Kunststof zadel kan grote voordelen hebben zoals boven al genoemd is, maar een groot nadeel is:
petitparis schreef:wat ik in de zomer een minpunt maar afhankelijk van je paard weer een voordeel is, dat door het kunststof je paard sneller zweet onder het zadel en een dikker dekje fijner kan zijn. MAar als je een paard hebt dat van nature enorm zweet, tja, daarbij ziet je zadel niet af van de hoeveelheid zweet tov een lederen zadel. Zo rijdt mijn vriendin altijd met een gelpad, neit omdat haar zadel slecht past, maar omdat haar dekjes steeds doorweekt zijn en zelfs het leder van haar zadel.
Dit geldt niet alleen voor het paard maar ook zeker voor de ruiter die op het zadel zit: het gaat zweten. Om dat je zegt dat je het zadel vooral voor langere buitenritten gaat gebruiken zou ik het om die reden afraden. Ik kan me voorstellen dat ruiters zich op een kunststof zadel ook eerder doorrijden om die reden. En dan heb ik het dus over langere tijd in het zadel zitten. Bij een uurtje zal dat niet zo snel het geval zijn.