een hoofdstel die niet soepel is soepel maken hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

een hoofdstel die niet soepel is soepel maken hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 09:55

Hallo,

Mij neefje heeft een nieuw hoofdstel gekocht van EJ. Nu is dit hoofdstel verschrikkelijk.
Het is niet soepel en erg lastig om de riempjes los te krijgen, omdat het leer niet meegeeft.

Hoe kun je z'n hoofdstel soepeler maken?

Myca

Re: een hoofdstel die niet soepel is soepel maken hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:57

Ik heb dit ook wel eens gehad, waarschijnlijk is het leer helemaal uitgedroogd.
Als je hem een nacht in een bak lederolie laat liggen wordt hij een stuk soepeler.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:02

Enkele dagen achter elkaar een flink dikke laag ledervet op smeren en zo lang mogelijk laten trekken. Volgende dag er af halen, even laten ademen en weer een flinke laag er op!

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:12

even in een emmer met olie (hoeft geen lederolie te zijn, emmer vol is waarschijnlijk erg prijzig :) ) Niet te lang want dan wordt je hoofdstel zo slap als een vaatdoek en hoef je nooit meer te vetten :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:26

Ik heb wel een bak lederolie, inderdaad prijzig, maar aan de andere kant gaat hij al jaren mee.
Het is wel zo dat het hoofdstel na een lange onderdompeling ontzettend vet wordt, dus als je de teugels er bij gooit, dan moet je wel met handschoenen gaan rijden, anders slipt de boel zo door je vingers. Zeker tijdens een regenbui.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 12:18

Bedankt, dit ga ik eens proberen.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 14:30

Ik had eerst ook een hoofdstel gekocht dat niet erg soepel was. Ik heb er 3x olie opgedaan (niet ingedompeld, heb ik wel ooit met iets anders gedaan, maar vond het daarna wel heel erg vet :') ), en goed laten intrekken. Daarna nog een keer vet eroverheen en het hoofdstel was helemaal soepel :D

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:02

Ik leg nieuwe hoofdstellen altijd een nacht in een bak met sla of zonnebloem olie.. Kost veel minder en werkt net zo goed als lederolie. Wel opletten met steentjes in bv een frontriem, die kunnen daar niet goed tegen .. Dan een dag uit laten lekken op kranten en servetten en de eerst komende tijd ehb je er geen onderhoud meer aan

lovebente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:04

Ik heb ook een hoofdstel van EJ gehad, het werd met geen mogelijkheid soepel en ik kreeg de riempjes na het invetten niet meer in die .. eh, die die riempjes bij elkaar houd, weet niet meer hoe het heet.. Erg vervelend.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:06

Ik leg nieuwe leren spullen voor het paard ook altijd een nacht in de olie, dat werkt als een tierelier.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:07

Kan dit ook met een lak neusriem?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:08

ik gebruik ook sla- of zonnenbloemolie voor een nachtje te laten intrekken
stuk goedkoper als lederolie en werkt net zo goed naar mijn mening.

hmm met lak weet ik eigenlijk niet, anders moet je m uit elkaar halen en de lak niet doen? en daarna weer in elkaar zetten. dan doe je de lak met de hand ofso ?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:11

geen idee of dat ook met lak kan

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:11

Ook hier heb ik mijn hoofdstel (ook van EJ, de Capella als ik het goed uit mijn hoofd heb) zonder frontriem in een bak met sla olie gelegd de hele nacht. Daarna een hele dag aan de deurklink (wel met een oude handdoek ertussen, anders kan je je deurklink erna niet meer naar beneden doen omdat je hand er steeds vanaf glijdt :')) laten hangen met kranten eronder. Heb hem nooit meer hoeven vetten en hij is ook niet zo slap als een vaatdoek geworden :) Weet niet of dit ook met lak kan..

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:54

Een nacht in de olie werkt inderdaad goed.. behalve als het zo'n goedkoop hoofdstelletje is dat leer blijft zo stug, net karton.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 20:14

bedankt ik ga het proberen

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:47

ik heb zelf eens een martingaal een nacht in de olie gehad. Nog weken vette handen ervan gehad.
Werkte overigens wel maar ik zou m dan toch liever iedere dag even invetten.
Zo'n vette boel om je paard zn hoofd, bleh..
Ik maak sowieso iedere dag mijn tuig schoon en doe er dan een klein vetje op, dan gaat het veel langer mee. krijg vaak complimenten dat mijn spullen er zo mooi uitzien.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:52

Mijn hoofdstel is er helemaal niet extreem vet van gebleven :n Gewoon netjes, net zoals je 'm in zou vetten..
Een hele nacht is bij mij dan niet van 20u tot 8u ofzo hoor, maar eerder iets van 00u tot 08u oid. En het was slaolie.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:56

ik heb toevallig vorige week een ander gekocht. ik kon de vorige niet soepel krijgen. Deze was van het goedkope soort, ik weet niet of het daaraan heeft gelegen. Maar dompelen en wekelijks vetten wilde niet helpen, nu na een jaar, had ik het helemaal gehad.
nu met mijn wat duurdere hoofstelletje, maar weer opnieuw beginnen met vetten en dompelen :D, maar het is nu al soepeler als de vorige na 1 jaar.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:05

@Santos. Sommige hoofdstellen zijn niet goed te krijgen. Dat heeft met het looiproces te maken en daar hangt inderdaad een gunstiger prijskaartje aan.
Dat gaat alleen voor de aanschaf op, want daarna krijg je ellende, veel gepoets en veel invetten, dus uiteindelijk ben je duurder uit.