Wel beugels geen echt zadel, welke mogelijkheden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Wel beugels geen echt zadel, welke mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 10:06

Mijn man zit met rijden met een probleem, hij rijdt niet vaak op onze tinker maar als hij het wel doet loopt hij tegen een probleem aan. Waardoor hij minder vaak rijdt dan hij zou willen. Onze tinker is extreem breed waardoor er weinig zadels goed op hem passen. Ik heb een ouder Tuend boomloos zadel dat voor mijn man helaas net te klein is om goed in te passen. Ons westernzadel past beter voor mijn man maar omdat hij dan heel erg breed moet zitten en door veel hardlopen zelf brede bovenbenen heeft krijgt hij geirriteerde plekken door het brede zadel en het stugge leer. En we zijn een eeuwigheid bezig met opzadelen :o , vaak langer dan het rijden is.

Hij heeft vaker zonder zadel gereden maar na een duikeling durft hij dat niet goed meer aan omdat knollie erg glad is omdat hij zo rond gebouwd is zonder schoft en ruggengraat als steun. Hij zoekt eigenlijk iets waardoor hij snel kan gaan beginnen met rijden met beugels voor zijn eigen zekerheid en wat steun. Zijn ideaal zou zijn 2 beugels die aan het paard geschroefd kunnen worden. :D Dat geschikt is voor ezeltje rijden zoals hij het zelf noemt, rondjes hobbelen door de bak. :j. Hij stapt zowiezo altijd op met een opstapje. Voor buitenritten die wel gaan komen gaat hij wel met westernzadel met schaap rijden.

Wat zijn mogelijkheden, maatwerk gewoon zadel is niet bespreekbaar omdat het heel erg duur is en ik er niet op kan rijden. En om nu duizenden euro s uit te geven voor af en toe ezeltje rijden, daar hebben we het geld niet voor.

Ashley5760

Re: Wel beugels geen echt zadel, welke mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:17

Er zijn ook platte singels zoals longeersingel waar je beugels aanmaakt dekje eronder en rijden maar. Word veel gebruikt bij trekpaarden

Biancxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:18

Zo slecht voor de rug, beugels zonder zadel. Niet aan beginnen..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 10:24

Hangt denk ik af van wat je doet met rijden? Mijn man doet niet meer dan stappen in de bak eigenlijk voor maximaal 20 minuten. Wat is er slecht aan, kun je dat onderbouwen met feiten? en hoe zit dat dan met pannenkoekzadeltjes voor shetlanders?

Colette ik heb wel longeersingels en een menschoft maar zou niet weten hoe je daar iets aan kunt maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:27

Gaaf , een Tuend ! Zie je niet vaak :)

Tja gewoon een BareBackPad met beugels of een goedkoop 2e hands Barefootje of Torsion zou dan toch prima kunnen voor hem denk ik :?

Als op zich het idee van de Tuend hem verder wel aanstaat maar hij alleen wat te krap is :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 10:40

Mijn Tuendje is voor beiden favoriet <3 ik ga echt heel erg verdrietig worden als hij er niet meer is, zo n zadel vind je niet meer. Hij zit hem heerlijk, alleen door de houten voor en achterboom en zijn gespierde bovenbenen levert het hem gemene blauwe plekken op na 5 minuten stappen al. Het is hem echt te smal helaas. En zonder de houten bomen durf ik het niet aan, die zitten er niet voor niets in lijkt me, en ik ben bang dat daar het zadel er niet beter van wordt, en ik ben er erg zuinig op.

Barefoot althans de oude versie komt hier niet in, die heben we getest en ligt niet lekker op onze tinker, geen idee waarom maar het blijft glijden, zijn haren gaan raar liggen na eventjes rijden en hij werd chagerijnig al met opzadelen na de eerste testrit. Torsion zijn 2 e hands goedkoop nagenoeg niet te krijgen of volledig afgeragd. tenzij je een 2 e hands tuend te koop weet in grotere maat of dezelfde maat die we kunnen ombouwen. Die is altijd welkom.

Daarnaast zit mijn zadelkast al erg vol met 2 grote zadels, een eenvoudiger dekje of een barebackpad zou nog net wel passen. maar waar vindt je een goede? En zijn er andere oplossingen ook nog?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:01

Niet aan beginnen. Als je beugels wilt gebruiken, dan heb je ook een zeer goede drukverdeling nodig, en dus een zadel...

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:41

Ik rijdt regelmatig met mijn bareback, zonder beugels wel te verstaan, maar met een goede bareback heb je die ook niet nodig, ik heb er een van Emiel voest, kost wel wat (220 euro) zit traagschuim in, heb m nu al bijna 4 jaar en ziet en zit nog als nieuw, je zit echt stevig erin, fijnst zou zijn als je er zo eentje zou kunnen lenen om te proberen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:47

De christ-barebackpads kun je beugels aan hangen, en ook inlages in doen voor extra drukverdeling.
(eventueel kan je ook een pad met inlages eronder doen )
Deze barebackpads hebben ook een een voor en achterboog (afhankelijk van welk model) waardoor je sowieso al veel meer steun hebt.
Misschien heb je alleen met die boogjes al voldoende steun, ik in ieder geval wel.

Ik ben ook niet echt een voorstander van een pad met beugels, maar bij goed gebruik (dus niet staan/lichtrijden, en opstijgen met beugels) valt het toch reuze mee.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 19:53

Het gaat mijn mannetje om beugels voor zijn eigen zekerheid. Ermee opstappen doet hij niet, niet lenig genoeg en ivm belasting van paard. En draven in de bak doet hij dan ook niet, hij houdt van rustig rondscharrelen. Hij zit stevig genoeg zonder zadel maar wat glibberig door de ronde bouw van onze tinker en zijn gladde vacht. Na zijn duikeling voelt hij zich net niet zeker genoeg meer.

Ik had die Christ pads inmiddels al gevonden, die zien er erg comfortabel uit. Geen idee of inlages nodig zijn, onze tinker is rond en vlak zonder echte schoft en ruggengraat die lager ligt dan zijn rugspieren.

Ik kan er toch niet op rijden, zeker niet zonder beugels ivm aangetast evenwichtsorgaan. Ik rijd niet veel maar alleen op mijn boomloosje of westernzadel.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:55

Kijk eens naar die freeform / freemax zadels?
Ik heb geen ervaring ermee.. maar misschien is het wel wat?

3uitenbeenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:23

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 06:41

Die had ik al gevonden ook. Op dit moment neus ik wat rond wat er te krijgen is op bbp gebied dat ons aanstaat en ook een beetje stevig is. Onze voorkeur gaat uit naar een Christ ook vanwege het schaap. Maar ja die prijs he. Daarna is het rustig wachten op voldoende financieele buffer zodat we ook iets kunne gaan kopen.