wat is nu écht een goed bitloos hoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WhySoWhite

wat is nu écht een goed bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 00:53

Hoi allemaal,
Een aantal van jullie kennen mijn paard nog wel uit een topic van enkele maanden terug.
Het rijden op een trens was gewoon onmogelijk hij is beren sterk dus heb er nu uit ellende maar een pelham in hangen, voor mijn rug nek en schouders. ( Aantal jaar geleden een ongeluk gehad en nu erg slappe rug/schouders/nek. Maar die pelham is gewoon niet de oplossing en die moet er dan ook gewoon uit :j Ben het helemaal zat met het verleggen van al die problemen :7
Ik heb mijn paard nu op een manege en de weide is gewoon erg beperkt. Ga luxe inleveren dus ga ik vanaf 1 april naar onze nieuwe/oude stal met 24/7 weidegang met andere paarden *\o/* (waar mijn pony ook staat)

Nu wil ik dus ook de overstap naar bitloos maken om het hele ''natuur :') '' plaatje compleet te hebben:j :D
Maar dan... Er zijn zo gruwelijk veel verschillende bitloze hoofdstellen waarvan ik nu al weet dat 3kwart voor ons niet gaat werken.
Mijn pony ( dwarslinger :') ) rijd ik ook bitloos met een hackemore, en heb ook zo'n rad geval ( kan even niet op de naam komen :') ) maar dat werkt niet.

Oke genoeg gezeur en geklaag:

Wat ik dus zoek is een goed bitloos hoofdstel dat:

Niet snijd of schuurt ( erg dun huidje dat héél snel kaal/kapot is.
Kinkruis hoofdstel vind ik ook mooi maar schijnt slecht te vieren als er even druk op is geweest. Ook niet ideaal dus.
Moet best wel wat inwerking hebben want het is wel de bedoeling als ik rechts wil, dat dat uiteindelijk ook gaat gebeuren. En dan zonder ik er aan moet gaan hangen :') En dat ik mijn paard er fijn mee nagevelijk moet kunnen rijden zonder het lekker word voor hem er in te gaan hangen. Daar naast moet het ook goed te gebruiken zijn voor het dressuur/springen bijgezet longeren en buiten rijden.

Bestaat dit? :')

DaphneR93

Re: wat is nu écht een goed bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:13

Ik lees even mee. Heb van de week een half uur dom naar de bitloze hoofdstellen wand bij de Epplejack zitten staren. En iedere keer als ik dacht dat ziet er lekker uit was het een klasse 5. Met de meeste inwerking en dat wil ik juist niet. Ben benieuwd wat voor adviezen je krijgt TS

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 01:19

Wat kwam je daar tegen? en hoe zit dat met die ''klasses'' dan? Want ik zoek iets met wél wat inwerking.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:26

Je hebt daar 5 type's hangen. 1 het laagst 5 het hoogst. 1 is gewoon zo'n touwtje om de nek. Nekrope heet dat geloof ik. 2 weet ik niet meer. 3 was lelijk maar idee wel wat ik zoek. Die had namelijk geen kruislingse inwerking. 4 en 5 wel en dat wil ik weer niet want ben bang dat dat niet automatisch losser word na een hulp. Zal eens kijken of ik kan vinden waar die hele serie van was.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:28

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 02:02

Ja precies, dat zei ik ook al in de OP dat dat dus ook niet ideaal is.
En de rest is van touw, t is een half spaans ding dus dun huidje erg gevoelig dus die touw gevallen is ook niks. En vind de meeste ook écht spuug lelijk :') en wil gewoon een zwarte, en niet in de meest aftandse kleuren

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:25

Ik heb een omgebouwd naar bitloos hoofdstel, cross rope bridle, touwhalster of gewoon een stalhalster.

Je moet niet bitloos gaan rijden om je plaatje compleet te maken, want als je heel veel druk op een bitloos hoofdstel zet doet het ook pijn voor een paard, alleen dan op een andere plek als in de mond..

Als ik jou was zal ik eerst weer met een trensje gaan rijden, en als dat goed gaat gewoon eens met een stalhalstertje proberen, en als je paard goed reageerd een fijne sidepull kopen of een cross rope bridle (ben ik heel erg tevreden over :D)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:29

Ik zou eerder aan jullie rijstijl werken, de problemen die jij omschrijft ga je niet oplossen met een bitloos hoofdstel en ook niet met een pelham of wat voor zwaar bit dan ook. :n

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:48

Somebitch schreef:
Ik zou eerder aan jullie rijstijl werken, de problemen die jij omschrijft ga je niet oplossen met een bitloos hoofdstel en ook niet met een pelham of wat voor zwaar bit dan ook. :n

:j

Ik zou zeggen, ga niet kijken voor een ander hoofdstel, maar voor een nieuwe instructrice, een goede!
Want als jou rug en schouders pijn gaan doen van het trekken, dan gaat er iets heel erg fout! :n

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 20:46

Borisje schreef:
Somebitch schreef:

:j

Ik zou zeggen, ga niet kijken voor een ander hoofdstel, maar voor een nieuwe instructrice, een goede!
Want als jou rug en schouders pijn gaan doen van het trekken, dan gaat er iets heel erg fout! :n

