kleutertje op merrie van 1.62, zadel probleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shaolanneke

kleutertje op merrie van 1.62, zadel probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 23:51

hoi,

mijn dochtertje van ruim 3,5 'rijdt' af en toe op mijn merrie van 1,62. Zij zit erop, ik wandel ernaast.
Mijn Hulsebos dressuurzadel 18 inch is uiteraard veel te groot voor haar, nu heb ik al mijn kleinere springzadel
erop als zij erop zit, hieraan zitten ook shetlandbeugeltjes aangezien haar voetjes anders door de beugels schieten.

Nu ze echter ook af en toe wil draven (maar een paar meter maar toch) wil ik iets comfortabelers voor haar zodat
ze beter kan zitten en lichtrijden, alleen een shetland zadel op mijn merrie leggen wordt wat lastig lijkt me.

Zijn er bokkers met andere oplossing?

Oh en snap ook wel dat ze op een shetlander kan rijden, dat dat meer haar formaat is, maar ik vraag specifiek
nu of iemand voor bovenstaande misschien een oplossing weet.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

anneliesdj

Re: kleutertje op merrie van 1.62, zadel probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:54

Persoonlijk zou ik de moeite niet nemen denk ik.
Doe een bokriempje vooraan zodat ze houvast heeft en zo'n bontje erop geeft vast ook wat meer houvast en comfort.

Maar als ze rijden echt leuk vind zoek je wel iets van haar eigen formaat om op te rijden, is ook niet erg bevorderlijk voor haar heupjes en bekken om op zo'n groot paard te draven lijkt me.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:58

Anne_GTIJarig

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:02

:D Annelies geeft eigenlijk het antwoord wat ik ook had willen geven.

Snel een eigen welshje kopen voor dat kind is dan de andere optie. :D
Heb ik gedaan tenminste.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:03

Je hebt ook 2 zits zadels. Dat zit je samen op 1 zadel met 2 zitvlakken. Jij zit achter je kind en kan zo goed aanwijzingen geven. (maar ze zijn noganl duur)

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 00:10

dat dit niet ideaal is snap ik ook wel :D , en is ook zeker niet de bedoeling dat ze hier serieus op gaat rijden op mijn paard.
Ga geen pony erbij kopen, als ze het niet leuk meer vindt over een jaar zit ik met een pony. Heb ook gekeken naar dat barefoot
zadeltje maar vind 240 euro beetje teveel om uit te geven voor die 2x per maand dat ze er 15 minuten op zit. Bontje heb ik ook idd aan zitten denken, en riempje om vast te houden doe ik al.

2 zits zadels? haha daar had ik echt nog niet van gehoord! grappig dat dat bestaat

Iig bedankt voor de reacties!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:24

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Google: 'tandemsattel' en 'mutter kind sattel'
Geen idee waarom maar blijkbaar is het in DLD populairder dan hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 07:13

Dat ligt allemaal of op de schoft, of de lendenen. Vraag me af of dat nou wel zo'n goed idee is. Bij mijn neefje doe ik een bontje op mijn zadel, en hij gaat voor mij zitten.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 07:22

Een mini western zadeltje ken iemand die heeft
Dat op shet voor kind maar weet dus niet of dat op paard past.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 07:54

Waarom laat je haar niet gewoon zonder zadel rijden, dekje op de rug, dekensingel erom heen en een touw om de nek om aan vast te houden. Het is toch maar voor de fun. Echt serieus rijden op een paard van 1.62 voor een kleuter van 3,5 moet je niet willen. Ten eerste is het een enorme aanslag op de heupen van je kindje en echt leren doet ze het toch niet op zo'n paard (ze kan haar knieen nergens tegen aan doen, haar beentjes/armpjes zijn te kort en zo zie ik nog wel wat beperkingen :D) en en dat wekt alleen maar frustraties op bij zowel je dochter als bij jou om van je paard nog maar niet te spreken. Als je de ruimte en het geld hebt, koop een leuke shetlander, A-pony en ga daar lekker mee aan de gang maar eigenlijk adviseer ik om toch nog maar een tijdje te wachten tot ze wat ouder is om lekker aan de gang te kunnen gaan met paard/ponyrijden.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 09:52

ik vraag me ook af of je dat inderdaad wel moet willen zo'n 2 persoonszadel, lijkt me een aanslag op je paard als ik het zo bekijk.

@ Noppert, het is ook zeker niet bedoeld om serieus te rijden! Maar zo af en toe wil ze niet op een shetlander maar op mama's paard. Dan wandelen we gezellig buiten. Paard heeft gelijk wat gedaan en kind blij. Alleen een dekje lijkt me niet heel comfortabel, zou dan eventueel een barebackpad kunnen overwegen, zo een van lamswol. Kunnen ook beugeltjes aan, hihi.

