Hoe lang heb je je huidige zadel al?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Hoe lang heb je je huidige zadel al?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 20:33

Ik heb de laatste tien jaar voor 2 verschiilende paarden in het totaal, 12 zadels gehad. De redenen voor koop of verkoop waren verschillend en de meeste tijd had ik twee verschillende zadels voor hetzelfde paard.
Toen ik begon had ik een veelzijdigheids zadel maar ik wilde een dressuur, later kwam daar een malibaud zadel bij voor buitenritten en omdat een ligt zadeltje was, toen een western want die malibaud lag toch niet zo goed, toen een ander dressuurzadel omdat ik dat voordelig kon kopen, toen een nieuw dressuur zadel waarop ik de oude inruilde omdat daar de slijt in kwam, Paard overleden, western verkocht, nw dresssuur bewaard. Ouder zadeltje om paard te laten wennen aan zadel zonder dat hij meneet per ongeluk een goed zadel zou vernielen, een boomloos om het eens te proberen en omdat paard nog in de groei was. Was drie keer niks, zadel van vorige paard weer uit de mottenballen gehaald. Toen de slijt daarin dreigde te komen en ik moest bezuinigen gestopt met dressuur en tweedehands western gekocht. Die ligt toch niet helemaal ideaal dus ben ik nu aan het kijken voor alweer een volgende.

Nu vraag ik me af, hoelang doen jullie gemiddeld met een zadel? Ik zou zo graag eens gewoon 15 jaar met een zadel doen..

Sodeletuut

Re: Hoe lang heb je je huidige zadel al?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:34

Mijn huidige zadel heb ik nu ruim 3 jaar, en dat is een record. :P Maar deze blijft hopelijk nog vele jaren. :D

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:36

Ik doe al 2jaar met mijn heeeeel versleten boomloos zadel maar e zijn aan het kijken voor een nieuwe

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:39

mijn VZH zadel heb ik inmiddels 7,5 jaar :j weinig versleten, alleen de voorkant van de kniekussens zitten 2 gaatjes in, kwestie van nieuw lapje leer over het kussen en klaar :)
maar mijn dressuurzadel heb ik na 1,5 jaar weer weg moeten doen, die lag op een gegeven moment niet goed meer.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:39

de mijne heb ik nu ruim 6 maanden, en ik hoop dat hij nog erg lang mee mag gaan! :D

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:41

Ik heb mijn huidige zadel net een paar weken. En het idee is dat die nog heel wat jaar mee gaat.
Het zadel hiervoor heb ik een jaar gehad en die daarvoor heb ik 3 jaar gehad ongeveer, die heeft op mijn vorige paard gelegen en even op mijn huidige paard.

Tuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:53

Mijn barefoot heb ik ondertussen 2,5 jaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:54

mijn oudste zadel is zo'n 10 jaar en nogaltijd super
dan heb ik er nog een die ik 2de hands heb gekocht, zou niet eens weten hoe oud het is, heb ik al zo'n 4 jaar
de andere 2 jaaar

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:56

Ben nu aan zadel nr 5 bezig.

1e zadel 2dehands gekocht voor mijn 1e pony(+/- 15 jaar terug), de boom bleek gebroken dus nieuw veelzijdigheidszadel aangeschaft.

Wilde dressuren dus dressuurzadel van zadelmarkt gekregen, beviel niet zo dus met paard meeverkocht.
Voor het volgende paard 2dehands dressuurzadel gekocht. 6jaar van genoten maar niet meer passend op huidige pony, dus verkocht.

Met mijn veelzijdigheidszadeltje heb ik lange tijd gereden(ong 15 jaar) en veel plezier van gehad, maar helaas niet meer passend te maken op huidige pony, dus vorig jaar verkocht.

Vorig jaar een nieuwe Bates vsd aangeschaft en tot nu toe wel tevreden over. Hoop er dan ook weer langere tijd van te genieten.

@TS: Je kiest beter voor 1 goed zadel waar je wat meer kanten mee op kunt dan verschillende mindere, een goede zadelmaker doet ook veel.
Je hoeft niet persé een dressuurzadel om dressuur te rijden, of een boomloos om door het bos te crossen. Neem er eentje die bij
jou en je paard past.
Laatst bijgewerkt door kalaio op 04-03-12 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:57

Mijn Trekker heb ik nu zo'n 2,5 jaar en hoop er nog jaren mee te kunnen doen :) . Daarvoor heb ik de Barefoot Cheyenne een tijdje gehad, maar die beviel helaas niet zo goed..... Mijn paard is inmiddels bijna 8 en ben hem pas rustig gaan inrijden toen hij een jaartje of 4 was met die BF (zowel een maat 1 als een maat 0 gehad). Wel fijn dat ik ze snel heb kunnen doorverkopen. :j

