De handeling die aansingelen heet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion1990

De handeling die aansingelen heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 23:36

Beste Bokkers,

Ik ben een ruiter die probeert zo bewust mogelijk te rijden met mijn paard. Dwz wanneer dingen niet gaan zoals gepland, ga ik in eerste instantie te rade bij mijzelf. Zit ik goed? Zijn mijn hulpen correct?

Ook ga ik bewust om met mijn harnachement. Welk type bit gebruik ik. Wel of geen sporen. Type zadel. Lengte van beugels.

Ik ben er maar druk mee. Maar nu het volgende: Een paar weken geleden ben ik zoals gewoonlijk gaan rijden. Paard gezadeld, naar de bak, opgestapt en training begonnen. Training klaar, lekker uitstappen over het erf. En ineens realiseer ik me dat ik heerlijk gereden heb. Fijn ontspannen paard, redelijk goed gelukte oefeningen, prettige overgangen. Mooi! Paard uitgestapt, terug naar de stal, afzadelen en toen een ontdekking: VERGETEN AAN TE SINGELEN! Oeps! Verder niet teveel bij stilgestaan op dat moment. Naar huis en in de auto denk ik nog eens aan de training die zo heerlijk ging. En ik denk nog eens aan de singel. Nu ben ik het type die nogal van logica houd en 1 en 1 is 2. Zou er een verband bestaan tussen het NIET AANSINGELEN en de fijne training?

Volgende dag zelfde riedel. Paard gezadeld NIET AANGESINGELD en gaan rijden. Warempel! Weer zo’n fijne training. Tja, kan 2 maal een toevalstreffer zijn, maar inmiddels een paar weken verder en consequent NIET AANSINGELEN blijven leiden tot goede trainingsresultaten.

Wat wil ik nu met deze lap tekst? Hoe gaan de bokkers om met aansingelen? Zijn er meer bokkers met deze ervaring? Echt té stom voor woorden, want eigenlijk is het logisch. NIET AANSINGELEN leidt tot niet te strak zittend zadel, wat bijzonder prettig is voor kunnen het ontspannen in de rug (wat betreft het paard).

Edit: Niet aansingelen betekent bij mij 2 vlakke handen op elkaar tussen singel en buik kunnen plaatsen. Singel heeft aan 1 kant elastiek. Dit doe ik alleen bij een dresuurtraining. In geval van springen, bosritten en crossen trek ik de singel 1 gat strakker aan. Ik denk ook nog aan de veiligheid daar waar dat voor mij en mijn paard nodig is. Tijdens dressuren een braaf paard zonder spontane en ongewenste stuiteracties.
Laatst bijgewerkt door Illusion1990 op 24-02-12 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Saars

Re: De handeling die aansingelen heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:40

Nou, ik kan dat zeeeker volgen. Mijn paard kijkt altijd nogal boos als de singel nog maar zijn buik raakt, maar ook als ik er met een borstel overheen ga omdat het daar weer es vol poep hangt. Ik singel dan ook heel rustig aan en beloon hem uitbundig.
Maar als ik vergeet aan te singelen zijn er bij mij twee mogelijkheden:
Mijn zadel zakt als ik opstap waardoor ik weer helemaal opnieuw mag beginnen opzadelen want alles ligt overhoop (tot grote 'vreugde' van paardje uiteraard :') )
Of: ik stap veilig op en kom tot de conclusie dat ik het vergeten ben als ik tijdens draf of galop verdacht scheef begin te hangen.

Dus ja, ik zou zeker een alternatief willen door die donderse singel, maar met een tonpony en een hangruiter kom je d'r niet! :D

Vhagar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:46

om je theorie te bevestigen zou je is een keer weer wel goed moeten aansingelen en kijken of het dan weer minder goed gaat.
ik singel eigenlijk altijd aan ivm veiligheid, al voor ik op stap.
wat ik wel weet van de zadelpasser is dat een elastische singel oncomfortabel is voor een paard omdat je die makkelijk te strak aansingelt en omdat je daarmee eerder scheef kan gaan zitten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:47

Ik heb de singel altijd net zo strak dat het zadel niet schuift bij het opstijgen, en singel alleen na als ik er meer dan een hand tussen kan krijgen als ik erop zit. Paard wil nog wel eens een onverwachte sprong maken, en ik blijf graag boven zitten.
Heb laatst met een wedstrijd wel een keer gehad dat iemand even hielp met aansingelen en em toen strakker had gedaan als normaal, paard blies zich op in de proef en was tegen het been. Ik weet dat wel meteen aan het te strakke aansingelen. Persoon die had aangesingeld kon zich dat neit voorstellen, maar de keer erna niet te strak gezet en toen was er weinig aan de hand...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:51

Ben van de zomer nog errug hard gevallen vanwege niet goed aangesingeld.. Okee dat was wel een barrelrace :'). Ik werd de dupe van de liefheid van mijn paard: hij probeerde onder mij te blijven waardoor ik uiteindelijk in de muur kwakte met een erg spectaculaire dreun..

