Welke zadelpassers : een boomloos zadel eerlijk beoordelen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Welke zadelpassers : een boomloos zadel eerlijk beoordelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 09:12

Ik hoor regelmatig reacties van mensen die een Barefoot of ander boomloos zadel te leen hebben.

Zij laten dan een zadelmaker / passer komen (of de fysio o.i.d.) van hun paard om even een kritische blik te werpen op de ligging en pasvorm van het zadel.

Hartstikke goed natuurlijk +:)+

Maar er zijn nu eenmaal nog wel wat vastgeroeste mensen die alles dat niet standaard is...al heel snel afraden. Wat de boer niet kent...
Zodra dan het woord "boomloos" valt is alles ineens fout en worden er de gekste dingen verteld waaruit blijkt dat de betreffende persoon geen idee heeft waar hij / zij over praat. De ligging van een boomloos zadel moet je op een aantal punten nu eenmaal anders beoordelen dan een boomzadel...omdat het net wat anders in elkaar zit.

Zo hoef je bij een Barefoot geen 3 vingers ruimte tussen schoft en zadel te hebben...simpelweg omdat het deel boven de schoft geen gewicht draagt terwijl dat deel bij een boomzadel wel door het ruitergewicht naar beneden geduwd wordt.

Of ze hebben een keer een verhaal gehoord van horen-zeggen van iemand waarbij "boomloos" totaal niet beviel. Als je dan door vraagt dan blijkt dat diegene een BareBackPad bedoelt , of het eerste de beste slecht gekozen zadeltje op een paard geplempt heeft en er zelf een rommeltje van maakte. Maar het "boomloos is niks" wordt wel lustig doorverteld ! Heel erg jammer.

Gelukkig komen er steeds meer "experts" die wèl open staan voor "nieuwe" ontwikkelingen en die gewoon eerlijk doen waar ze voor gevraagd zijn : het zadel beoordelen of dit goed werkt bij de betreffende ruiter en paard. Of het netjes ligt , het paard niet stoort en een positief effect heeft op de bewegingen van het paard en de ontwikkeling van de zit van de ruiter. Iemand die er ook doorheen kan kijken dat een paard en ruiter in sommige gevallen even moeten wennen en nog moeten leren om een goede balans te vinden....maar dat het zich loont om hiermee te oefenen in plaats van als symptoombestrijding maar een zadel met diepe zit en dikke wrongen er op te gooien.

Nu lijkt het me fijn om een lijst te maken van mensen die echte "aanraders" zijn om een boomloos zadel te beoordelen.

Mensen die er niet bijzonder voor of tegen zijn , niet er op uit zijn om hun eigen merk zadel te verkopen en voor de rest alles af te zeiken , maar gewoon eerlijk zonder vooroordelen hun werk doen en jou als klant een goed advies geven :)

Ik denk dat er heel wat mensen geholpen kunnen worden met een dergelijke lijst , dus heb je ervaringen met zadelpassers e.d. en het beoordelen van boomloze zadels : laat je berichtje achter zodat iedereen een beetje beeld kan krijgen wie je er goed bij kunt halen als je twijfels hebt / wat meer zekerheid wilt :)

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:20

Ik ben zéér tevreden over Marielle Rovers van Equimaro, zij verkoopt boomzadels en boomloze zadels.
Erg kundig persoon met kijk op ligging, bouw van het paard en zeker ook ruiter gericht.

Breed assortiment, van engels tot western en van barok tot endurance.

Echt een aanrader :j

kiki1976

Re: Welke zadelpassers : een boomloos zadel eerlijk beoordelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:22

Nou er zijn ook genoeg ruitersportzaken die het ten strengste afraden. Hier in de buurt zeggen ze zelfs "boomloos, bitloos is uiteindelijk paardloos".....
Maar hun verkopen zelf alleen maar boomzadels dus daar heb je ook gelijk de reden! Maar geven naar mijn idee een hoop mensen verkeerde info erover

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:28

Ik heb zelf (voor ik voor boomloos ging kijken) advies gevraagd aan Steffi van der Laarse.
Zij is onder andere chiropractor en dierenarts (naast vele andere dingen). Zij is geen zadelpasser of zadelverkoper maar ziet en behandeld wel elk jaar heel erg veel paardenruggen.
Zij gaf aan geen verschil te zien in ruggen van paarden met een goed passend boomzadel, of met een goed passend boomloos zadel. Dat was voor mij de laatste info die ik nodig had, ik was zelf namelijk toch nog huiverig voor de drukverdeling.
Dat juist iemand die veel paardenruggen zien, en niet pro maar ook niet anti boomloos is dat advies ga is me veel waard.

