Barebackpad met beugels, ervaring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Barebackpad met beugels, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 23:49

Hoi,

ik heb vandaag op horse expo een BBP gezien met westernbeugels.

Jaren terug heb ik mijn rug gebroken waardoor rijden voor mij niet gemakkelijk meer gaat.
Ik wandel dus veel rond met mijn paard in de piste en doe stapvoets wat oefeningen.
Bij deze BBP had ik de indruk dat deze véél zachter zit dan mijn zadel,
ben er dan eens op gaan zitten en wat zat dit lekker :D

Deze dus

Nu vroeg ik me af of dit aan te raden is voor op buitenrit of simpelweg een stapvoetse rit in de piste?
Vooral in het achterhoofd houden dat ik een slechte rug heb en ik mijn beugels gebruik als steunpunt...

Ben benieuwd of iemand hier reeds ervaringen mee heeft en me wat meer kan vertellen :-)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:57

niet doen.
barebackpad gebruik je zonder beugels of eventueel op het begin even om beter evenwicht te houden met door zitten(lichtrijden is zeer slecht,voor het paard).het barebackpad heeft geen boom of een speciaalpad met inlage zo dat de rugengraat vrij is en de druk goed verdeelt

TurdusMerula

Re: Barebackpad met beugels, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:04

Echt niet doen, een barebackpad is niet gemaakt om te gebruiken met beugels, daarvoor wordt de druk niet goed genoeg verdeeld.
En jij geeft al aan deze beugels duidelijk als steunpunt te gebruiken, dan nóger erger niet doen. :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 00:05

Maar het zou enkel voor stapvoets gebruik zijn, dit is ook volledig af te raden dan?
Inderdaad, als ze zou wegschieten zit ik uiteraard in een draf én zal ik dus beugels gebruiken, maar dit is dan niet aan te raden?

Geef gerust een eerlijke open mening, zou graag mijn rug én die van mijn paard sparen :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:08

Koop dan een barefoot boomloos zadel, zit ook zacht, maar je krijgt niet zulke drukpunten van de beugelophanging als bij dit.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:47

Dan zou ik ook eerder voor boomloos kiezen. :j

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 09:02

idd absoluut niet doen, de drukverdeling is funest voor je paard. Ik zou idd eerder gaan kijken voor een goed boomloos zadel én een goede centered riding instructrice die je kan helpen om een goede houding op je paard te vinden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 21:47

Boomloze zadels passen niet :n

Heb een paar boomloze zadels geprobeerd en allemaal schuiven ze op mijn haflinger...
Daarom leek dit mij geweldig, zag er niet direct schuifgevaar in :')

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:50

Alleen voor stappen zou het wel kunnen lijkt me ? Je hangt toch niet met 50 kg per been in de beugel als je alleen ontspannen stapt? :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:51

Als de zachtheid van een zadel het enige criterium is om boomloos te gaan, zijn er nog ander mogelijkheden.
Zoals een gel-zitting, en een bontje op je zadel of een combinatie daarvan.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:53

LisaD schreef:
Alleen voor stappen zou het wel kunnen lijkt me ? Je hangt toch niet met 50 kg per been in de beugel als je alleen ontspannen stapt? :)

Klopt, maar de verleiding is enorm en de schade bij het paard ook. :j
Ik begrijp de verleiding want ik heb vroeger zelf ook wel met het idee gespeeld (maar dan vooral uit financiele overwegingen). Ik zou je ook aanraden een andere oplossing te zoeken, TS.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:54

Je hebt natuurlijk, net zoals boomzadels, talloze boomloze emrken met allerlei variaties. Je kunt me eigenlijk echt niet wijsmaken dat er niet één past. (denk aan Barefoot, Trekker, Startrekk, Ghost, Torsion, icelandic treeless saddle van hupsediehups :o, Freeform, Norton, zo ontzettend veel.. En dan heeft elk merk ook nog allerlei variaties) Ik zou dan toch voor iets dergelijks gaan, je kunt passen bij buitenzinnig en barefoot volgens mij.
Ik raad ook echt ten zeerste een bbp met beugels af, die worden veels te snel gebruikt en dan krijg je flinke drukplekken.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:56

Het nadeel is, dat ookal stap je alleen, en je paard schrikt, dat je dan automatisch druk op de beugels zet. Dan schuift het opzij met alle gevolgen van dien.. Dus een bbp zonder beugels is beter.. Er zijn ook hele zachte boomzadels, of echt schapenvachten voor op je zadel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:58

