zadel kraakt bij nat weer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dieselpaard

zadel kraakt bij nat weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 19:55

Hallo allemaal!

Ik heb een heel irritant probleem waarvan ik niet weet hoe ik het moet oplossen. Mijn zadel kraakt echt onwijs met vochtig weer, zoals de mist van vandaag. Wanneer het goed vriest of het zonnetje schijnt lekker, heb ik nergens last van (of in ieder geval weinig).
Mijn zadel is een half jaartje oud en 3 weken geleden nog gecontroleerd, dus de boom is niet stuk.
Ik hoor het alleen als ik ga lichtrijden, dus tijdens de draf. In stap en galop heb ik nergens last van....
Weet iemand wat ik tegen dat kraken kan doen???

Anoniem

Re: zadel kraakt bij nat weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:06

Heb je leren laarzen? Daar kan het aan liggen, dan moet je de zweetbladen vastzetten, ik heb een extra singel aan het zweetblad zitten bij m'n dressuurzadel. Bij m'n VZH heb ik er wel last van.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 20:20

Ik heb leren laarzen idd...maar ik heb niet het idee dat die de oorzaak ervan zijn. Ik heb nog nooit gezien dat de zweetbladen vastzitten....heb je er miss een foto van. Het is trouwens wel een vzh zadel, maakt dat nog iets uit voor het vastzetten van de zweetbladen?

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:17

Talkpoeder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 07:37

Talkpoeder? Wat wil je daarmee doen?

@ ingeborg: ik maak ff een.foto voor je :)

Keesface

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 07:39

Ik heb dit probleem ook! Ik lees even mee..:)

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:57

ik heb hier ook last van, nu is mijn zadel wel net nieuw. heb hem gisteren weer ingevet dus hoop dat het vandaag beter is.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 10:05

Ik heb m'n zadel altijd heel goed bijgehouden, van het weekend nog ingevet, maar het wordt gewoon niet minder....
@FHS: wat moet ik doen met talkpoeder?? Waar moet ik dat strooien??

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:08

(zo doen we het bij westernzadels, maar moet ook werken bij leren engelse zadels) de stukken leer die over elkaar heen vallen kunnen gaan kraaken. Dit kan je oplossen door er talkpoeder tussen te strooien. Meestal voldoet zadel op zijn kop en in alle gaatjes en kiertjes poeder doen. Je zadel flink husselen. De plekken waar het meestal kraakt is je boom aan de voorkant en bij de beugelophanging die wat extra in de poeder zetten.

Je kan wel nog een paar keer last hebben van poeder wat eruit komt dus dat je wat wit bent of je paard. Maar het kraaken moet dan minde zijn.

hopelijk heb je er wat aan.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 11:10

ik kan het iig proberen, toch? zal straks even talkpoeder halen en m'n vingers gekruisd houden ;)

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:18

Yeap, momo-lover ... je bent me voor.

Bij piepend/krakend leer kan talkpoeder helpen.
Talkpoeder overal in je zadel strooien kan het probleem oplossen.
Let op: als je zadel altijd, dus ook bij droog weer kraakt, is er iets anders aan de hand.
W.s. een losse klinknagel en moet het zadel uit elkaar om de klinknagel te vervangen.
Blijf dan vooral niet doorrijden, want dan kost het je je zadel.

Succes!

Caroline
Flevo Horse Support