Gebruik van Martingaal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnneBrands

Gebruik van Martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 16:49

Hallo iedereen.
Ik rijd op een lieve maar heel eigenwijze fjord van bijna 9 jaar oud.
Alleen hij gooit heel snel zijn hoofd omhoog wanneer we aan het rijden zijn.
Daarom wil ik een martingaal gaan aanschaffen.
Nu heb ik daar een paar vragen over:
Hoe werkt een martingaal precies?
Hoe moet jee een martingaal precies omdoen?
Waar kun je goede en niet al te dure martingalen kopen?

Esry

Re: Gebruik van Martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:57

Een martingaal werkt zo; als jij de teugels strak hebt wanneer hij zn hoofd omhoog wil gooien, wordt zijn hoofd doormiddel van die ringetjes naar beneden getrokken. Een martingaal is een paardvriendelijk hulpmiddel, omdat wanneer het paard zijn hoofd normaal heeft hij er geen last van heeft. De martingaal zit vast aan de singel (tenminste die van mij) gaat rondom zijn borst en de teugels zitten door de ringetjes heen. Niet een heel duidelijk voorbeeld, maar als je martingaal op google intypt vind je er veel over. En waarschijnlijk ook waar je ze goedkoop kan kopen. Alleen zou ik niet voor een hele goedkope gaan, hoe goedkoper (meestal) minder kwaliteit.

AnneBrands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 17:00

OKe bedankt voor uw reactie.
Alleen was ik net bij een paardenwinkel waar ze ook martingalen verkochten.
Daar zaten nog mee sluintingen aan dan alleen die voor de singel en de teugels.
Waar moeten die sluitingen dan aan?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:05

waarschijnlijk heb jij een martingaal met borsttuig gezien, die bevestig je aan singel, langs werszijde van het zadel en aan de teugels.

en eenvoudige martingaal loopt van singel naar teugel doorheen een nekband.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:06

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 10-11-24 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:08

Eerst natuurlijk goed nagaan of er geen medische oorzaak is, waarom je pony zijn hoofd omhoog gooit ;)
Verder ga ik mee met de andere posters.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:12

Esstherm schreef:
. En waarschijnlijk ook waar je ze goedkoop kan kopen. Alleen zou ik niet voor een hele goedkope gaan, hoe goedkoper (meestal) minder kwaliteit.

Ik rij al 5 jaar met de allergoedkoopste martingaal die er bestaat... Zeker als je hem dus 'tijdelijk' gaat gebruiken is dat geen enkel probleem.
Let er bij de aanschaf wel op dat de martingaal niet te groot is!! Bij de meesten (en dan overdrijf ik niet!) zijn de vorken veeeeels te lang om effect te hebben. Ik rij dan ook met een pony-martingaal op mijn paard van 164. Mijn borsttuig heb ik laten inkorten. Mocht je niet zo ver willen gaan om het in te laten korten (kost namelijk wel wat) Kun je er ook een knoop in leggen om hem zo in te korten...

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:14

Ik zeg meestal, dus kan ook best zijn dat ze wel goed zijn. Dat kan wel eens verschillen per winkel etc.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:17

Waarom een martingaal? Beest gooit niet zijn hoofd omhoog om je te pesten, maar wil er ook iets mee vertellen. Eerst kijken of er geen medische reden voor is of dat je zadel niet past, verkeerd bit, je je pony met je zit in de weg zit en dergelijke. De oplossing is meestal niet een mechanisch hulpmiddel zoals de martingaal.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:19

Esstherm schreef:
Ik zeg meestal, dus kan ook best zijn dat ze wel goed zijn. Dat kan wel eens verschillen per winkel etc.

Je hebt ook wel gelijk dat het mindere kwaliteit is ;) Maar als je tijdelijk een martigaal wil aanschaffen omdat je een een probleem hebt, kan een goedkope echt geen kwaad. Ik rij er zelf bijna dagelijks mee. Hij is nog steeds even mooi/lelijk als 5 jaar geleden! :Y)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:23

xDreamerx schreef:
Waarom een martingaal? Beest gooit niet zijn hoofd omhoog om je te pesten, maar wil er ook iets mee vertellen. Eerst kijken of er geen medische reden voor is of dat je zadel niet past, verkeerd bit, je je pony met je zit in de weg zit en dergelijke. De oplossing is meestal niet een mechanisch hulpmiddel zoals de martingaal.

Ben ik niet met je eens, ik vind het de meest vriendelijke hulpteugel. Soms heb je het nu eenmaal nodig voor je eigen veiligheid ;)

Zal even een voorbeeldje geven:

Je rijdt buiten met een (jong) paard wat 'spoken' voorbij ziet komen. Dan kun je beter, voor je eigen veiligheid en natuurlijk die van je paard, een martingaal eraan hangen.

Voor je eigen veiligheid is denk ik duidelijk. En het moet ook veilig blijven voor je paard, je wilt er toch niet aan denken ineens op een druk kruispunt aan te komen in volle galop?
Máár ook hier zit een keerzijde aan, als een paard er van door wíl, heb je met geen enkele hulpteugel iets in te brengen.

