Mexicaan tegen wondjes?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Mexicaan tegen wondjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 10:29

Ik zit met een van de paarden al steeds te klungelen met wondjes aan de snuit, zowel bij de lippen als de zijkant van de snoet, het deel voor waar de neusriem zit. Waarom het is snap ik echt niet, we rijden al jaren samen zonder problemen en sinds vorig najaar ineens steeds alles kapot.
Nu zag ik gisteren met rijden dat de huid gewoon heel lossig zit, het zachte tussen de mondhoek en de neusriem dus, en rimpels maakt tijdens het rijden. Daardoor komen er dus ook schuurwondjes omdat het makkelijk onder de bitringen of onder de neusriem schuift.
Ik ben al een tijd aan het klooien, neusriem iets hoger, neusriem iets lager, iets vaster, iets losser, met sperriem, zonder sperriem, bustrens, watertrens, D-trens, Robarttrens, kneveltrens, koper, RVS, allerlei zalfjes en middeltjes, vitaminen,... en op Bokt zoek ik ook veel op met de zoekfunctie.
Nu zag ik dat iemand van gecombineerde neusriem overgestapt was op een mexicaanse neusriem. Ik heb daar nog nooit mee gereden, hij wordt volgens mij ook doorgaans voor het springen gebruikt, maar ik vroeg me af of er nog mensen waren die overgestapt waren op een mexicaanse neusriem omdat een gecombineerde irriteerde en of dat inderdaad werkte?

ZusJacobs

Re: Mexicaan tegen wondjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:18

Als je het kan lenen van iemand zou ik het gewoon proberen, let wel, de neusriem werkt scherper in, maar met een zachte hand moet dat weinig kwaad kunnen.

Heb je je paard ook al een rust periode gegeven? Om alles even echt goed te laten helen?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:19

Ik zou dan liever voor een lage neusriem kiezen persoonlijk. DIe werkt toch prettiger in dan een mexicaanse vind ik. Is dat geen optie?

Toen mijn pony een kapotte plek op haar neus had ben ik gaan rijden met een lage en kwam er achter dat ze hier veel fijner op liep, ben er nooit meer vanaf gestapt :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 14:58

Ja hij heeft sinds november stil gestaan en is na de vorst weer opgepakt, helaas gelijk weer alles kapot toen hij met het bit ging lopen vechten aan de longe (irriteerde blijkbaar ook al weer gelijk :? ) en tijdens het rijden kwamen er ook weer schaafwonden voor de neusriem.
Omdat de sperriem ook irriteert denk ik niet dat de lage neusriem een oplossing gaat zijn, vandaar dat de sperriem er ook al af is. :)
Ik kan helaas geen mexicaan lenen dus ik moet hem wel aanschaffen, zijn op zich de kosten niet natuurlijk. Hij is wel supermakkelijk in de aanleuning, dus fel inwerken zou niet eens nodig moeten zijn.

Sannnnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:02

mmm... misschien kan je een bitloos hoofdstel proberen ?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:06

Ik heb hetzelfde probleem en eigenlijk nog geen oplossing gevonden.
Behalve veel zonder neusriem rijden en wanneer er een wedstrijd aan komt af en toe de neusriem er aan hangen om te wennen.

Een mexicaan zou logischerwijs best een oplossing kunnen zijn. Die van mij accepteert niets zo laag om zijn neus, maar voor de jouwe zou het misschien wel een idee zijn :j
Of je kan eens kijken naar de Rambo Micklem Competition Bridle. Dat is het enige hoofdstel waar die van mij geen schuurplekjes van kreeg. Helaas weer iets laags, dus alsnog geen optie voor mij.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:50

RMC is super fijn, heb hem hier ook. Verder zou bitloos ook kunnen idd (maar als het van de neusriem komt zou dat ook weinig effect moeten hebben) en anders is zonder neusriem nog wel de beste oplossing.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 16:00

RMC ken ik niet, die zal ik zo eens googlen, bedankt voor de tip!
Bitloos (of neusriemloos) schiet ik helaas niks mee op, aangezien het paard zodra hij genezen is het M in gaat en dus niet meer bitloos gereden mag worden. Daarnaast is het niet het kaliber paard om bitloos tussen de andere paarden te gaan losrijden := superbraaf mits hij weet dat je het overwicht hebt en houdt en die mits zou dan wel een probleempje worden :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:06

De Rambo:
Afbeelding

In actie
Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 16:09

Beetje lage neusriemidee met meer vrijheid op het hoofd? Misschien dat dat wel iets is, mits het onderste riempje dan niet irriteert natuurlijk.
Pfff, wat mij betreft ging die hele neusriem eraf hahaha, jammer dat het verplicht is.
Deze mag wel vande KNHS ook?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:32

Deze is idd goed gekeurd voor op wedstrijd. Zou eventueel een klein bontje ook werken?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:34

Wat voor bit heeft hij? Zou hij een allergie ontwikkeld kunnen hebben voor het metaal in het bit?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:37

Urielle schreef:
Beetje lage neusriemidee met meer vrijheid op het hoofd? Misschien dat dat wel iets is, mits het onderste riempje dan niet irriteert natuurlijk.
Pfff, wat mij betreft ging die hele neusriem eraf hahaha, jammer dat het verplicht is.

