ik ben al veel aan het kijken geweest naar bitloze hoofdstellen, maar ik zie door de bomen het bos even niet meer. Ik neig nu een beetje richting een kaptoom.
Het hoofdstel moet geschikt zijn voor onze shetlander. Naast het rijden er mee (mijn dochter) moet het ook zeer geschikt zijn om mee te werken aan de dubbele longe en ik wil gaan lange lijnen. Ik zoek dus een hoofdstel dat voor alle 3 deze doeleinden gebruikt kan worden. En vaak kan ik er uit de uitleg niet goed uit op maken of ik het ook kan gebruiken voor aan de dubbele longe.
Dank je wel voor de reacties! Ik heb daar al gekeken, maar ik kom er niet goed uit welk systeem het beste samen gaat met longeren aan de dubbele longe. Al lijkt het me wel dat ik een systeem moet kiezen dat ook gebruikt kan worden met ene constante aanleuning.
Maak ik bij een side pull dan gewoon de klipjes van de longeerlijnen vast op het punt waar normaal de teugels aan vast zitten? Ik zal eens gaan kijken of er side pulls te koop zijn in de maat shetland (iemand tips welke website/webshop?).
Een glucksrad leek me in eerste instantie ook wel wat, maar die schijn toch behoorlijk pittig in te werken en aangezien ze erg gevoelig is wil ik dat liever niet. Of heeft iemand hier andere (goede) ervaringen mee?
Een touwhalster zou ik niet gebruiken. met dubbele longe wil je constante aanleuning en een touw halster geeft een (scherpere) druk achter de oren.
ts, ik gebruik zelf vaak een kaptoom met de dubbele longe maar aangezien je er ook mee wilt rijden zou ik toch eerder een side pull pakken. komt redelijk op hetzelfde neer. kijk gewoon naar de druk verdeling. een glucksrad zou ik alleen met longeren gebruiken als ik zeker van mezelf weet dat ik dat helemaal onder controle heb en ook zacht in de handen ben. desondanks zou dat niet mn eerste keus zijn. overigens kan je eens en keer met een gewoon halster kijken hoe je paard reageerd, dat komt redelijk op hetzlfde neer als een side pull