Dubbele longeerlijn met katrollen.. Is dat wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blondie20

Dubbele longeerlijn met katrollen.. Is dat wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 11:14

Ik zal eerst even een situatieschets geven:
Springtime, groot 1.75 m en mega sterk. Longeren is niet haar favoriete bezigheid, want mevrouw vindt inbuigen niet altijd even leuk. Dus, de passoa of bijzet en een longeerlijn zorgen voor mooie weg-storm momenten tijdens het longeren. En geloof me, dan kan je maar beter loslaten.
Ik denk dat het ook een kwestie is van niet te veel vragen, ze werkt graag voor mij, maar ze loopt graag weg op het moment dat ze niet op de makkelijkste manier kan lopen. Dit deed ze nooit onder het rijden, maar de laatste tijd gaat ze dat ook doen. Ze heeft vorig jaar namelijk een blessure gehad en wij zijn nu weer echt lekker aan het trainen.
Dus ik wil het longeren weer oppakken, om haar wat soepeler in het lijf te maken. Maar was van plan om een tweede longeerlijn te gaan kopen, om meer te vertellen te hebben aan de buitenkant en om zodoende misschien dat wegschieten iets meer in de perken te stellen.

Toen kwam ik online bij Agradi een dubbele longeerlijn met katrollen tegen. Ik vind het een beetje lijken op een passoa idee, maar waarbij je dan zelf de achterhand erbij moet halen met de tweede lijn. http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/paarden/longeren/longeerlijnen/product/4037570/67?utm_campaign=xmlfeed&product_code=34359368&utm_medium=cpc&utm_source=beslist&channel_code=4
Wat denken jullie, zal dit handig zijn voor Springtime? En heeft iemand al ervaringen hiermee?

Ik hoor graag jullie meningen!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:18

Ik heb met longeerlijnen met katrollen gewerkt, nadeel is soms dat de katrollen zwaar zijn. En dus onnodig in de mond 'trekken'. Ook willen ze naar verloop van tijd wel eens stroef worden.

Ik heb dat opgelost door niet met katrollen te werken maar met karabijnhaken te werken. Daar liet ik het touw doorheen lopen.

Zoiets dus:
http://www.dehuisdiersuper.nl/Paarden/S ... n_verzinkt

Blondie20

Re: Dubbele longeerlijn met katrollen.. Is dat wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 11:30

Oke dat is een goede tip :D
Maar klopt het dat je een beetje hetzelfde idee als met een passoa hebt met deze lijnen?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:33

TS
dat zijn wel fijne longeerlijnen en als je het onder de k nie hebt beter dan een pessoa
je kan namelijk zelf alles korter langer enz maken tijdens het longeren
let wel op ik wilde deze toen ook kopen en hij was pas eind mei leverbaar toen ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:34

hetzelfde als pessoa... dat denk ik niet. Pessoa zet je op een bepaalde 'stand' en daar doe je het verder mee toch?

Met de dubbele longeerlijn is het net alsof je erop zit, alleen loop je er naast. Je kunt stelling en buiging vragen, verlengen en verkorten. Het is heel uuuhhh dynamisch. (en in het begin een beetje een gestuntel maar dat komt vanzelf goed)

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:38

Ik heb geen ervaring met de Pessoa maar wel met deze longeerlijn van Agradi. Prima ding, lijn is wat stug maar dat vind ik niet erg. Katrollen zijn m.i. niet te zwaar en glijden na dik 2 jaar gebruik nog prima.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:40

Ik heb 2 bedenkingen, maar kan fout zitten, want ik heb het nog nooit in het echt gezien, laat staan gebruikt...

ik heb hier alleen het idee dat dit niet echt veilig is voor een paard dat zich durft lostrekken... een pessoa "hangt vast" en moet al over getrokken worden vooraleer het tussen de benen terrecht komen en ongelukke gebeuren.

ik vind het "vreemd" dat je werkelijk meer stelling kan vragen, volgens mij heb je zoals op de foto bevestigd vnl meer neerwaartse inwerking bij meer druk tenzij je het eindpunt niet tussen de benen, maar aan de zijkant aan de longeersingel bevestigd.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:47

Dat is allemaal een kwestie van instellen en uitproberen. Je hebt verschillende standen:
- uiteinden vast maken onder de buik, door voorbenen, door bitringen, naar ringen zijkant singel.
- uiteinden vast maken aan zijkant singel (laag of hoog) door bitringen, terug naar zijkant singel.
- uiteinden vast maken aan bitringen, naar zijkant singel.

zo kun je vanalles doen.

En veiligheid? Tja... bij mij heeft nog nooit een paard zich losgerukt. Ik heb gelongeerd in dichte longeercircels (zie profiel, foto vos en bonte) en open in de bak. Geen probleem.

