Wanneer dekens af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Wanneer dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 09:14

Hoi,

aangezien ik hier élk jaar weer mee sukkel, ben ik hier weer met mijn jaarlijkse vraag :Y)

Ik heb 2 oudere paarden (24 en 21) die momenteel onder een 100gr deken staan en een ongevoerde regendeken.

Overdag hebben we hier temperaturen van 10 graden, 's nachts zo'n 3 tot 4 graden.
Beide hebben geen gigantische wintervacht en hebben qua reserve het normale (staan dus niet vet of dik).

Wanneer kunnen de 100grams af en kunnen ze gewoon onder hun regendeken blijven staan?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Wanneer dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:14

Ik ga per morgen de deken verminderen in aantal grams, zelf hou ik overdag 10 graden aan en 's nachts 5 graden minimaal, dit omdat mijn paard nog niet dik in haar vacht zit.
Zij gaat dan van 360 grams naar 100 grams gevoerde regendeken, dit heb ik vorig jaar ook zo gedaan en dat werkte goed. Mocht ik merken dat zij het toch te koud krijgen dan krijgt ze er een 100 grams deken bij en bouw ik dat af.
Aangezien je paarden al onder 100 grams staan zou ik ze deze week onder alleen een regendeken zetten.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:16

mijn paard is vorig jaar geschoren en had de winter 300 grams op. gister weer naar een regen deken omdat ze het tog te warm had met een 150

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:18

Ben al een beetje begonnen met afbouwen. Mevrouw heeft een aardige vacht en staat onder 100 grams.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:21

Ik ben gister van 300 naar 200 gegaan voor een van de twee. De ander staat nog met 300. Je moet gewoon even voelen hoe warm je paarden zijn onder de deken en als je besluit een deken er af te halen, even in de gaten houden of ze het niet te koud hebben. Ik vind het ook altijd wel lastig! Maar het lijkt er op dat de komende tijd deze temperatuur aanhoud, en dus kan er best wel een dunner jasje aan.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:46

Hier gaat wrs morgen 1 deken af. Paard houdt dan nog een staldeken van 300 gram op en naar buiten een ongevoerde regendeken er over heen. Pas als het rond de 14 a 15 graden is overdag, doe ik de laatste staldeken ook af en gaat ze alleen met een ongevoerde regendeken naar buiten. 's Nachts leg ik dan wel de staldeken weer op. Bij meer dan 15 graden gaat ook overdag de deken af. En bij 10 graden 's nachts ook niets meer op.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:49

Je moet goed naar je paard kijken, er zijn geen richtlijnen over hoe het moet, elk paard is natuurlijk anders. Die van mij stond vanaf begin november onder een fleecegevoerde regendeken, daarna toen het zo hard ging vriezen heb ik er een 200gr onder gelegd. 2 weken geleden heb ik die er onderuit gehaald en vrijdag ook de regendeken er af. Hij voelt er prima onder, vond hem vorige week wat warm voelen onder de fleecegevoerde regendeken. Ik voel nu gewoon dagelijks over zijn hele lichaam hoe hij aanvoelt, dan kan ik altijd nog die regendeken er opleggen als het heel slecht weer mocht worden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 13:01

Dus als ze over heel haar lichaam warm voelt kan ik ervanuit gaan dat ze het warm genoeg heeft en dat de 100gr er eigelijk evengoed afkan?

Mijn merrie van 24 steeds heel veel vet en energie in zich warm houden en wil uiteraard ook niet dat ze op een week tijd terug graatmager komt te staan... Maar zal vanavond even voelen en zien of het winterdeken af kan :j

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:10

chipieke schreef:
Dus als ze over heel haar lichaam warm voelt kan ik ervanuit gaan dat ze het warm genoeg heeft en dat de 100gr er eigelijk evengoed afkan?

Als ze gewoon lekker warm voelt, heeft ze het prima zoals het nu is. Juist als ze warmer aanvoelen dan 'lekker warm' zou ik er een deken van af halen. Maar indien je toch denkt dat die 100gr er af kan, gewoon even in de gaten houden en voelen of ze nu niet koud aan gaan voelen. Kwestie van uitproberen...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 13:36

ok nu begrijp ik het :D Het is een gevoelig ding die merrie van mij en ben extra zuinig op haar,
daarom vind ik het elk jaar weer zo moeilijk om te gaan bepalen wanneer ze zonder kan!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:38