Sommer Esprit met kapotte boom, nog iets waard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dimpie

Sommer Esprit met kapotte boom, nog iets waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 11:42

Hallo iedereen,

Mijn dressuurzadel heeft een gedraaide boom, nu valt eindelijk het kwartje waarom ik mijn balans niet kon vinden op dat zadel.
De zadelmaker wilde het zadel wel overnemen voor instructie, om te laten zien hoe een scheve boom eruit ziet.
Nu vroeg ik mij af, kan ik nog iets vragen voor zo'n zadel met een kapotte boom? Of is het nu simpelweg niks meer waard? Het is een Sommer Esprit dressuurzadel van 2001 (nieuwwaarde €2700,-).
Het leer, singelstoten e.d. zien er nog prima uit :). Heeft iemand een idee?

belle_boef

Re: Sommer Esprit met kapotte boom, nog iets waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:44

Kun je niet bij een zadelmaker checken of dit nog te maken valt en voor wat voor een bedrag.
Dan kun je daarna verder kijken wat hij waard is of reparatiekosten vermelden

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:51

hoe komt het eigenlijk dat die boom niet goed is? kan je er niet mee terug naar je verkoper? lijkt me toch niet goed dit :=

Dimpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 12:15

Nee zeker niet goed inderdaad, heb er zelfs jaren in de ponytijd mee gereden :x Had het zitprobleem toen ook al, zadelmaker erbij gehaald. Deze heeft de scheve boom niet opgemerkt.. Helaas. Maar garantie op de boom is verlopen en repareren zou meer dan €500,- kosten. Volgend de zadelmaker loonde dit zich niet meer voor dit zadel.

Moet zeggen dat dit zadel niet past op het huidige paard, een ander zadel is al aanwezig ;). Dus het zadel ligt maar een beetje 'te liggen'.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:58

Je zou de firma Sommer kunnen contacteren om te vragen of zij een nieuwe boom in het zadel kunnen zetten. Als dat mogelijk is zal het een kostbare klus zijn, maar het is wel de enige manier om het zadel weer bruikbaar te maken. Een scheve boom is niet te repareren en een zadel met een scheve boom is niets waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:56

Maar als dit zadel met een scheve boom verkocht is? dan zou ik toch even je toenmalige zadelmaker contacteren.. Ik vind dit echt een grove fout van de zadelmaker..

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:18

Misschien kan je met de zadelmaker die hem wil hebben een leuk dealtje maken, jij een mooi tweedehands zadeltje en hij en mooi leer object :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:27

De boom is een van de belangrijkste onderdelen van het zadel. Reparatie zou misschien wat zijn voor een leerling zadelmaker, die daar ervaring mee wil opdoen. Maar ik denk ook niet dat deze veel geld aan uit zullen geven. Want je zadel is nu onbruikbaar voor het doel wat het voor gemaakt is.
Kan wel ter decoratie dienen of dus een leerling zadelmaker of inderdaad voor lessen. Maar ik denk dat je er weinig voor kunt krijgen. De rest is wel in goede staat, maar goed zonder goede boom geen goed zadel.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 01:52

Leer los verkopen zou dan nog meer opbrengen denk ik := Want bijv. de singelstoten kunnen best opnieuw gebruikt worden. Net zoals het zweetblad, de kussens misschien... Leuk leerproject voor iemand in opleiding.

Misschien dat het zadel nog 5 tientjes waard is? Uit elkaar en alleen het leer zou misschien meer opbrengen denk ik, maar ben daar verder niet in thuis.

Dimpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 20:25

Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik het op een dealtje met de zadelmaker ga gooien, ik een zadelcontrole, hij een 'leer-zadel'.
Ik dacht inderdaad ook dat het leer misschien nog wat waard zou zijn, maar zal ook wel niet veel zijn ;)