Ik ben al een paar dagen aan t bedenken wat ik met mn zadel ga doen.
Momenteel heb ik een boomloos zadel, de barefoot london. Dit is echter al een ouder zadel: niet meer echt mooi, slijtage plekken, maar wel nog bruikbaar.
Dit jaar wil ik het springen eindelijk eens wat meer gaan oppakken, wat me niet zo een strak plan lijkt met mn dressuurzadel.
Maar wat moet ik doen, springzadel voor erbij en dan over een paar jaar een nieuw dressuurzadel? Of maar meteen een vzh zadel?
Probleem is dat mn budget niet zo groot is, aangezien mn bijna 3 jarig ook dit jaar een zadel nodig heeft. En 3 nieuwe zadels kopen zit er gewoon niet in.
Welke zadels vinden jullie fijn voor niet al te veel geld? (wil natuurlijk ook geen zadelmarkt kwaliteit)
Ik zou voor een veelzijdigheidszadel gaan. Die blijven toch het fijnst, zeker als je ook nog weleens wil buitenrijden etc. Nog even een vraagje om wat voor paard gaat het? Je hebt namelijk verschillende zadels voor verschillende paarden...
Ik rij het liefste met een dressuurzadel, als je dan ook nog niet een te diepe zit neemt kan je best een klein sprongetje maken. Maar als je echt intensief wilt gaan springen kan je beter een VZH nemen in jou geval.
furyke
Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-12 19:29
Buitenrijden kan ik prima op mn dressuurzadel, dus dat maakt niet uit.
Ik heb een welshxarabier merrie van 1.38m. Redelijk smal gebouwd, maar wel met ronde ribben en korte rug
Somebitch: ja vind dressuur ook heerlijk zitten, maar aangezien t boomloos is, lijkt veel springen me dan niet zo super
Ohh ja dat weet ik niet.. Heb je een foto van je boomloos dressur? Ben wel benieuwd. Mag ook per PB.
horses1990
Geplaatst: 03-03-12 19:36
Persoonlijk vind ik buitenrijden veel fijner met een veelzijdigheidszadel dan met een dressuur. Zeker als ik een 4 uursrit maak...ik wil echt gillend naar huis als ik zo lang zou gaan rijden met een dressuurzadel. Thorowgood heeft altijd wel kwalitatief goede en betaalbare zadels.
Waarom leg je je boomloos niet ook gewoon op je drie jarige? Die kan daar dan mooi mee groeien
Neem aan dat je toch niet op twee paarden tegelijk rijdt. En dan zou je voor je al wel uitgegroeide paard een vzh of spring zadel kunnen kopen eventueel. Al zou ik persoonlijk bij boomloos blijven als dat bevalt. Er kan zo ontzettend veel mis zijn met zadels... Of het nou boom- of boomloos is, ik ken de ellende al te goed.
Misschien is een vzh model boomloos wat voor je. Want voor af en toe wat springen is bijv. Barefoot ook best geschikt hoor. Alleen zal je London dan niet altijd even fijn zitten natuurlijk.
Mijn 3 jarige wordt ook boomloos ingereden, alleen is dat een tinker en om nou telkens een andere pommel erin te moeten doen, zie ik niet zo zitten. En zou graag t western model willen, dus daar ben ik al over uit
Bedankt voor de reacties. Ik ga eens kijken of ik een mooi vzh zadel kan vinden. Vind die bruine wintecs wel mooi, maar weet niet hoelang die zijn?
Ik durf dat niet te zeggen, heb wel al een aantal reacties gehoord dat de wintecjes vrij groot vallen. Vraag het anders even na bij een winkel die ze verkoopt. Dan zou je na kunnen meten of het gaat passen.
Wil je btw even reageren per pb of die fleecedeken idd in maat 145 geschikt is voor een shetlander van 1.15m want wil er graag 1 van je overnemen. Heeft een beetje spoed
Groetjes xxx
Laatst bijgewerkt door horses1990 op 07-03-12 21:36, in het totaal 2 keer bewerkt
tiwi1969
Geplaatst: 07-03-12 21:35
Mijn dochter 12 jr, 1.60 m, 46 kg, rijdt nu op een wintec 2000 vzh 17" op haar pony, 1.35 cob-type, zie mijn profiel.
Dit is beslist geen groot of lang zadel, voor haar al bijna te klein, niet de zit, maar vooral de zweetbladen. Zeker niet lang op de pony.
Persoonlijk was ik gewoon gegaan voor een springzadel, springen met een dressuurzadel ben ik niet zo'n voorstander van Maar een VZH zadel lijkt mij ook wel een geschikte optie
wil je perse je boomloos zadel wegdoen dan? Ik zou voor een vzh gaan om te springen,met je dressuur kan je dan dressuren. Dan hoef je geen 3 andere zadels.
nee stom is dat zeker niet, probleem is alleen dat m huidige singel 35 cm is. dus als iemand een kortere weet?
Somebitch
Geplaatst: 08-03-12 16:49
Ik heb een 17,5 inch wintec pro zadel op mijn pony van 1,55 en daar is hij iets te lang voor. Moet eig naar een 17inch. Dus of dat gaat passen op een pony van 1,38....,
Anoniem
Geplaatst: 08-03-12 16:54
Ik zou gewoon even kijken wat je zelf het fijnste vind zitten. Ik heb nog nooit gesprongen met mijn paard maar ik heb wel een springzadel en op vorige paarden ook altijd een springzadel gehad. Vind ik zelf het fijnste, een dressuurzadel vind ik voor geen meter zitten.
Het hoogste wat ik met een dressuurzadel heb gesprongen was een meter en dat zat al echt verschrikkelijk.