Verschillen Spring/Gevlochten/Doorgestoken Teugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Princeps

Verschillen Spring/Gevlochten/Doorgestoken Teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 23:11

Ja, de titel zegt het eigenlijk al een beetje. Ik ben op zoek naar nieuwe teugels (ik rijd western dus ik rijd met split reins, maar af en toe is een 'hele' teugel handiger) en ik vroeg me af wat nou het verschil is in spring- gevlochten of doorgestoken teugels.

Ik zie natuurlijk dat ze er anders uitzien :') Maar houdt het ook nog anders vast, is het ene soepeler dan het andere, etc.

Princeps

Re: Verschillen Spring/Gevlochten/Doorgestoken Teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 09:34

Iemand? :o

maris76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:14

Ik heb gevlochten teugels, soepel en veel grip, beter dan 'gladde' dressuur teugels, besteld bij agradi een hele tijd terug. Zag ze later liggen voor maar 5 euro bij het tentenkamp, meteen een paar reserve meegenomen... :D

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:16

Goh, het is eigenlijk allemaal enkel verschil van grip.

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:21

ik weet alleen dat bepaalde springteugels een rubberen anti-slip laag over de ''echte'' leren teugel hebben, vind ik persoonlijk erg fijn! :j
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EOCOXPGI.jpg
(niet mijn foto, is van google :Y) )

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:26

Springteugels vind ik zelf afschuwelijk, met die dwarsstukjes erop. Ook die rubber dingen vind ik maar niets, hoe stroever hoe meer irritatie aan je handen. (Daarbij vind ik het idee dat je "betere grip" zou moeten hebben altijd een beetje zorgelijk - je moet wel héél hard in de mond van je paard trekken wil je extra grip op je teugel nodig hebben om te voorkomen dat die door je hand glijdt...) Het liefste heb ik zo soepel mogelijke teugels. Ik heb een heel fijne dressuurteugel, maar rijd momenteel met een Hongaarse gevlochten teugel. Is ook supersoepel, verder is de enige reden dat ik hem veel mooier vind. :D http://img607.imageshack.us/img607/858/hoofdstel4web.jpg.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:49

Ik rijd zacht met mijn handen, soms zo zacht dat de teugels tussen mijn handen uit slippen, omdat ik heel soepel leer te zijn met mijn vingers, en dan geeft dat antisliplaagje nét dat iets je meer.
Ook als je springt, dan heb ik soms dat mijn teugels niet meer op maat zijn, met antislip heb ik dat niet.

maris76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:16

Ja, die wat je noemt hongaarse gevlochten teugels heb ik ook...en dat ik grip wil hebben wil niet zeggen dat ik d'r heeeel hard in de mond loop te trekken hoor, een 'gladde' teugel is me gewoon te glad, ongemerkt wordt die steeds langer omdat ze dan steeds meer ruimte pakt, dat gebeurd me met de gevlochten teugel niet. Tot zover de 'grip'. ;)

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:44

En probeer maar eens met handschoenen van wol met die gladjes te rijden :')

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:58

je hebt ook barrelteugels. Die zijn volgens mij langer dan dressuurteugels. Ik heb een tijdje met dressuurteugels op een westernpaardje gereden en kwam iedere keer teugels te kort. Die barrelteugels heb je bij justwestern.nl al voor 20 euro. Die teugels zijn wel van stof.

Bij arthurs westernstore volgens mij ook van leer maar dat weet ik niet zeker.

niet echt antwoord op je vraag van wat is het verschil, maar ik hoop dat je er wat aan hebt ;)

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 22:59

maris76 schreef:
Ja, die wat je noemt hongaarse gevlochten teugels heb ik ook...en dat ik grip wil hebben wil niet zeggen dat ik d'r heeeel hard in de mond loop te trekken hoor, een 'gladde' teugel is me gewoon te glad, ongemerkt wordt die steeds langer omdat ze dan steeds meer ruimte pakt, dat gebeurd me met de gevlochten teugel niet. Tot zover de 'grip'. ;)

Precies :j Daarbij ga ik de teugel voornamelijk gebruiken voor buitenritten, en met regen worden gladde teugels echt spekglad..
TeckTonie schreef:
En probeer maar eens met handschoenen van wol met die gladjes te rijden :')

Ook dat :')
Apollo94 schreef:
je hebt ook barrelteugels. Die zijn volgens mij langer dan dressuurteugels. Ik heb een tijdje met dressuurteugels op een westernpaardje gereden en kwam iedere keer teugels te kort. Die barrelteugels heb je bij justwestern.nl al voor 20 euro. Die teugels zijn wel van stof.

Bij arthurs westernstore volgens mij ook van leer maar dat weet ik niet zeker.

niet echt antwoord op je vraag van wat is het verschil, maar ik hoop dat je er wat aan hebt ;)

Dat ontdekte ik gisteren ook :') Bedankt voor de tip though! _/-\o_

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:03

haha graag gedaan hoor :D

en als je helemaal leuk wilt doen kan je ze ook bij diereninpastel.nl bestellen.
Zelf kleuren kiezen, maten kiezen super service

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 10:49

Ja die site ken ik, heb er ook een hoofdstel van maar ik vind het materiaal veel te ruw voor teugels. Als paardlief een keer de teugels door je handen trekt liggen ze helemaal open...