Daar vraag ik hier toch niet om, nek en schouders doen.snel.zerr door een eerder ongeluk. Hwb ik ook met fietsen etc.dus heeft geen ruk met trekken te maken! Denk dat mijn rijstijl vele malen beter is dan van menig bokker,.discusseren kan via pb ;)

maris76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:58

Ik rij af en toe met sidepull, heb kruislings geprobeerd maar dat was echt meer dan drie keer niks...
Sidepull werkt prima, druk op de neus. Ze is losser in d'r lijf met sidepull dan wanneer ik met een bit rij.
Wil ook graag eens een hackamore proberen, liefst s-hack, dus als iemand er
nog eentje in de aanbieding heeft?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 21:06

maris76 schreef:
Ik rij af en toe met sidepull, heb kruislings geprobeerd maar dat was echt meer dan drie keer niks...
Sidepull werkt prima, druk op de neus. Ze is losser in d'r lijf met sidepull dan wanneer ik met een bit rij.
Wil ook graag eens een hackamore proberen, liefst s-hack, dus als iemand er
nog eentje in de aanbieding heeft?

Vandaag met hackemore gereden ging super! Heel ander paard !

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:08

Ik rijd met bosal.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:11

Er is geen hoofdstel wat aan je eisen voldoet. Het is namelijk niet het hoofdstel wat er voor zorgt dat je rechts of links af gaat. Dat is toch echt een rijtechnisch aspect en wanneer je dat niet aanpakt kan je een hoofdstel nooit eerlijk beoordelen.

Aangezien je er ook mee wil longeren raad ik een weens kaptoom aan(zonder ijzer in de neusriem).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:20

WhySoWhite schreef:
Wat ik dus zoek is een goed bitloos hoofdstel dat:

Niet snijd of schuurt ( erg dun huidje dat héél snel kaal/kapot is.
Kinkruis hoofdstel vind ik ook mooi maar schijnt slecht te vieren als er even druk op is geweest. Ook niet ideaal dus.

Mijn advies is een sidepull of kaptoom.

WhySoWhite schreef:
Moet best wel wat inwerking hebben want het is wel de bedoeling als ik rechts wil, dat dat uiteindelijk ook gaat gebeuren. En dan zonder ik er aan moet gaan hangen :') En dat ik mijn paard er fijn mee nagevelijk moet kunnen rijden zonder het lekker word voor hem er in te gaan hangen.

Dat is een kwestie van willen opvoeden (lees: leren wijken voor druk en rijden op je zit) of als je daar geen zin in hebt (raad ik af :o ) een kaptoom met ijzer in de neusriem. Maar zoals je al schrijft: jouw paard heeft een gevoelige huid. Geen optie dus. :Y) *Gelukkig* :D

WhySoWhite schreef:
Daar naast moet het ook goed te gebruiken zijn voor het dressuur/springen bijgezet longeren en buiten rijden.

Bestaat dit? :')

Ja, een kaptoom. Ik heb zelf een Weens kaptoom: dat is erg zacht, geschikt voor een gevoelig paard/gevoelige huid.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:22

Edit:Ik zie dat terwijl ik een antwoord aan het formuleren was, Air ook een goed tip heeft gegeven.
:P

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:23

YRT -> HAR

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:27

Het rad geval zoals je het zelf noemt bedoel je dan de bloem?
Of de LG Zaum (gluksrad)?
Het laatste is waar ik mijn paard mee rij en die werkt bij mij wel heel fijn.
En ook zo handig dat je hem kan verzetten op de stand die je wil
Kort gezegt tussen een bosal en een hackemore.
gr.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:51

Air schreef:
Aangezien je er ook mee wil longeren raad ik een weens kaptoom aan(zonder ijzer in de neusriem).

Inderdaad, super om te longeren, maar weer niet als je bijgezet wilt longeren. Om bij te zetten vind ik een kaptoom niet prettig, maar bij zetten hoeft natuurlijk niet, je kunt ook een prima longeertraining doen zonder bijzet.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 03:00

kvika schreef:
Het rad geval zoals je het zelf noemt bedoel je dan de bloem?
Of de LG Zaum (gluksrad)?
Het laatste is waar ik mijn paard mee rij en die werkt bij mij wel heel fijn.
En ook zo handig dat je hem kan verzetten op de stand die je wil
Kort gezegt tussen een bosal en een hackemore.
gr.

http://www.google.nl/imgres?q=bitloos+r ... x=64&ty=83

Dit is die ik heb voor mijn pony, nog niet geprobeerd op mijn paard. Vandaag weer met hackemore gereden. En ging weer erg goed Hij zakt netjes buigt goed is stil in de overgangen.. Zal morgen dat rad is op hem proberen!

Ps: de rest.. Kaptoom wil ik ook nog proberen, Zonder ijzer uiteraard :D

Issake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:55

ik heb hier (en bij klanten) erg goede resultaten bij de nurtural. Deze werkt zowel kruislings en als sidepull, waardoor hij heel erg duidelijk is voor de paarden. www.stalsteenke.be vind je meer uitleg