Tja ik singel wel echt altijd aan, want je beugels zullen maar een keer net niet gelijk zijn (manegeruiter hier :+ ). Dan kom je scheef te hangen en tja, dat is natuurlijk niet echt prettig voor paard en ruiter..
Ik let wel altijd echt op dat er een hand ruim tussen kan. Het moet wel leuk blijven voor je paard :) wij worden ook ambitant wanneer we moeten sporten als onze broekriem te strak zit..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:52

Laura_Zodine schreef:
om je theorie te bevestigen zou je is een keer weer wel goed moeten aansingelen en kijken of het dan weer minder goed gaat.

Een zinvolle opmerking.

Ik heb 1 keer achteraf geconstateerd dat ik vergeten was om aan te singelen maar of dat verschil heeft gemaakt zou ik echt niet weten. Was de tweede keer in m'n leven dat ik op dat paard zat.

Bij mijn eigen paard wil ik toch wel graag goed aansingelen... hij heeft model biervat en ik heb tot overmaat van ramp ook nog eens een boomloos zadel. Als hij niest hang ik al onder z'n buik 8)7

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 23:55

hestejente schreef:
Laura_Zodine schreef:

Een zinvolle opmerking.

Zeker een zinvolle opmerking. Uiteraard heb ik dit getest. En het resultaat, je raadt het al: Mét lossere singel toch prettiger.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:56

Laura_Zodine schreef:

Eigenlijk, om het helemaal correct te maken, zou je door een ander moeten laten aansingelen en gaan rijden, zodat je niet weet hoe strak de singel zit en hier (on)bewust naar gaat rijden.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 23:59

Leuk al die reacties nu al. Ik zal nog even een aanvulling schrijven om nog iets meer duidelijkheid te scheppen.

Zadels die gaan schuiven door niet aansingelen: Mijn zadel past erg goed en schuift niet. Zelfs niet als ik opstijg. Wat ik overigens met een krukje doe. Zadel gaat niet scheef hangen en gaat ook niet van achter naar voor of andersom.

Wanneer ik ga springen, het bos in of crossen singel ik wél een gaatje strakker aan. Puur voor de veiligheid.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 00:00

mylittlejoy schreef:
Laura_Zodine schreef:

Eigenlijk, om het helemaal correct te maken, zou je door een ander moeten laten aansingelen en gaan rijden, zodat je niet weet hoe strak de singel zit en hier (on)bewust naar gaat rijden.

Dit vind ik een briljant idee. Ik ga dat zeker eens proberen en zal je laten weten of ik het gemerkt heb.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:02

Ik snap de gedachtengang van jouw. Maar 1 ding wat ik nooit meer zal vergeten is aansingelen. De laatste keer dat ik het vergat, eindigde ik tegen de poort van de bak waardoor ik een spierscheuring heb gehad wat nu nog steeds een gevoelige plek is.(en is al 3 kwart jaar geleden)
Het idee snap ik maar een singel is ook voor veiligheid. In mijn geval gebeurde er op zich niets geks alleen dat m'n paard schrok, ik links wilde paard niet helemaal meewerkte ik teveel op links ging hangen en het zadel schoof en dan doe je niets meer.
Verder heb ik een volledig elastische singel wat volgens zeggen zorgt dat het zadel stabiel blijft liggen maar het paard niet "dichtsnoert".
Dus nee ik zelf ga het niet proberen of het paard beter loopt zonder aan te singelen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:03

hestejente schreef:
Bij mijn eigen paard wil ik toch wel graag goed aansingelen... hij heeft model biervat en ik heb tot overmaat van ramp ook nog eens een boomloos zadel. Als hij niest hang ik al onder z'n buik 8)7

:= Dat wil je wel inderdaad. En ik denk weer eens teveel in plaatjes..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:05

Het is voor mijn pony geen oplossing, erg rondgeribt :=

Hoe strak of los heb je de singel zitten?

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 00:09

vuurneon schreef:
Het is voor mijn pony geen oplossing, erg rondgeribt :=

Hoe strak of los heb je de singel zitten?

Kunnen 2 vlakke handen op elkaar tussen. Is wel een singel met elastiek aan 1 kant en het bungelt niet, mocht ik die indruk wekken. Singel sluit wel aan.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:10

ik begrijp je gedachte gang :j erg mooi ook, bij jezelf alles af te vragen niet bij je paard +:)+

maar zou die test met aansingelen ook nog doen, ter bevestiging.
de komende dagen dus even door iemand anders laten aansingelen, die niet zegt of hij/zij het strak / los doet :j
pas na het rijden.

hestejente schreef:

_O-

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:13

Ligt er natuurlijk ook aan hoe strak je de singel in eerste instantie doet en wat ja aansingelen noemt? Denk dat dat voor iedereen wel anders is. Ze zeggen altijd dat je een hand tussen de singel moet kunnen doen, maar je kan natuurlijk ook zo hard trekken dat het echt niet strakker meer kan. Je theorie klinkt overigens best logisch.

