdt mijn vriendin altijd met een gelpad, neit omdat haar zadel slecht past, maar omdat haar dekjes steeds doorweekt zijn en zelfs het leder van haar zadel.

Dit geldt niet alleen voor het paard maar ook zeker voor de ruiter die op het zadel zit: het gaat zweten. Om dat je zegt dat je het zadel vooral voor langere buitenritten gaat gebruiken zou ik het om die reden afraden. Ik kan me voorstellen dat ruiters zich op een kunststof zadel ook eerder doorrijden om die reden. En dan heb ik het dus over langere tijd in het zadel zitten. Bij een uurtje zal dat niet zo snel het geval zijn.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:24

HippoLogic schreef:
Kunststof zadel kan grote voordelen hebben zoals boven al genoemd is, maar een groot nadeel is:
petitparis schreef:

Dit geldt niet alleen voor het paard maar ook zeker voor de ruiter die op het zadel zit: het gaat zweten. Om dat je zegt dat je het zadel vooral voor langere buitenritten gaat gebruiken zou ik het om die reden afraden. Ik kan me voorstellen dat ruiters zich op een kunststof zadel ook eerder doorrijden om die reden. En dan heb ik het dus over langere tijd in het zadel zitten. Bij een uurtje zal dat niet zo snel het geval zijn.

Klopt inderdaad! Daarom heb ik nu een kunststof zadel met een lederen zitvlak. De voordelen van kunststof (makkelijk schoon te maken (zit wordt niet snel vies), licht in gewicht etc) en ook de voordelen van leer. Laat wel goed beoordelen of het zadel ook goed op je paard past en kijk of jij er ook fijn in kan zitten.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:28

Wat goed dat dat tegenwoordig bestaat. Dat wist ik niet. Wat voor zadel heb jij, Dune? Of heb je dat zelf laten aanpassen?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:32

Ja top he! Ik heb een Thorowgood T8. Echt een heerlijk zadel!

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:38

HippoLogic schreef:

Daar heb ik dan weer geen last van gelukkig. Heb al heel wat meerderedaags dagtochten gereden op mijn Wintec :) .

Om niet alles te herhalen wat al is gezegd, maar iets nieuws: vind ik het ook een voordeel dat een kunsstof zadel een stuk lichter is in gewicht dan een leren zadel.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:42

*googled*. Wauw, mooi zadel. Ik heb heel goede ervaringen met Thorowgood. Ik vind het mooie zadels voor een scherpe prijs (maar toch goed). Ik heb ervaring met de dressuurvariant en die zet je niet in een stoelzit én je zit niet in een 'bakje'. Dat de kniewrongen aanpasbaar zijn, is ook een groot voordeel. Wat goed dat ze de innovatie van een combinatie kunststof/leer hebben gedaan. Zit zeker prima, he?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:44

Even een vraagje tussendoor: bij mij op stal zeggen ze dat een kunstof zadel erg slecht is voor je leren laarzen, weet iemand of dit klopt?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:46

Dan zouden rubber laarzen en nepsuede chaps ook slecht zijn voor een leren zadel...

Of zou het te maken hebben dat (rund)leer duurzamer is dan kunsstof en door wrijving je zadel eerder slijt? Dan zou het eerder slecht voor het zadel zijn. Dat het slecht is voor je zadel geloof ik toch niet.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:49

HippoLogic schreef:
*googled*. Wauw, mooi zadel. Ik heb heel goede ervaringen met Thorowgood. Ik vind het mooie zadels voor een scherpe prijs (maar toch goed). Ik heb ervaring met de dressuurvariant en die zet je niet in een stoelzit én je zit niet in een 'bakje'. Dat de kniewrongen aanpasbaar zijn, is ook een groot voordeel. Wat goed dat ze de innovatie van een combinatie kunststof/leer hebben gedaan. Zit zeker prima, he?

Ik heb inderdaad de dressuurvariant, ook al ben ik een die-hard buitenrijder. Ik zit in de dressuur stukken beter dan in de veelzijdigheid of de endurance. Het zadel geeft je geen stoelzit, maar de zit is wel lekker vlak. Je wordt niet in een houding gedwongen. Ik maak regelmatig ritten van meer dan 3 uur in flink tempo en ik heb geen centje pijn!

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:31

hoi
ik kom er ook even tussen.
ik ben ook van plan een kunststof zadel te gaan kopen.
maar gaan ze ook lang mee? want ik hoorde van iemand dat ze na een tijdje het stof begint te slijten.