Ik heb overlaatst een filmpje gezien waar de effecten van het bit worden aangetoond. Is een bit dan zo slecht of is dat een mening van bepaalde mensen? Ik rijd zelf met bit maar zie ik denk dat mijn paard geen last van bit heeft.
als een bit gewoon in een paardenmond ligt doet het geen pijn of iets dergelijks, pas als de ruiter eraan komt heeft het inwerking en dan is het te bezien hoe hard dit wordt gedaan of het paard en pijn/last van heeft.
Zoekfunctie, exact dezelfde topics zijn er al 100 van.
Jaleesaa
Geplaatst: 13-03-12 13:07
ik vind een bit niet slecht als er maar op de juiste manier mee omgegaan word. niet dat getrek en gezaag in de monden
anne_bento
Geplaatst: 13-03-12 13:08
Een bit is zo hard als jou handen zijn. Ik denk dat je het filmpje hebt gezien waarbij het enkel gebroken bit wordt laten zien? Het ziet er allemaal wat heftiger uit dan het is zolang jij een zachte hand hebt. Persoonlijk zou ik wel eerder voor een dubbel gebroken bitje gaan om het prikken in het geheemelte te voorkomen. Als jij met een zachte hand rijd en je merkt niet aan jou paardje dat hij/zij er last van heeft is er niks aan de hand hoor
linky
Geplaatst: 13-03-12 13:09
Een bit is nooit slecht, hooguit de mens die er aan trekt..................
Dit is een discussiepunt waar men het nooit met elkaar eens gaat worden. De ene partij schreeuwt nog harder tegen de andere partij om zijn gelijk te krijgen ([RT-D] TEGEN bitloos rijden).
Het belangrijkste is dat de ruiter verstand van zaken heeft en perfect anatomisch passend harnachement gebruikt, dan is er niets aan de hand.
Ik rijd bitloos en wil ook niets anders meer. Toch kan iemand bitloos een paard behoorlijk in de weg zitten als hij niet weet hoe eea werkt of wanneer een bitloos hoofdstel past. Dan kan een paard ook megaveel druk op neus/hoofd e.d. krijgen: niet prettig. Ik ben geen fan van bit en zie helaas (manegelessen) veel getrek en gesjor in die arme paardenmonden. Daarentegen zijn er gelukkig ook heel veel ruiters die wél weten hoe het moet. Het is een keuze die je zelf moet maken. Het is altijd het proberen waard!!
Zolang het bit stil in de mond ligt, is er niks slechts aan.
Zodra er een snokkende, zagende, wiebelende ruiterhand aan komt, kan het slecht worden.
Wonderstruck
Geplaatst: 14-03-12 18:42
Het ligt natuurlijk het meest aan de ruiterhand, maar toch ben ik niet echt een voorstander van het bit. Ik rij zelf ook bitloos, en wil niet meer anders. Ik merk gewoon dat dat die pony's dat zelf ook leuker vinden. Maar zoals ook al gezegd is: Het bit is niet slecht, alleen de mens die eraan trekt.
GUNST, toch niet dat filmpje van Nevzorov? Nee, een bit is niet slecht.
Jellebie
Geplaatst: 14-03-12 18:45
Zoekfunctie gebruiken
Ik wil niet zo zeer zeggen dat het bit slecht is, maar vind het zeker geen fijn voorwerp en ben er ook zeker geen voorstander van om meerdere redenen. Als je de zoekfunctie gebruikt weet je waarom
Ik ben het er mee eens dat je een bit zo gemeen kan maken als je zelf wil. Het ligt er gewoon echt aan hoe je er mee rijdt! En natuurlijk, je hebt altijd filmpjes en foto's van "paardenmishandeling" door bitten etc. Maar wanneer je gewoon basis dressuur rijd of gewoon wat springt, echt niks om je zorgen om te maken. Zolang je maar niet gaat zagen etc.