Strijk probleem, HELP !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Strijk probleem, HELP !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 13:50

Hoi,

Ik was net bij mijn pony en zag dat hij zijn benen aan de binnenkant vaak tegen elkaar strijkt...
Hij heeft er ook kleine wondjes. Maar het is enkel het deel waar de pezen en de kogel zitten. Aan de voorbenen.
Om elke keer te bandageren, vindt ik tijdverspilling. En bandages hebben bijna geen nut, ze geven alleen een beetje bescherming.
Dus nu vroeg ik me af welk soort peesbeschermers ik kan gebruiken?

BELANGRIJK; gewone peesjes lukt niet, hij heeft een ernstige peesblessure gehad en heeft langs de rechterpees een zware verdikking door littekenweefsel.

Het ziet er ongeveer zo uit,
http://www.google.be/imgres?um=1&hl=nl& ... x=67&ty=93

We hebben al echo's laten maken en het is volledig genezen, maar de pezen waren gescheurd dus is er littekenweefsel aangemaakt bij zijn rechterpees, helaas :n

Iemand enig idee? Het is redelijk dringend...

Doubtless

Re: Strijk probleem, HELP !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:52

3 in 1 beschermers? Die gaan helemaal rondom de benen, maar kan je behoorlijk op maat maken doordat er 4 stroken klittenband op zit. Zou ik alleen wel voor de goed ademende variant kiezen, ook al is die wat duurder.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 13:53

Heb niet zo een groot budget, ben 14 en moet nieuwe dingen zelf kopen ondertussen... Wordt het ook niet erg warm onder die 3in1 dingen? En hoeveel kosten ze ongeveer? Hopelijk hebben ze ze ook bij decathlon :D

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:59

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:59

Ja, het wordt wel erg warm onder die 3 in 1 'dingen'. Daarom poste ik al dat ik wel zou kiezen voor een paar wat goed ademt.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:01

zijn pijpekousen niet een idee?

Afbeelding

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:13

ik moest door een schieffel bij mijn vorige paard ook met die 3 in 1 beschermers rijden.
Ik was altijd erg tevreden over die van HH's. moet je wel even kijken welke je neemt. Ik heb onwijs veel verschillende gehad, en het leek wel of elke ruitersportzaak weer een ander model had :Y) je hebt hele stijve en soepele. Je moet niet die stijve hebben, die zitten voor geen meter :n .
Die soepele zijn wel fijn, kosten ongeveer 30 euro ;)
(mijn laatste heb ik bij de epplejeck vandaan, die waren echt superfijn :) )

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:15

De hoefsmid vragen of hij je pony iets anders neer kan zetten zodat hij niet meer strijkt?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 15:28

amillia schreef:
De hoefsmid vragen of hij je pony iets anders neer kan zetten zodat hij niet meer strijkt?

En denk je dat dat zou helpen? Andere ijzers? Moet je mij even uitleggen hoe dat zit hoor... :j

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 15:28

Laatst bijgewerkt door Martine op 07-03-12 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link gezet

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:41

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:39

volgens mij kun je die ook bij de boerenbond kopen heel goedkoop die pijpekousen

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:59

Heleennn schreef:
amillia schreef:

En denk je dat dat zou helpen? Andere ijzers? Moet je mij even uitleggen hoe dat zit hoor... :j

Sterker nog, ik weet dat het probleem daar kan liggen. Door de manier van bekappen kan een hoefsmid de gang en beweging sterk beïnvloeden. Hoe dit anatomisch precies in mekaar zit kan ik je niet vertellen aangezien ik geen hoefsmid ben. Bij die van mij is het zo dat ze op een gegeven moment achter buitenover gaat staan(te veel op de buitenkant v/d hoef, waardoor de binnenkant langzamer slijt dan de buitenkant en ze dus min of meer scheef gaat staan), en dat gaat ze strijken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:16

Heleennn schreef:
amillia schreef:

Inderdaad, het strijken, tikken etc ligt lang niet altijd aan de hoeven. Mijne tikt omdat die te groot loopt, 2 ponys hier strijken omdat hun schouders en heupen (?) erg dicht oppeen staan.
Verder zou ik pijpekousen pakken als ik me niet vertiep :j

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 18:19

Het komt niet door de ijzers, smid is vandaag geweest en heeft me ook pijpkousen aangeraden... Toch Bedankt allemaal! :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:02

graag gedaan hoor !