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:02

Ik heb in 7 jaar al een aantal zadels versleten, ben nu aan mijn 5e, en ik hoop dat deze nog heel lang meegaat!
Eerst een vhz, die anderhalf jaar (denk ik) gehad, toen wilde ik graag naar dressuur.
Wintec gekocht, daar tijdje mee gereden, hier en daar eens laten opvullen.. schoof naar voren, dus dan toch maar weg, en een JC gekocht (2e hands ook, wintec en mijn 1e vhz waren ook 2e hands)
Die JC heb ik een jaar of 2 ook gehad, maar die ging schuiven, naar rechts. ;(
Toen dacht ik, ik koop een nieuw zadel, die dan naar de rug van mijn merrie gaat staan, en naar mijn achterwerk ;)
Dat was een Thorowgood. Wat een drama was dat. Aan laten meten dus, maar dit zadel heeft gewoon nooit echt goed gelegen, blééf ook maar naar rechts schuiven!
Gelukkig heeft de zadelmaakster deze terug genomen, heb mijn geld teruggehad.
Maar ja, toen was ik weer zadelloos.
Zadelmaker Stubenitsky gebeld, die kwam langs, met wat 2e handsjes, en daar zat de perfecte tussen!! :)
Het kon mij ook niet meer schelen in wat voor staat dat zadel zou zijn, als die nou toch maar eens goed zou passen op mijn paard!! :D
En dat doet hij, het is een KN, en het is niet de allermooiste, maar hij is gewoon voor mijn merrie gemaakt :) :)

coke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:15

Ik heb mijn zadel ( Daleman, veelzijdigheid) al 32 jaar en rijdt hier nog elke week op.
Ik heb deze nieuw gekregen toen ik 16 jaar was en toen actief mee gereden. Toen ik kinderen kreeg heeft het enige jaren op de zolder gelegen.
Ik heb na enkele jaren het paardrijden weer opgepakt maar dan wel alleen recreatie. Dus 1 a 2 keer per week en ook weer enige tijd niet. Ik rijdt alleen als ik hiervoor tijd kan vrij maken.
ik gebruik nog altijd mijn eigen zadel, als ik een ander gebruik heb ik meteen last van spierpijn.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:24

Mijn zadel heb ik nu zo'n 3 jaar, maar is wel al 29 jaar oud. Singelstoten zijn allemaal vervangen maar verder nog in prima staat!

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:27

Ik ben bezig met zadel nummer vijf in 9 jaar tijd.
Deze heb ik nu 3.5 jaar en lihgt gelukkig nog steeds goed.
D4e andere zadels heb ik steeds maar kortere tijd gehad omdat ze steeds niet meer goede lagen.
Mijn paard heeft eenmoeilijke bouw waardoor erg veel zadels afvallen voor haar.
Rij nu met een zaldi lander en die bevalt perfect voor zowel mijn paard als voor mij

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:29

10 jaar.
Ik heb mijn pony nu 10,5 jaar. Hij had toen een veelzeidigheidszadel dat niet heel goed meer was. Daarna heb ik een dressuurzadel gekocht en het andere zadel nog gebruikt voor springen.
Zadel is nog in prima staat, ziet er zeker niet uit alsof het al 10 jaar is.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:18

Mijn zadel heb ik al 30 jaar. Het is een Barnsby. Had een paard gekocht waarbij niets paste behalve deze. Af en toe gebruik ik het zadel nog. Mijn eerste paard had een heel korte rug en was heel rondgeribd. Kruising haflinger arabier. Het zadel was indertijd duur, maar zeker een goede investering.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:34

Ik heb 2 euroridings 1 diamant heb ik 4 jaar een luxor 2 weken.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 08:14

13 jaar en eigenlijk in superstaat

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 08:18

heb men huidige zadels nu 3 dagen en de andere 1.5 maand! paardje was zo mega verandert dat men eigen zadels helaas niet meer passend te krijgen waren

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 08:19

Mijn boomloze zadel gaat nu zo'n 5 jaar mee.

Mijn VZH zadel (van mijn moeder gekregen) zit al zo'n 35 jaar in de familie, een beter boomzadel heb ik nog nooit gehad!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 08:31

Ik heb mijn zadel nu 3 jaar. Maar nieuwe is besteld, deze past niet meer.
Daarvoor een half jaar een zadel gehad.
Ik hoop wel dat mijn nieuwe zadel wat langer mee gaat dan 3 jaar :=

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 08:32

:D Mijn zadel ligt al 15 jaar op hetzelfde paard . Heb het toen an laten meten .
Heb regelmatig laten kijken of er iets aangepast moest worden . Maar tot nu toe nog niet nodig geweest .
Ook ligt mijn zadel nu perfect op mijn haf .
Ik hoop er nog lnag plezier van te hebben want hij zit heerlijk .
:D

Ilonkalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:37

Ik heb mijn zadel nu 3 jaar.