zadel schuift naar achter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

zadel schuift naar achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:44

hey,

Ik heb een tweedehands dressuurzadel gekocht.
nu is het probleem dat hij tijdens het rijden naar achter schuift. Nog niet zover dat hij op de lendenen ligt, mijn pony doet ook verder niet moeilijk ofzo. Is dit dan toch slecht?
Volgens de zadelmaker lag hij heel mooi (in stilstand), maar ik heb er toen niet mee gereden.
Ik heb een borsttuig geprobeert, maar dat lijkt niet te helpen. komt dat dan dat ik het tuig niet strak genoeg heb zitten?
Ik heb het idee dat als ik het nog strakker doe, mijn pony dat niet fijn gaat vinden!
Ik heb ook een antislip matje geprobeerd, maar die werkt alleen totdat mijn pony gaat zweten en dan schuift hij alsnog mee.

gr

Caira

Re: zadel schuift naar achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:46

kun je een foto plaatsen?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:47

Een zadel hoort niet te schuiven, ik zal je zadelmaker nog een bellen en een afspraak mee maken om het hem/haar te tonen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:48

Ik ben ook wel benieuwd naar een foto, liefst vanaf de zijkant genomen en zonder dekje.
Een zadel hoort niet te schuiven, maar best veel mensen leggen hun zadel te ver naar voren. Als dat het geval is, is het best mogelijk dat het zadel gaat schuiven.
Wel vreemd dat de zadelmaker niet heeft gekeken naar het zadel terwijl het paard beweegt, dat is m.i. onderdeel van het passen van een zadel.

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:50

jikkes2 schreef:
Ik heb een borsttuig geprobeert, maar dat lijkt niet te helpen. komt dat dan dat ik het tuig niet strak genoeg heb zitten?
Ik heb het idee dat als ik het nog strakker doe, mijn pony dat niet fijn gaat vinden!
gr

Dat klopt, een borsttuig is niet sterk genoeg om dat op te vangen, aparte situatie,
is je zadel misschien te wijd?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:52

Apart dat je zadelmaker niet gekeken heeft hoe het zadel lag toen je pony in beweging was. Op een stilstaand paard blijft veel wel goed liggen, het gaat juist om de beweging. Andere zadelmaker laten komen lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:55

nee te wijd is hij zeker niet.
ik heb ook een ander zadel erop gehad met een bredere boom en die bleef wel liggen, maar die had weer andere problemen!

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:56

hmm, ik zou het niet kunnen verklaren.
maar ik denk toch dat het aan de pasvorm ligt, is mijn mening, concludeer niks.
wat denk je zelf wat er aan de hand is?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:58

Als een zadel schuift past hij niet. Het kan zijn omdat de singelstoten niet op de juiste plaats liggen voor de buikgroeve van het paard, het kan zijn dat het zadel te smal is, het kan zijn dat de boom brugt, maar in alle gevallen is het funest voor de rug om ermee door te rijden. Sommige problemen kan een goede zadelmaker voor je aanpassen. In andere gevallen zal er een nieuw zadel moeten worden aangepast, maar het is zeker te adviseren eens contact op te nemen met een andere zadelpasser/zadelmaker. Het is van groot belang een zadel altijd ook in beweging te controleren.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:06

Ik krijg ook mijn twijfels bij de kunde van je zadelpasser. Een zadel is niet te passen enkel in stilstand. In stilstand kijk je wat het echt NIET gaat worden, en wat misschien wel past. Pas na het rijden is te bekijken of het om een passend zadel gaat of niet. Zoals hierboven wordt aangeven kan het zijn dat het zadel nog passend gemaakt kan worden (bijvoorbeeld voor verplaatsen van de singelstoten), maar dat is niet altijd het geval. Ook het soort singel kan meespelen in het wel of niet passen van het zadel. Ik zeg dan ook: haal er een andere zadelpasser bij die ook in beweging kijkt of het zadel past, danwel passend te maken is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:42

maar ff over die singelsloten...
Kan het dus zijn dat als ik die verplaats, dat hij dan wel blijft liggen?
De voorste sloten zitten namelijk door de kniewrong heen, dus ver naar voren.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:18

Dat is zo nog steeds niet te zeggen, je kunt het proberen!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:08

Dat moet je overleggen met je zadelmaker. Dat zou wel kunnen, maar dat ligt aan de aanzet van de wrong, het materiaal van de wrong en de bevestiging van de singelstoot door (of achter?) de wrong. Alleen een goede zadelmaker kan kijken of en zo ja, wat hij kan aanpassen. Daar komt bij dat, als de singelstoten al ver naar voren staan, de kans niet erg groot is dat dat de oplossing is voor het probleem.