scheurtje op zitvlak zadel: goed te repareren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

scheurtje op zitvlak zadel: goed te repareren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 10:00

Hoi bokkers,

ik heb een net 2dehands zadel op het oog voor een goede prijs,omdat er een scheurtje op het zitvlak zit,op de stiknaad zegmaar.
Weet iemand of dat goed te repareren is? dat het dan niet zo mooi is maakt mij weinig uit,omdat je er toch bovenop zit.

alvast bedankt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:45

Dat heet een zweetscheur. Is nooit onzichtbaar te repareren, want dan moet je een nieuw zitvlak nemen. Maar een leertje erover plakken kan heel goed en dan kan het zadel nog tijdje mee, de zit e.d. beinvloedt het niet. Maar een zadel met zweetscheurtjes mag echt niet veel meer kosten. Een zadel met zweetscheur kan overigens nog best een aantal jaren meegaan. Maar het kan ook verder scheuren. Is toch een vorm van slijtage.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:48

Dit soort scheurtjes zijn vaak (niet altijd) het gevolg van de slijtage onder het leer.
Op zich kan je nog jaren met zo'n zadel rijden, maar zoals germie al aangaf, zo'n zadel mag niet veel meer kosten. Een zadelmaker kan er een stukje leer op plakken, fraai is dat niet, maar dan is het wel weer dicht.

Urielle

Re: scheurtje op zitvlak zadel: goed te repareren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:18

Ik heb een leenzadel van iemand gehad toen mijn zadel gestolen was met een lapje leer op het zitvlak maar ik kreeg er wel echt last van, het randje irriteerde wel wat. Dus persoonlijk zou ik het niet zo snel doen, er staat genoeg te koop aan zadels toch? :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 18:54

Ja je hebt ook gelijk! Ik kijk rustig verder.

Het gaat trouwens om een KN symfonie voor 200 euro.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:45

Lijm in laten lopen, werkt prima en je hebt dan niet dat hinderlijke stukje leer waar je idd last van kunt hebben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:49

200 euro is 440 gulden. Dat zou ik niet uitgeven voor een zadel wat toch echt onherstelbare slijtage heeft.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:45

200 Euro voor een KN Symphonie die verder goed ligt op je paard vind ik persoonlijk niet zo veel.
Ik geef toe dat als je het in Guldens omrekent het veel ongunstiger lijkt, maar dat is een tijdperk wat achter ons ligt.

Wij kunnen niet kijken in jouw persoonlijke situatie TS, maar een KN is in de regel niet slecht. Ik ben zelf behoorlijk kritisch t.o.v. zadels en paarden, maar als dit zadel goed ligt, geeft het je wel de gelegenheid om rustig verder te zoeken/sparen voor een beter zadel voor jullie allebei.

Ik weet uit eigen ervaring hoe lastig het kan zijn om een goed zadel voor zowel paard als ruiter en een compromis voor dat bedrag zou ik me wel in kunnen vinden.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:34

Heb ooit eens 350,00 euro betaald voor een KN, die 'ouderwetse' met rode clipjes. Was toen al 18 jaar oud. Fijnste zadel wat ik ooit gehad heb. Wegens geen paard meer waar het op paste verkocht voor dito 350,00 euro. Dat was anderhalf jaar later, zadel was dus al bijna 20 jaar oud toen.