Mijn merrie is vaak erg onrustig met haar mond tijdens het rijden. Ze knabbelt veel op het bit bij ontspanning, bij spanning gaat ze knarsen. Ze loopt veel in haar eigen houding en we zijn veel bezig om haar lang en laag te rijden. Ze volgt alleen moeilijk mijn hand omdat ze zo veel bezig is met het bit. Doordat ze zo bezig is met het bit, komen er ook steeds licht wat boogjes in de teugels. Welk bit ligt stil in de mond en zal ze wat minder bezig zijn met het bit.
Pijn is uiteraard onderzocht. Ze is naar de tandarts geweest, zadel is gecontroleerd en fysio is geweest.
Judass
Geplaatst: 28-02-12 12:33
Een leerbitje, ligt superstil in de mond en vormt zich er ook naar!
Bedankt voor de suggesties. Weten jullie of er een mogelijkheid is om zo'n bit een weekje ergens te proberen? Vind het zo zonde om er eentje aan te schaffen en dat hij dan achteraf niet werkt.
Een zwaarder bit ligt stiller (massief ipv hol), hoe minder gebroken hoe meer rust,.. maarrrr het ene paard heeft liever druk op de tong en het andere paard druk op de lagen. Ik zou dus idd flink wat gaan lenen en uitproberen (niet zomaar een dagje, maar reken zeker een weekje per bitsoort).
TS ik weet niet waar je woont maar ik heb zelf een hele grote collectie bitten, als je niet al te ver weg woont wil ik best eens langskomen tegen een kleine vergoeding
Mijn paard staat in Berlicum, dat ligt bij 's Hertogenbosch. Ik gebruik nu een simpele enkelgebroken bustrens. heb ooit een watertrens gehad, maar mij was verteld dat een bustrens sneller aangenomen werd. Maar helaas geen verschil.
Ik ga is even kijken voor een testcentrum van sprenger dan.