schuurplekken/drukplek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suusie22

schuurplekken/drukplek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 21:42

mijn paard heeft een schuurplek op de rug.
dit komt volgens mij door het uiteinde van het dekje. op de een of andere manier schuurt dat op de rug.
hebben meerdere bokkers hier last van? wat is er aan te doen? het stukje van het dekje is niet hard, en zit op de ruggenwervel.

ik hoop trouwens dat dit hier goed staat, anders mag het natuurlijk verplaatst worden. :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:57

Weet je zeker dat het niet van het zadel is? Ligt het zadel stil met rijden (niet klapperen) , zijn de kussens niet te zacht waardoor de achterrand van zadel op de wervel van je paard komt?
Ik vind het best heftig, een schuurplek van een dekje.
En op de ruggenwervel is toch wel een gevoelige plek.

Nibbit

Re: schuurplekken/drukplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:59

Dat kan best nu ze verharen, misschien even een extra zacht dekje gebruiken?

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:12

heb je verschillende soorten dekjes? probeer dan eens te wisselen, mischien dat een ander dekje beter wil. kan ook door verharen komen. nog een tip, voor het rijden een vettige zalf (uiercreme) op de plek smeren.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 22:15

het komt echt niet van het zadel, het zadel schuift niet, en komt niet eens in de buurt,
´t is pas sinds een week ofzo. misschien idd door de verharing. ´t is een beginnend schuurplekje.
ik heb 2 dikke dekjes, en 2 wat dunnere, de laatste tijd had ik vooral de dunnere erop.
misschien toch een goed idee om de wat dikkere er weer bij te pakken. die zijn volgens mij ook zachter.
oeeh.. goeie tip :D, zal ik zeker proberen!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:16

Dan verwacht ik inderdaad ook dat het door het verharen komt. Hoop dat de dikkere dekjes een goede oplossing zijn :)

dollyfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:52

Mijn paard had precies hetzelfde en het kwam bij mij door het randje van het dekje :(...Ik heb nu een vierkant dekje gekocht dezelfde grootte als de Anky dekjes en binnen 1 week is het plekje al minder geworden _/-\o_

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 11:45

dus je hebt een dikke anky pad? hmm,, ik zal mama eens lief aankijken :D

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:12

Je kan ook onder het dekje een onderlegger van bont leggen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:16

Niet nodig om een ander dekje te kopen TS, na het verharen is het hoogstwaarschijnlijk weer over;)

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 15:20

oke, dan wacht ik het nog even af.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:21

Mijn geschoren paard heeft ook een wat kalere plek op zijn rug bij het einde van het dekje en sinds kort ook een wat minder behaard plekje waar ik altijd aandrijf (achter de singel dus), ik rijd niet met sporen. Mijn ervaring is dat het vanzelf wegtrekt na het verharen.

B_Bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:05

Een lamsvel zadelonderlegger of lamsvel sjabrak of westerpad kan een oplossing bieden voor je probleem. :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:09

als je zadel echt niet in de buurt komt en het is nu pas op het einde van de winter een beginnend schuurplekjes, dan vermoed ik ook eerder dat dit komt doordat de haren beginnen lost te komen en door het wrijven van het dekje wat sneller lossen... Mijn merrie had het ook alleen op het einde van de winter net voor de rui.

probeer je dekje wat hoger in de kamer van je zadel te trekken...

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:12

Hetzelfde hier met mijn westernpad. Na het verharen is het inderdaad weer over :)

B_Bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:18

Je kunt ook een lamsvel sjabrak of westernpad toepassen. Als je drukplekken op de wervelkolom heb adviseer ik een "wervelkolom vrije" sjabrak of westerpad van lamsvel toe te passen. Wervelkolom vrij wil zeggen dat er ter plaatse van de wervelkolom ruimte is (zit geen lamsvel) waardoor daar geen drukplekken kunnen ontstaan. Ben je geinteresseerd google even naar 12ShopEurope. Daar zijn lamsvel zadelonderleggers en lamsvel sjabrakken voorhanden.