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 11:51

petitparis schreef:
Ik heb 2 bedenkingen, maar kan fout zitten, want ik heb het nog nooit in het echt gezien, laat staan gebruikt...

ik heb hier alleen het idee dat dit niet echt veilig is voor een paard dat zich durft lostrekken... een pessoa "hangt vast" en moet al over getrokken worden vooraleer het tussen de benen terrecht komen en ongelukke gebeuren.

ik vind het "vreemd" dat je werkelijk meer stelling kan vragen, volgens mij heb je zoals op de foto bevestigd vnl meer neerwaartse inwerking bij meer druk tenzij je het eindpunt niet tussen de benen, maar aan de zijkant aan de longeersingel bevestigd.

Goed punt, als ze zich lostrekt gaan die lijnen natuurlijk wel door de bak, maar in principe langs de longeersingel toch.. Maar misschien dat het inderdaad bij gekke sprongen wel gevaarlijk kan zijn.

Het meer stelling kan ik me denk ik wel voorstellen, want je kan meer vragen , daar waar de passoa normaal vast zit, maar ja.. ik weet het ook niet precies?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:55

@ amaris: bij mijn paard zou ik er ook niets uit maken, vdie loopt even goed in een longeerbak als grote piste. 't is omdat TS aangeeft dat haar paard zich durft losrukken en je het dan beter kan laten lopen ipv tegen te houden... vandaar mijn bedenking. Bij zo'n paarden moet eerst het "losruk"probleem aangepakt worden en tot die tijd heb ik liefst zo min mogelijk losse lijnen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:58

Je moet gewoon zien dat je met twee verlengde teugels werkt. Dus als je meer vraagt aan de binnenteugel heb je vanzelfsprekend effect. Je mist wel het 'benenwerk' natuurlijk, dus waar je normaal binnenbeen geeft en binnenteugel vraagt, kun je nu alleen maar aan de voorkant vragen.

Er bestaan dubbelelongeerlijnenlessen. En het boek van Lammers Haanstra is een echte aanrader, dan snap je denk ik het principe en de theorieen erachter een stuk beter.

@petitparis: dat had ik nog niet eens gezien dat TS een losrukprobleem geeft. Dan snap ik je bedenking ook. Inderdaad moet dat eerst worden opgelost, ben ik met je eens.

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 12:30

Goed punt, alleen dat probleem is niet zo makkelijk op te lossen. Ze is namelijk super braaf aan het lopen en dan uit het niks besluit ze de andere kant op te schieten. Ik heb al veel paarden gelongeerd en altijd vanuit ontspanning , het liefst zelf zonder zweep en enkel op stem.. Maar Spring gaat zelfs zonder wat voor een aanleuning er ook vandoor, zonder ook maar iets te laten weten van te voren. Dus voor mij lijkt de enige oplossing meer controle en ik denk dat ik dat heb door haar aan de buitenhand te begrenzen dus met een dubbele longeerlijn. Of hebben jullie misschien een beter idee? Back to the basic heb ik inmiddels al 3 keer met haar geprobeerd, met het opbouwen blijf ik op hetzelfde probleem stuiten.
De eigenaar van Springtime heeft het al opgegeven, die heeft een hekel aan longeren gekregen door haar gedrag.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:33

makkelijkste oplossing: een stuk in de rijbak mbv hindernissen afzetten. Dankan je paard nog een uitspatting krijgen, maar het kan niet echt "weg" en de longes uit je handen trekken

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 13:55

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:03

als je geen hele lompe hebt zou je ook afzetlint kunnen gebruiken, van dat rood/wit gestreepte. het is dun, en het breek direct als ze er doorheen stormen, maar door de kleur en het feit dat er al 'iets' zit zien ze het meestal toch als begrenzing :)

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 14:10

Jade schreef:
als je geen hele lompe hebt zou je ook afzetlint kunnen gebruiken, van dat rood/wit gestreepte. het is dun, en het breek direct als ze er doorheen stormen, maar door de kleur en het feit dat er al 'iets' zit zien ze het meestal toch als begrenzing :)

Goed plan, maar dan gaan ze me waarschijnlijk wel heel hard uitlachen op de stal, haha. :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:28

Dat lint met wat prikpaaltjes werkt inderdaad meestal voldoende. En waarschijnlijk gaan je stalgenoten het lint alleen maar van je lenen.. het is namelijk ook ideaal om een kleinere bak te maken voor bijv. vrij werk :j

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 10:31

Ik ben benieuwt :D

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 12:24

Gisteren toch maar even de stoute schoenen aangetrokken en in de bak met dubbele longeerlijnen geprobeerd spring in bedwang te houden. Wat blijkt? Ze was mega braaf ! Niet een poging tot uitbreken en alle gangen heel braaf.. Zonder zweep. Super trots op haar!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:39

Weet niet of het iets uitmaakt, maar als je de longe bevestigd aan de singel, haalt dat iets uit? ( dus door een bitring en dan aan een vd ringen aan de longeersingel vastklikken). Als ze dan gaan lopen trekken ze zichzelf toch zowat dubbel? of ben ik zo verkeerd?