Ik ben het wel met je eens over het 'medische gedeelte'. @ TS, je pony is verder helemaal gezond en heeft geen problemen?

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:35

Citaat:
Ben ik niet met je eens, ik vind het de meest vriendelijke hulpteugel. Soms heb je het nu eenmaal nodig voor je eigen veiligheid

Je rijdt buiten met een (jong) paard wat 'spoken' voorbij ziet komen. Dan kun je beter, voor je eigen veiligheid en natuurlijk die van je paard, een martingaal eraan hangen.

Voor je eigen veiligheid is denk ik duidelijk. En het moet ook veilig blijven voor je paard, je wilt er toch niet aan denken ineens op een druk kruispunt aan te komen in volle galop?
Máár ook hier zit een keerzijde aan, als een paard er van door wíl, heb je met geen enkele hulpteugel iets in te brengen.

Helemaal mee eens, als het paard met zijn hoofd in een natuurlijke houding loopt dan voelt hij het niet eens en heeft er geen hinder van. Je trekt hem ook niet in een positie zoals wat je met een slofteugel wel doet.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:46

Laura_x_ schreef:
xDreamerx schreef:

Ben ik niet met je eens, ik vind het de meest vriendelijke hulpteugel. Soms heb je het nu eenmaal nodig voor je eigen veiligheid ;)

Ik ben het wel met je eens over het 'medische gedeelte'. @ TS, je pony is verder helemaal gezond en heeft geen problemen?

Een andere manier om dit te bekijken zou ook zijn om niet met een paard buiten te gaan dat er nog niet klaar voor is ;)
Je kan ook in de bak hem onder zadel meer onder controle krijgen en buiten met hem gaan wandelen om alles wat minder eng te maken.

Niet dat ik iets tegen een martingaal heb, maar meestal vind ik het niet nodig. Bij paarden die heet worden in een springwedstrijd kan het wel een nuttig ding zijn volgens mij :)
Verder is het inderdaad wel een vriendelijk hulpmiddel, dus veel kwaad kan het niet.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:20

Let er wel op dat je hem goed afsteld, want veel mensen hebben hem veel te strak zitten. Als je het borsttuig of de halsring goed hebt zitten en hij goed zit richting de singel (dan kan er nog een vuist tussen) dan leg je de vorkjes van je martingaal (zo heten die riempjes met de oogjes voor de teugels) tegen de hals aan en dan moeten de ringetjes de kaak raken. Dan werkt hij echt pas in als het nodig is. Wat pas is als het hoofd zo hoog komt, dat je paard onstuurbaar wordt.

Zet je hem strakker, werkt hij veel eerder in en gebruik je hem niet meer zoals hij bedoeld is, maar wordt het een hulpteugel waarmee je een houding afdwingt.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:21

@ Najoveh, ik zal even niet quoten, maar het zo beantwoorden. Je kunt nog zoveel oefenen, maar het blijft een dier en buiten (onder het zadel) heb je sowieso andere factoren die meespelen. Natuurlijk kun je eerst wel voorbereiding doen, daar ben ik het met je over eens, maar helemaal je paard 'verkeersmak' maken door te wandelen? Nee, daar geloof ik niet in.

AnneBrands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 15:59

Eerst natuurlijk goed nagaan of er geen medische oorzaak is, waarom je pony zijn hoofd omhoog gooit ;)
Verder ga ik mee met de andere posters.

Nee het is geen medische mankement

AnneBrands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 16:01

Ik rij al 5 jaar met de allergoedkoopste martingaal die er bestaat... Zeker als je hem dus 'tijdelijk' gaat gebruiken is dat geen enkel probleem.
Let er bij de aanschaf wel op dat de martingaal niet te groot is!! Bij de meesten (en dan overdrijf ik niet!) zijn de vorken veeeeels te lang om effect te hebben. Ik rij dan ook met een pony-martingaal op mijn paard van 164. Mijn borsttuig heb ik laten inkorten. Mocht je niet zo ver willen gaan om het in te laten korten (kost namelijk wel wat) Kun je er ook een knoop in leggen om hem zo in te korten...

welke maat zou ik dan het beste voor een fjord kunnen gebruiken???

AnneBrands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 16:04

Je rijdt buiten met een (jong) paard wat 'spoken' voorbij ziet komen. Dan kun je beter, voor je eigen
veiligheid en natuurlijk die van je paard, een martingaal eraan hangen.

Meld dit bericht

ja hoor mijn paar is helemaal gezond alleen ik denk dat de oorzaak van het omhooggooien is dat hij onder het galop wil uitkomen. ik denk al hij een martingaal omheeft hij beter kan concentreren en daardoor ook beter gaat lopen.

juud37

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:18

je zal een keer de weg op moeten en ik denk dan jong geleerd .....

AnneBrands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 16:21

hij doet het niet op de weg
alleen in de bak
aan de weg is hij gewend omdat hij de hele zomer minimaal 3 keer per week voor de kar staat