Het moeilijkste vind ik namelijk objectief advies krijgen.
Want een boomloos zadel eerlijk beoordelen, dat houd in dat je het een goede kans geeft, maar ook in dat je toegeeft dat een bepaald zadel voor een bepaalde combinatie niet klopt. Helaas zijn er bijna alleen mensen die helemaal voor of helemaal tegen boomloos zijn. Ik mis een groep mensen die in het midden staat, en van beiden de voordelen én nadelen kent.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 12:51

Blijheid: vandaar ook dit topic :j

Kiki: inderdaad , ook dat is dus een reden om dit topic te openen. Hoe vaak ik wel niet heb meegemaakt dat iemand na "tig" boomzadels (en echt niet de goedkoopste en echt niet zonder "expert" aangemeten := ) een Barefootje probeert , soms de eerste dagen voor geen meter zit , dan ineens wèl lekker zit , merkt dat het paard veel beter reageert , stalgenoten die verbaast staan te kijken naar de plotselinge positieve verandering tijdens het rijden... diegene is helemaal doltevreden om ein-de-lijk een fijn zadel gevonden te hebben , koopt een Barefootje , na enkele weken nog steeds helemaal tevreden en alles gaat steeds fijner tijdens het rijden....tot INEENS iemand van een ruitersportzaak of een instructeur of DA zich er tegenaan gaat bemoeien en met allerlei dooddoeners gaat smijten tot zelf aan woorden als "paardenmishandeling" toe :=

Gezeur over drukverdeling die nooit zo goed kan zijn als bij een boomzadel.

(en er uiteraard niet bij zeggen dat een boomzadel alleen onder perfecte omstandigheden zo goed de druk verdeelt := )

Waardoor de persoon in kwestie toch weer gaat twijfelen , bang is voor inderdaad een slechte drukverdeling vanwege alle spookverhalen.... en weer een boomzadel neemt. En daar natuurlijk ook weer allerlei problemen en drukplekken mee krijgt omdat die perfect passende & drukverdelende boom vaak toch een utopie blijkt te zijn :=

Dat is ZO zonde...dan hebben die mensen de oplossing voor henzelf en hun paardje gevonden , en dan wordt dat ze gewoon niet gegund door mensen die met van die spookverhalen en halve waarheden komen en zitten paard en ruiter weer maanden / jaren langer te trutten met zadels die niet goed liggen.

Het zou dan ook het mooiste zijn om een lijstje van mensen te verzamelen die zelf geen zadels verkopen want dan nog heb je het risico dat ze liever hun eigen merk adviseren dan een ander merk dat ze zelf niet verkopen.

Een Steffi v/d Laarse is inderdaad wel fijn , zo komen er gelukkig steeds meer fysio's +:)+

Maar kun je die er ook voor een zadel-beoordeling bij halen..... het "probleem" is toch dat zadelpassers vaak ook verkopers zijn. En dan heb je toch de schijn al tegen of het advies onbevooroordeeld gaat zijn :=

Tropico: fijn dat je zo'n positieve ervaring met Marielle Rovers hebt +:)+

Maar zij is dus ook verkoopster. Het is dan de vraag of iemand met een merk / merkloos zadeltje dat zij niet verkoopt , ook haar advies in kan winnen om de ligging van een ander zadel te laten beoordelen...

Ik zou zo graag wat experts willen kunnen aanraden aan mensen die twijfelen en dan vrij zeker zijn van een onafhankelijk en eerlijk advies zonder bijbedoelingen :)

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:48

Ik heb ook een boomlooszadel gehad. Is nu wel helemaal afgereden (lees: plakje leer), veel plezier aan gehad. Voor mijn rug(lees veel rugklachten bij verkeerd zadel) ga ik toch voor een boomzadel, vind het zelf ook prettiger. Ik heb nu een Goertz Tolt.
Ik zit wel in het midden. Ik vind boomloos prima, maar persoonlijk ga ik voor boom.