leeftijd zadel ainsley achterhalen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

veerkee

leeftijd zadel ainsley achterhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 19:07

hallo,
ik heb een ainsley gekocht en zou graag weten hoe oud het zadel is , de eigenaar weet het niet... kun je het zien aan een serienummer of aan het beugelriemhaakje of zo iets??
weet iemand dit , hoe ik mijn leeftijd van het zadel kan zien ?

Groetjes Vera

Horsesfriend

Re: leeftijd zadel ainsley achterhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:42

Waarom wil je het weten?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:35

waarom doet er op zich niet toe, op zich is het handig te weten omdat sommige fabrikanten door de jaren heen van boomtype zijn veranderd, ander materiaal zijn gaan gebruiken etc etc
en ook is de leeftijd handig om te weten , puur ivm prijs van een zadel, ik zou voor een a merk zadel van 20 jaar oud niet hetzelfde betalen als voor hetzelfde zadel van 5 jaar oud

vaak staat er op het onderste zweetblad een code, bij de ene fabrikant zit hier heel duidelijk de produktie datum in verwerkt (vaak het jaartal en soms ook de boom of inch maat) bij de ander zul je dit nummer moeten mailen aan de fabrikant en zal deze je precies kunnen vertellen wanneer het zadel gemaakt is

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:44

Van Ainsleys heb ik ook nooit kunnen achterhalen hoe oud ze waren. Sterker nog, ik heb niet eens een Ainley site kunnen vinden.

Persoonlijk kan de leeftijd van een zadel me niet zoveel schelen, als de staat van het zadel maar goed is.
Hij moet symmetrisch zijn en de boom moet heel zijn. Het liefst laat ik een zadel opnieuw vullen voordat ik hem op een nieuw paard leg.

Vrijwel alle Engelse merken gebruiken houten bomen voor hun zadels, Ainsley ook.
Oudere merk-zadels zoals Ainsley zijn van een betere leerkwaliteit dan de nieuwere zadels.
Van een zadel van 5 jaar moet ik nog zien of die 20 jaar mee gaat, maar een zadel van 20 in goede staat gaat makkelijk nog 10 jaar mee.

Het aller belangrijkste is natuurlijk of het zadel goed op het paard past en of de ruiter er lekker op zit.