Ik zou het niet doen, door alles wat hierboven al is gezegd. Ik denk dat het toch een kwestie wordt van een lekker zittend zadel vinden.. Ik weet niet hoeveel last je van je rug hebt, dat is voor iedereen anders (heb ook m'n rug gebroken, ik ken de pijn) maar zoals iemand hierboven ook al zei, als het om de zachtheid van je zadel gaat, zijn er tal van mogelijkheden en ook gewoon kijken welk zadel het beste zit met je rug.. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:00

Een boomloos zadel zit toch wel heel anders als zo'n BBP, hoor. ;)
Maar om op je vraag terug te komen; ik zou nooit een BBP met beugels gebruiken. De redenen waarom niet zijn al genoemd in dit topic. Ik heb zelf zo'n soort zachte BBP, waar beugels aan vast zaten, maar die zijn er afgeknipt. Zo heb ik 'm gekocht van iemand van MP ooit. En ik ben heel tevreden over zo'n BBP zonder beugels. :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 22:04

Het gaat me niet volledig om de zachtheid,
maar ik ben wél voorstander van boomloos, dit leek me dus een fijne oplossing :j
Ik heb FRA-zadels geprobeert, Norton, Barefoot en Ghost en toen gaf ik het op...
Alle zadels schoven opzij en aangezien ik ook een heel kort paard heb en de boomloze zadels
best groot waren voor haar, heb ik toen besloten om een boomzadel te kopen.

Een boomloos zadel zit inderdaad héél wat anders dan een BBP, dat weet ik :D
Maar het zat wél zachter dan mijn huidig zadel :j

*edit: ben er ondertussen na enkele persoonlijke verhalen van mede-bokkers mee eens dat dit geen oplossing is voor mij...
Ik zocht iets om heerlijk mee te gaan buitenwandelen zonder 'het harde' van een boomzadel te hebben,
maar ik wéét dat als ze verschiet ik met mijn volle gewicht in de beugels zal storten en dit is niet echt bevorderlijk voor de rug van mijn paard...

Helaas pindakaas, we zullen nog even naar wat anders op zoek moeten :')

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:07

Je hebt wel kans dat een Westernzadel bijvoorbeeld je meer comfort geeft dan een dressuurzadel, of maar een voorbeeld te noemen. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:08

Denk aan een westernzadel, met boom, en dan een met gelzitting.
Je zit erin als in een luie stoel...
gaat echter niet in de lagere prijsklasse vallen...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:20

en een memoryfoam zitting? die vind ik echt goddelijk zitten!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 08:57

Memoryfoam zal ik eens opzoeken dan :j

Ik heb best een flinke kont, is western dan wel een optie voor mij?
Aangezien mijn haflinger ook nog eens een korte rug heeft?

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:33

Niet doen zoals al gezegd :D Als je perse beugels wilt kun je ook van die bonte dingen voor in je zadel kopen :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:49

chipieke schreef:
Memoryfoam zal ik eens opzoeken dan :j

Ik heb best een flinke kont, is western dan wel een optie voor mij?
Aangezien mijn haflinger ook nog eens een korte rug heeft?

Kan, hoeft niet. Ik heb ook best een behoorlijke kont :o maar die past prima in mijn westernzadel en het westernzadel past prima op mijn haflinger. Ze bestaan dus zeker wel, die zadels, maar het is soms behoorlijk moeilijk om maar net het juiste model te vinden. Ander nadeel: westernzadels van een goede kwaliteit zijn meestal behoorlijk zwaar. Reken maar tussen de 7 à 15 kg. Die naar je haf dragen en er op zwieren is niks voor een zwakke rug. Dus zelf rijd ik enkel met mijn super lekker zittende westernzadel als er een mederuiter zo vriendelijk is om hem er voor mij op te leggen. Anders kan ik de dag erna niet lopen van de rugpijn. Alternatief neem ik mijn pony mee tot in de zadelkamer maar dat moet maar net passen natuurlijk. (En meneer maakt er een sport van om zich net dáár te ontlasten. >;) ) Dus westernzadel kán een optie zijn maar dan moet je heel hard zoeken.

Edit, spellingsfoutjes weggehaald.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:21

NA -> HAR