1e kennismaking met een bit. Wat voor bitje gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ankje11

1e kennismaking met een bit. Wat voor bitje gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 15:02

Laatst heb ik dit topic geopend: [RT-P] Van longeren naar zadelmak
Heb nog een vraag. Wat voor soort bitje zouden jullie aanraden voor de kennismaking met een bit? Heb 1 advies gehad, zou er graag naar meer willen zien.
Zelf zat ik aan een dubbelgebroken bitje te denken.

Amiigo

Re: 1e kennismaking met een bit. Wat voor bitje gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:04

Dat is een goeie, of een ongebroken met tongboog zodat ze niet teveel in haar mond heeft te 'spelen' :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:05

ik zou ook voor een dubbel of enkel gebroken gaan, en dan misschien ook wel een koper kleurige, die nemen ze makkelijker aan zeggen ze

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:06

Wij zijn begonnen met een dubbel gebroken trensje, en daar rijden we nogsteeds mee, bevald super! (9 van de 10 paarden die wij kennen worden met dubbel gebroken trensje ingereden).

Ik zie juist liever een enkel/dubbel gebroken dan een ongebroken bit, dan hebben de paarden wat te spelen/kauwen, heb gemerkt dat vooral veel jonge paarden dit erg fijn vinden!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:10

Zolang je nog helemaal geen contact gaat nemen op het bitje zou ik voor een bewegelijk bitje kiezen. Bijvoorbeeld dubbelgebroken. Kneveltrens kan ook erg voordelig zijn omdat hij dan iets vaster ligt :j
Dan kan je paard lekker spelen en klooien met het bit en heeft hij lekker de ruimte voor zijn tong.

Wanneer je echt aan het werk gaat met het bit zou ik voor een bit gaan die rustiger in de mond ligt. Ongebroken bijvoorbeeld.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:17

Het maakt in princiepe weinig uit welk bit je kiest, het is het teugelcontact en de ruiterhand die het paard de ervaring geven. De dikte is wel belangrijk, neem geen extra dik bit en kijk hoe het in de mond ligt, over het algemeen kun je beter een dunner bit dan een dikkere hebben.
Als je begint neem je een bitje wat beweeglijk is in de mond, dus geen ongebroken bit, zodat je paard ermee kan spelen. Enkel of dubbel gebroken, koper, argentaan, augrigaan, rvs of kunststof is net wat jij leuk vind, je paard maakt dat (in het begin) in elk geval niet uit.

Een ongebroken bit geeft minder duidelijke hulpen door en is voor het paard veel 'stugger' in de mond, zeker niet geschikt voor een groen paard en gebruik je normaal gesproken alleen als je met rijden ervaart dat je paard behoefte heeft aan rust in de mond, een enkel paard vind de beweeglijkheid van een trens vervelend maar daar kom je pas achter na weken rijden.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:28

RT-P > HAR

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:19

Enkel of dubbel gebroken kneveltrensje. Door de scharen ligt het bit stabiel in de mond!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:28

Een dubbelgebroken knevel of bus trens. Dit ligt het stabielst in de mond en is het makkelijks als je straks gaat sturen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:34

Kun je ongeveer inschatten hoeveel ruimte er in de mond aanwezig is? En hoe groot de mondspleet is? Bij weinig ruimte zal ik gaan kijken voor een voorgevormde dubbelgebroken of ongebroken mondstuk en bij veel ruimte maakt het niet veel uit. Qua bitringen ben ik persoonlijk een voorstander van een knevel- of d-ring omdat deze het mondstuk rustiger in de mond laten liggen.

Mocht je toevallig een hangende trens hebben liggen, dan kan deze ook, die belast niet direct de mondhoeken en de lagen zoals een liggende trens dat doet. Ik lees de laatste tijd ook veel goede ervaringen met hangende trensen met het inrijden.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 06-03-12 10:34, in het totaal 2 keer bewerkt

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:34

ik heb ook altijd een dubblgebroken in bij een paard wat het niet kent, 1x een paard gehad wat erg moeilijk het bit wou accepteren, daar een dubbelgebroken appeltrensje in gedaan, en dat ging super, later gewoon overgegaan naar rvs dubbelgebroken.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 11:15

Iedereen bedankt voor de antwoorden! @magda_90: Vindt het een beetje moeilijk in te schatten. Ik ga zeker met de eigenaar overleggen wat we gaan doen, met behulp van jullie info komen we vast wel tot een goede keuze.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:09

magda_90 schreef:
Qua bitringen ben ik persoonlijk een voorstander van een knevel- of d-ring omdat deze het mondstuk rustiger in de mond laten liggen.

Daar ga ik in mee, maar ook hier geld dat het toch de ruiter is die het verschil maakt. Maar op een jong paard kun je weleens rare situatie's hebben en dan is een kneveltrens wel fijner.