Dressuursingel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Home_again

Dressuursingel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 10:09

Hey,

Omdat ik overschakelt ben naar dressuur, rij ik sinds een aantal maanden met een dressuurzadel (Kieffer) op mijn paard. Het zadel past, maar de singel die ik bij het zadel kreeg (wintec) lijkt mij niet zo goed, aangezien het haar van mijn paard op de plaats van de singel serieus is uitgedund.
Ik ben dus bang voor wondjes, vandaar dat ik op zoek wil gaan naar een betere singel.
Ben ik het beste af met een singel met wol aan de binnenkant of beter een volledig lederen singel?

Alvast bedankt !

Groetjes !

leanR

Re: Dressuursingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:12

Je kan altijd een bontje halen,kijken of je paard hier beter op reageerd! :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:20

Dat is wel raar.
De enige singel waar die van mij geen wondjes van krijgt is de wintec singel.
Ik heb neopreen, elastiek, leer, en stof geprobeerd. Maar daar kreeg ze bij allemaal wondjes van in haar oksel.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:24

Ik heb thuis een aantal neopreem singels liggen maar gebruik eigenlijks alleen maar mijn lerensingels.
Vind ze bij mijn huidige eigen paard veel fijner in gebruik dan die neopreen dingen.

Ik gebruik nu deze leren singel van Kieffer:
Afbeelding

En ik heb deze ook nog liggen die ik wel eens gebruik.
Afbeelding
(ik dacht dat die van mij van Harry's horse was, maar kan het niet meer vinden, hij lijkt er wel op qua vorm, hier heb ik een passend bontje voor die ik wel gebruik bij deze singel)

Als je voor een bontje gaat, zal ik wel advizeren om een goed bontje te kopen, mijn ervaring is dat ze van die goedkope bontjes om de singel vaak alsnog schuurplekken of wondjes krijgen.
Ik kies zelf altijd wel voor echt lamsvel :j (je hebt van BR goede singelbontjes)

Home_again

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 10:30

@felicity, ze heeft nog geen wondjes hé, maar ik vrees dat dat de volgende stap is, en ik hoop dat ik het kan voorkomen met een andere singel...

@ NienSCHaap, ik ga volledig akkoord met je opmerking om beter goed materiaal te kopen, vandaar dat ik ook jullie mening vraag.
Ik weet gewoon niet met wat ik de meeste kans maak: singel met wol, of een lederen. Blijkbaar hangt veel af van het paard, zeker als ik Felicity haar verhaal lees...

x

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:32

Het is echt uitproberen vrees ik.
Bij elk paard is dat toch anders.
Maar bij die van mij werkt die wintec singel echt super. Maar bij die van jou dus niet.
Heeft een stalgenootje geen singel over die je een tijdje kunt gebruiken om te proberen?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:34

Het hangt idd van het paard af, mijn vorige paard kreeg wondjes van de leren singel, terwijl mijn paard die ik daarvoor had daar geen last van had.
Mijn pony krijgt ook kale plekken van leer, dus heb ik voor haar een neoprene singel.

Mijn mini kreeg juist weer wondjes van singel zoals wintec soort singel (kunststof), dus had ik bontje omgedaan. :j

Het verschilt dus idd echt per paard.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:36

@ Home_again, dat klopt die zwarte merrie van mij kon weer beter over neopreen net zoals de grote vos reus.
Daarbij leek het of een lederen singel "stroef" was en veroorzaakte drukplekken of schaafwondjes.
Het hangt inderdaad heel erg van de huid van je paard af.

Maar zoals die kieffer kan ik prima zonder bontje gebruiken en die andere singel moet ik wel met bontjes gebruiken (eigenlijks vind ik die singel niet zo fijn in gebruik) en heb daarom die kieffer gekocht en daar ben ik super blij mee :D

Home_again

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 10:40

@ Felicity: Spijtig genoeg niet, aangezien er weinig mensen zijn met een dressuurzadel..

@ NienSCHaap: Bedankt voor de tip, ik ga eens kijken achter een Kieffer singel..

Bedankt voor de tips allemaal, het zal indd uitproberen worden ! Straks eens naar de ruitershop gaan kijken wat er voor handen is, op hoop van zegen dat het niet tot wondjes komt !

x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:42

Mijn ervaring met paarden met een gevoelig huidje (Arabiertje en een Volbloed) is dat een gewone katoenen singel het beste werkt. Van een leren singel kregen zij beiden wondjes. Ik denk trouwens mijn huidige paard ook, terwijl die minder gevoelig is. Zweet in bont kan hard worden en zorgt voor oneffenheid in de singel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-12 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:45

Ik heb 2 lamsvel bontjes en maak ze om de tijd 1 voor 1 met een handwasje schoon.
Ja je moet er wel voor zorgen dat de bontjes regelmatig schoon worden,
Ga zelf maar eens elke keer een bezweet t-shirt weer aan trekken lijkt me ook niks ;)
Katoen is ook echt paard gevonden, die van mij kreeg gelijk een bloedend huidje.
Dus ik denk dat het gewoon proberen is, ik ben trouwens voorstander van anatomische singels.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:49

Ik ben een grote voorstander van bontsingel van mattes
Geen lossen bontjes maar een voledige singel met bont. Ook nog eens in diverse soorten en je kan de kleur zelf kiezen. Een echte aanrader.

Galopje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:56

Neopreen singel vind ik ook fijn (zacht), dat kan ook voorkomen dat er wondjes ontstaan.