Serieus rijden, en als ze het nog leuk vindt tegen die tijd, wil ik pas vanaf een jaar of 5/6 haar laten doen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:56

Ik laat mijn kinderen gewoon in mijn springzadel zitten. Ze zitten nooit heel lang op het paard, zeker bij jonge kinderen en hun heupen is het niet goed zo lang te zitten. Ik ga voor die korte ritjes geen ander zadel aanschaffen, zodra ze 6 zijn past het al veel beter!

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:05

kleinvosje schreef:
Ik laat mijn kinderen gewoon in mijn springzadel zitten. Ze zitten nooit heel lang op het paard, zeker bij jonge kinderen en hun heupen is het niet goed zo lang te zitten. Ik ga voor die korte ritjes geen ander zadel aanschaffen, zodra ze 6 zijn past het al veel beter!

Hier hetzelfde!

Voor de oudste die nu bijna 6 is, heb ik een 'pannekoekzadeltje' zonder boom aangeschaft. Zit geen boom oid in dat ding en het vormt zich om de paardenrug en er zitten beugeltjes aan. Doordat het zo flexibel is, pas het ook prima op verschillende paarden en pony's. Niet ideaal om een paar keer per week mee te rijden, maar prima voor af en toe een ritje. En dochter is helemaal blij met haar eigen 'zadel'!

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 12:07

pannekoekzadeltje? waar moet ik dan aan denken?

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:10

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:11

dat is een plat vormloos shetzadeltje, google maar eens

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 12:13

Oh wat goed!! Dat is een hele goeie oplossing, en niet duur! beugeltjes eraan en gaan! Ja dit is een hele goeie oplossing, ben helemaal blij! Bedankt!

Alice13Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:15

Een kind van 3,5 op een paard zetten is heel onverantwoord nog niet eens over de gevaren gesproken maar de bekken van een kind kunnen paardrijden (serieus gezien) helemaal nog niet aan en je vraagt hiermee om bekken problemen. Zelf zou ik als je het bij een keer laat niet erg vinden maar om dan dus een zadel aan te schaffen oid... tja.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 12:20

@ Alice13 > Lees mn bericht even, en dan met name de laatste 2 regels. Gelieve eerst lezen, dan reageren. Ach ja, ik ben een hele onverantwoorde moeder, en zie graag dat mijn dochter door het leven gaat met bekken problemen. Tja....

Alice13Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:31

Ik snap eigenlijk niet waar je zo boos om reageert, ik vertel gewoon iets van wat ik dagelijks mee maak en wat veel moeders niet blijken te weten. OOK zeg ik dat als je het af en toe doet ik hier denk ik geen zadel voor zou aanschaffen. Je hoort mij niks verwijten, je hoort mij niet zeggen dat jij je kind met een bekkenprobleem door het leven wilt laten gaan en ik zeg al helemaal niet dat je een onverantwoordelijke moeder bent!

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 12:37

alleen deze moeder zit al 25 jaar in de paarden, heeft kinderen les gegeven, diverse paarden gereden en ik heb deze merrie al 12 jaar. Ik zet de laatste twee regels er niets voor niets bij. Ik vraag niet om de mening van een ander, ik vraag of iemand een oplossing heeft.

De andere dank ik hartelijk voor hun bijdrage! heb een mooie oplossing gevonden :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:25

Yamcha schreef:
Dat ligt allemaal of op de schoft, of de lendenen. Vraag me af of dat nou wel zo'n goed idee is. Bij mijn neefje doe ik een bontje op mijn zadel, en hij gaat voor mij zitten.

Ik denk dat het wel meevalt, zo'n tademzadel zet je alleen een kind in van 10-15 kg, paard met een beetje rug moet dat wel aan kunnen lijkt me.
Maar het eerste zadel wat je ziet daar zit het kindje voor je maar ligt volledig vrij van de schoft, paard heeft alle bewegingsvrijheid en de basis van het zadel is hetzelfde als van elk ander zadel.
Dus dat lijkt me de beste optie dan, maar zo'n zadel kost je wel zeker 600,-
Zo'n tandemding heb je vanaf 70,-

Zo'n pannenkoekzadel lijkt me persoonlijk niet fijn voor het kind, geeft totaal geen steun, dan kan ze net zo goed in jouw zadel zitten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:30

-> HAR

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:30

barefoot heeft een shettylijn, zou zoiets niet werken?