Ben ik de enige..?..doorrijden aan de voorkant

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Ben ik de enige..?..doorrijden aan de voorkant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 15:38

Goed, nu toch maar eens de stap genomen om een topic te openen over dit genante probleem.
Ik rijd me dus al jaren door aan de voorkant, op diverse zadels. Ik heb soms het gevoel dat ik de enige ben. Vandaar nu een topic om te kijken of er meer mensen zijn, om zo tips te verzamelen.

Ik moet nu weer een ander zadel aanschaffen. Mijn twee andere zadels passen niet goed op het paard dat ik nu op stal heb staan. Ik voorzie nu al een drama. Ik zit op dit moment in een soort stoelzit, om de voorkant te ontzien. Ik kan kan gewoon niet met mijn bekken recht zitten, zonder bloedend van het zadel af te komen. Ik heb zitlessen gehad, maar niets hielp, want ik kan niet pijnloos zitten. Mijn schaambeen hangt heel laag. En dat is een drama in combinatie met een zadel met een diepe zit, die je tegenwoordig overal ziet. Als een zadel dan ook nog een tikje achterover ligt, dan is het helemaal feest...
Op mijn Ainsley, die ik nu te koop heb staan, ging redelijk, omdat die zit minder diep is. Alleen past die niet op de rug van het paard en rond de schoft. Wat ook goed ging was een westernzadel, maar ik wil dressuurmatig rijden.
Kortom een groot probleem. Ik bel volgende week de zadelmaker, zodat hij langs kan komen met zadels. Graag zou ik dan de eventuele tips van hier mee willen nemen. Tips op gebied van ondergoed e.d. zijn allemaal al uitgeprobeerd, helaas zonder resultaat.

sallandval

Re: Ben ik de enige..?..doorrijden aan de voorkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:39

Is de foto in je profiel een typische foto van je zit? Daar valt het wel op dat je wat voorover hangt, zit hem daar het probleem niet?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 15:43

Nee, is al een hele oude foto.
Daarnaast zit het probleem niet in mijn zit, want ik kan niet 'normaal' zitten zonder me door te rijden. Dus ga ik lopen wringen, voorover, in stoelzit, alles om mijn schaambeen van de boom af te houden.
Laatst bijgewerkt door ankem op 04-03-12 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:43

Wil je ook wedstrijd gericht rijden? Want als je alleen dressuurmatig traint kan dat ook prima met een westernzadel..

Van wie heb je zitlessen gehad?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:43

Naar een dokter gaan?
Misschien kan bijv een dermatoloog een creme of wat geven waardoor je huid soepel wordt/blijft en verstevigt...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 15:44

ZusJacobs schreef:
Wil je ook wedstrijd gericht rijden? Want als je alleen dressuurmatig traint kan dat ook prima met een westernzadel..

Ik wil nog niets uitsluiten. Ik heb les gehad van Paulette Zorn.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 15:45

Barcelano schreef:
Naar een dokter gaan?
Misschien kan bijv een dermatoloog een creme of wat geven waardoor je huid soepel wordt/blijft en verstevigt...

Het bot zit heel laag in verhouding, denk dat creme van een dokter weinig aan kan veranderen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:45

heb je al ooit een kn zadel gehad die hebben niet z'n diepe zit?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:46

Heb je ook last als je zonder zadel rijdt? Misschien dat boomloos iets voor je is, die zijn platter en zachter en je hebt ze ook heel mooi in dressuurvorm...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:46

Wat voor rijbroeken en ondergoed gebruik je? Bij rijbroeken met (kunst)lederen zitvlak rij ik me ook altijd kapot, evenals bij ondergoed met te dikke naden.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 15:47

Ik heb van de week een kn gepast op het paard, maar het paste niet op het paard. Het zweefde een eind boven de rug.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:47

ankem schreef:
ZusJacobs schreef:

Ik wil nog niets uitsluiten. Ik heb les gehad van Paulette Zorn.

Ik ken haar verder niet, maar dat is de enigste van wie je les hebt gehad betreft zitten?

-Anne Muller (akasha rijkunst), erg goed betreft zit en houding!

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:47

En een bontje over het zadel?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:48

En Kieffer? Ik had een Malmo, heeft een vlakke zit.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 15:48

sallandval schreef:
Heb je ook last als je zonder zadel rijdt? Misschien dat boomloos iets voor je is, die zijn platter en zachter en je hebt ze ook heel mooi in dressuurvorm...

Zonder zadel stap ik niet op het paard, een hele hoge schoft. Dat is vragen om problemen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 15:49

kleinvosje schreef:
Wat voor rijbroeken en ondergoed gebruik je? Bij rijbroeken met (kunst)lederen zitvlak rij ik me ook altijd kapot, evenals bij ondergoed met te dikke naden.

Ik rijd met een eurostar broek zonder zitvlak en daaronder een grote katoenen onderbroek. :o

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:49

Geen schande hoor, ik gebruik ook grote onderbroeken. Maar wel naadloze!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 15:50

Nee, zit geen naad op een vervelende plaats.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:50

En met zadels met een hele vlakke zit, is het dan beter?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:50

Optie al geopperd, boomloos, is misschien wel het proberen waard.
Bij bepaalde modellen komt het zadel redelijk overeen met "westernzit" (in vergelijking met een typisch dressuurzadel)

Van de barefootzadels kan je makkelijk een zadel testen, niet geschoten is altijd mis denk ik dan..

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:53

ankem schreef:
Barcelano schreef:
Naar een dokter gaan?

Het bot zit heel laag in verhouding, denk dat creme van een dokter weinig aan kan veranderen.

Maar dan is je huid ook dun...Anders rijd je toch niet zomaar open...
Inderdaad misschien een zadelbontje.
Of zo ibirische zadel van wol...En dan misschien op wedstrijden dispenastie aanvragen

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:53

Dat klinkt pijnlijk! Heb je al eens een bontje op het zadel geprobeerd? of zoiets: marktplaats

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:54

Je bent zeker niet de enige met dit probleem. Ik heb het op manegezadels ook altijd gehad en daarvoor gebruikte ik zo'n gelpad voor op het zadel. Dat hielp voor mij wel. En naadloos microvezel ondergoed. De boxers.

@ Kleinvosje, ik ben juist in een broek met kunstlederen zitvlak gaan rijden.

Ik heb nu een bijrijpaard en daar ligt een fairfaxzadel op. Hierbij heb ik het probleem in elk geval niet meer. Ik kan weer heerlijk zonder problemen rijden. Hopelijk vind jij toch ook een oplossing in een ander zadel. Succes!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 15:54

ijssnuiver schreef:
En met zadels met een hele vlakke zit, is het dan beter?

Ja, dat is mijn ainsley ook. Veel zadels van tegenwoordig lopen qua voorboom enorm steil omhoog. Als je schaambot heel laag in verhouding zit, dan kan je die vorm niet aan.
Alleen paard heeft een hele hoge schoft en daarom past de ainsley niet en ben ik bang dat veel andere vlakke zadels en boomloze zadels ook afvallen.

Ik heb met de zadelmaker een optie besproken en dat is een uitsparing maken in de voorboom. Is alleen een hele kostbare optie. Ik wilde eerst kijken welke opties ik nog meer zou hebben.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:56

Heb je wel eens gedacht aan een IJslands zadel? Die zijn echt heel vlak. Ik rij zelf ook met één omdat ik graag iets meer ruimte in mijn zadel heb en mijn paard er gewoon super onder loopt.