Wintec, wel zadelmaker of geen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tomaskok

Wintec, wel zadelmaker of geen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 15:54

Ik heb sinds kort een eigenpaard en ik heb wat vragen over het Wintec zadel ik begreep dat je zelf de boom kan vervangen dat vind ik heel handig want mijn paard moet nog spieren gaan aanmaken en dan kan ik er een anderen boom inzetten als dat nodig is. maar ik vroeg me dus af als je de boom veranderd dan verander je de kussens toch niet?? want je kan wel een goed passende boom hebben maar als de kussens niet goed liggen?? ik snap het niet zo goed ik hoop dat iemand me kan helpen :o

ik wil namenlijk niet onnodig een zadelmaker laten komen want het is nogal duur ;(

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:58

Wanneer je voor 100% zeker wil weten of je zadel goed ligt, dan is een zadelmaker/passer noodzakelijk. Anders zou ik op zn minst gebruik maken van een wintec boommeter. Deze kan je precies vertellen welke kleur je nodig hebt. Verder is het belangrijk dat je zadel niet te lang is (niet verder dan 18e rib) en dat de kussens van je zadel wijd genoeg zijn voor de ruggengraat. Maar ook mag deze niet te breed zijn. Zoek anders een op youtube, daar staan 9 stappen hoe je kan controleren of je zadel goed ligt. Erg leerzaam. Maar nogmaals, voor 100% zekerheid toch een zadelmaker.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:59

Ik heb ook een Wintec en laat alle aanpassingen door een zadelmaker doen. Een tweedehands Wintec kan bijvoorbeeld ongelijke kussens hebben, wel handig als je zadelmaker je daar op wijst. Daarnaast kun je de boomwijdte wel verstellen, maar het zadel moet ook op andere gebieden op het paard passen. Een Wintec is niet voor ieder paard passend te maken door alleen maar de boom te verstellen.

Die kosten die je nu aan een zadelmaker besteedt, besparen je een hoop ellende (zowel medisch als rijtechnisch).

Marieke_K

Re: Wintec, wel zadelmaker of geen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:04

Bij veel zadels kan je de boom (laten) wisselen, alleen kan je dat niet zelf. Bij een wintec wel. Dat kan makkelijk zijn als je het zadel op meerdere paarden gebruikt.

Maar het is geen gegeven dat een wintec altijd past. Als ik jou was zou ik gewoon een zadelmaker bellen en zeker weten dat je zadel goed ligt. Dat is veel goedkoper dan naar een kliniek moeten vanwege rugproblemen ;)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:06

Ik heb ook een Wintec gekocht op goed geluk. Dacht dat het sowieso wel zou passen omdat hij verstelbaar was. Maar het zadel bleek dus te lang te zijn En de wijdste boom was ook niet wijd genoeg ;) Dus ja een zadelpasser zou niet verkeerd zijn misschien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:17

Ik had het goedkope model van Wintec voor een grote stal met veel verloop, maar mijn ervaring is dat iig dat type vooral voor ronde paarden is, type bouw van Haflinger en Fjord zeg maar. Op de warmbloedpaarden daar paste het eigenlijk bij geen enkel paard lekker (heb het zadel dan ook snel weer verkocht).
Hoe dat met andere modellen is weet ik niet.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:20

Ik heb hier oor een thorowgood zadel gehad ook met verwisselbareboom beetje het zelfde idee.
Als je daar een bredere of andere boom in deed ontstond er een kuitje in de kussens, wat dan toch weer moest worden opgevult door de zadelmaker.

Maar ik denk in jou geval je hebt een jong paard.
Laat hem nu passend maken door een zadelmaker dan moet je misschien jaarlijks je zadle even laten nakijken door een zadelmaker, maar dan ben je nog steeds goedkoper uit dan elk jaar een nieuw passend zadel kopen

Tomaskok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 16:26

Badankt allemaal voor de info alleen heb nog wel een vraag want stel dat de zadelmaker komt een Wintec zadel valt toch helemaal niet optevullen??? of zeg ik nu iets heel geks?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:37

Wintec met Cair vullen niet alle zadelmakers op. Wintec met gewone wolkussens zal geen probleem zijn.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:10

Urielle schreef:
Ik had het goedkope model van Wintec voor een grote stal met veel verloop, maar mijn ervaring is dat iig dat type vooral voor ronde paarden is, type bouw van Haflinger en Fjord zeg maar. Op de warmbloedpaarden daar paste het eigenlijk bij geen enkel paard lekker (heb het zadel dan ook snel weer verkocht).
Hoe dat met andere modellen is weet ik niet.

op mijn rond geribte (wel schoft en dergelijk..PRE) paste het echt niet.
Op pre's liggen ze vaak ook voor geen meter

Ik zou toch een zadelmaker laten komen :j liever nu een 'klein' bedrag uitgeven als straks misschien grote bedragen van de DA :)

Tomaskok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 17:20

Bedankt allemaal voor de verdere info :D heeft iemand misschien een wintec boommeter die ik kan lenen??

maris76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:19

Misschien wil een goeie zadelmaker je een boommeter lenen?

Disc0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:21

Tomaskok schreef:
Bedankt allemaal voor de verdere info :D heeft iemand misschien een wintec boommeter die ik kan lenen??

Divoza borg 20,-