Je zou ook de lage neusriem kunnen proberen en dan gewoon heeeeel erg los. Dan heb je voor het wedstrijdidee wel een neusriem om, maar in de praktijk maakt hij dan bijna nergens echt contact met de huid.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:39

Urielle schreef:

Ja ik ben er ook mee gestart.
Maar had wel voor de zekerheid altijd een kopietje van het reglement bij.

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:40

Kun je niet een bontje om de neusriem doen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 17:00

Apple schreef:
Wat voor bit heeft hij? Zou hij een allergie ontwikkeld kunnen hebben voor het metaal in het bit?

Ik heb hem geprobeerd te rijden met RVS en koper, dingen als aurigan en argentaan had ik nog niet geprobeerd. Rubber heb ik ooit al eerder geprobeerd maar dat werkte juist heel branderig.
Wel diverse modellen, bus, water, D, Robart, knevel. Zowel ongebroken als gebroken als dubbelgebroken. En die irriteren op diverse plekken steeds, het is nooit dezelfde plaats die stuk gaat. Het is net alsof de huid ineens 'te teer' is :?
Het gaat om schaafplekken bij de sperriem (zijkant van neus vooraan), het plekje waar het bit de lippen raakt komen kloofjes, voor de neusriem aan de zijkant van de neus schaafplekken.
Bij het longeren gaat hij vechten met het bit (steigeren en ondertussen met hoofd slaan zodat hij alles opentrekt) en bij het rijden is hij stiller in het hoofd (kan hem dan wat beter naar voren houden) tot het opengaat, maar dat is logisch, want het doet natuurlijk zeer.
Gisteren zag ik dus voor het eerst (zat erop te kijken terwijl het openging) dat de huid zo oprimpelde tussen bit en neusriem dus ik dacht in elk geval met een ander model neusriem al twee van de drie problemen te tackelen.
Het hoofdstel wat hij heeft loopt hij al een tijd mee, schoonmaakmateriaal van het leer is ook al jaren hetzelfde type (zat ook aan een allergie te denken).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 17:02

Amaris schreef:
Je zou ook de lage neusriem kunnen proberen en dan gewoon heeeeel erg los. Dan heb je voor het wedstrijdidee wel een neusriem om, maar in de praktijk maakt hij dan bijna nergens echt contact met de huid.

Ik was een beetje bang dat het dan extra zou schaven door de wrijving? Of zou dat meevallen? Ik ben wat aan het klungelen geweest met losser en vaster maar het lijkt iets minder erg te zijn met juist een strakke neusriem, ik denk dat het is omdat het minder schuift?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:03

Ja klopt. Hier ook eerder schuurplekjes bij een te losse neusriem.
Zo herkenbaar en zo lastig op te lossen...

Heb je al eens een appelbitje geprobeerd? En dan de ongebroken versie?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 17:04

Dat zou ik idd nog eens kunnen proberen! Appelbitje had ik nog niet geprobeerd.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:28

Maar als een sperriem irriteert, hoe zou een mexicaan dan beter kunnen helpen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 18:34

Ik hoop dat de bovenkant dan al minder geirriteerd is, omdat het niet klem kan raken bij de neusriem?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 08:22

Riv, gaat het om Wrangler? Kijk of je de neusriem anders wat hoger tegen het jukbeen kan krijgen. Het kan zijn dat hij gewoon net te laag hangt en dus op het gedeelte waar het vel wat losser zit, gaat schuren. Gaatje strakker als het kan zodat de neusriem ook niet kan bewegen. Idem voor je sperriem. Hoe minder beweging hoe minder kans op schuurplekken. Smeer de huid vantevoren in met vaseline, zeker op de plekjes die snel irriteren. Vervang anders je sperriem voor eentje van supersoepel leer.
Wat betreft het bit, als hij altijd goed heeft gelopen op hetzelfde bit, zou ik zeker geen ander bit gaan proberen. Mijn ervaring is wel dat een bustrens minder plekken geeft omdat de ringen niet kunnen bewegen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 14:31

Nee, een andere, Wrangler heb ik destijds gelukkig op kunnen lossen met bontjes en zinkzalf (die kreeg als net ingereden paard toen plekken van het kopstuk en de singel) maar nu weet ik het even niet meer. Momenteel hangt de neusriem terug helemaal tegen het jukbeen, eergisteren had ik hem er twee vingers onder gehangen. Het gaat wel echt om een flink stuk wat geschaafd is, zal toch snel een stuk van vier vingerbreedtes zijn. Maar naarmate ik de neusriem verhang, komen de schaafplekken dus ook op andere plaatsen tevoorschijn.
Ik had idd oorspronkelijk een bustrensje vanuit die gedachte :j En dat is eigenlijk altijd wel goed gegaan, maar sinds vorig jaar dus ineens problemen, want die lippen moet wel vanuit het bit komen lijkt me, of het moet zijn dat hij ook klem kwam tussen bit en sperriem want die was er destijds niet af.
Vaseline heb ik gedaan en zinkzalf, zowel voor als na het rijden, bij beide ontstaan er desondanks toch weer plekken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:32

Ik zou voorlopig even zonder rijden, zodat het kan genezen.
Duurde bij mij 2 weken voor er weer wat haar op kwam.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:37

Ik ben geen kenner, maar op de privestal waar ik soms help, hebben ze dit kunnen oplossen door bitringen en een bontje onder de neusriem.