Ik doe de singel zo strak als ik 'm krijg zonder echt te trekken, en na een rondje (ernaast) gelopen te hebben doe ik hem 1 gaatje strakker, soms aan beide kanten 1 gaatje. Dan kan ie nog wel 1 of 2 gaatjes strakker als ik echt hard zou trekken, maar dat is niet nodig dus dat doe ik ook maar niet. Bij m'n ene paard heb ik een luchtzadel, als ik deze heel los laat dan ga ik stuiteren :P En de ander is vrij rond dus dat gaat schuiven als het heel los zit..

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:16

Er zit natuurlijk verschil in aansingelen en aansingelen. De een trekt de singel zo strak dat het moeite kost om hem vast te krijgen. De ander singelt aan zonder moeite en trekt niet hard aan de singel met aansingelen. Als jij je singel altijd heel strak trekt en moeite doet om hem in het gaatje te krijgen en hem nu losser hebt kan ik me voorstellen dat een paard dat fijner vind. Ik singel zelf bij het ene paard wel aan en bij het andere paard niet. Zo hebben we een die de buik altijd uitzet, na een rondje stappen kun je de singel 3 gaatjes zonder moeite strakker doen :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:17

Doe die test trouwens wel 2x voor de zekerheid. Eventueel kan je tijdens het rijden zelfs het singelen veranderen :) Dan merk je helemaal het verschil.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 00:20

Stukje extra tekst in openingstopic geplaatst:

Niet aansingelen betekent bij mij 2 vlakke handen op elkaar tussen singel en buik kunnen plaatsen. Singel heeft aan 1 kant elastiek. Dit doe ik alleen bij een dresuurtraining. In geval van springen, bosritten en crossen trek ik de singel 1 gat strakker aan. Ik denk ook nog aan de veiligheid daar waar dat voor mij en mijn paard nodig is. Tijdens dressuren een braaf paard zonder spontane en ongewenste stuiteracties.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:22

Dat is idd een kwestie waar ik ook al langer over nadenk. Ik vind het ook nog best wel moeilijk om het ideale te vinden met aan de ene kant veiligheid (zadel mag niet schuiven) en aan de andere kant het te strak aantrekken (korset-idee).
Vaak wil je als je opstapt toch nog even zien of je geen gaatje verder kan, maar is dat net niet het gaatje te veel?
Het is zelfs zo dat ik de laatste maanden bewust ben gaan observeren hoe mensen aansingelen en dan moet ik tot de conclusie komen--> strak. Sommigen singelen strak aan net voor ze opstappen, anderen doen er een gaatje extra bij na een aantal minuten training. Mij is hierbij opgevallen dat niemand van de singel af kan blijven. Nooit heb ik iemand zadel zien opleggen, singel vastmaken meteen op het gewenste gat, opstappen en trainen.
Maar singelen ze dan te strak aan? Dat durf ik niet zeggen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:24

Ik doe het wel zo, zadel erop, aansingelen (strak, anders lig er eraf), zelf cap pakken en hoofdstel en dan pas weg.
Bij terugkomst kan ik ook makkelijk de singel los maken, gaat toch altijd wat losser zitten na een rit. Maar ik controleer nooit tussendoor.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 08:25

Mss ligt het aan et feit dat je singel maar aan 1 kant elastieke inzetten heeft? Als je die dan 'te' strak aansingelt, rekt die aan 1 kant tijdens het rijden meer mee danaan de andere kant. Dit kan voor een paard onprettig zijn. Wij hebben altijd singels met aan beide zijden elastiek. Deze worden normaal aangesingeld, maw het moet redelijk makkelik zijn om een gaatje strakker te doen. Het is bij singels met elastiek de bedoeling dat het elastische gedeelte nog voldoende ruimte heeft om mee te rekken met de ademhaling/beweging van het paard.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 08:31

ik singel ook niet strak aan.
paard heeft een hoge schoft bij een flinke draai actie blijft mijn zadel altijd wel boven.
alleen ik niet :)

ergens is het wel logischer dat het met een lossere singel fijner is. er zit natuurlijk aan de linkerkant van je
paard een hele dikke ader, die bij strak singelen gewoon nauw geknepen worden. dus denk toch dat
je een stukje extra zuurstof in het bloed mist.

cheneda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:31

Nou, @ILLUSION1990: Wat een leuke topic... Die meerdere testen heb ik al uitgeprobeerd! ;-)
Op een goede dag ben ik dus 'vergeten' aan te singelen (lees: strak aansnoeren) en mijn paard liep stukken beter over de rug en was duidelijk een stuk ontspannender. 2e keer weer aan gesingeld en het was weer misse boel. Dit "spelletje" heb ik nog zo'n 2 x herhaald en bij mij is de conclusie: als ik de singel zo heb dat ik er ook een handdikte tussen kan steken (schuift mijn zadel niet op zij, naar voor of naar achter) loopt mijn paard stukken beter en ontspannender!!!!!!!!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:34

Hier loopt mijn pony ook veeeeel fijner als ik haar niet te strak aansingel. Nou kan ik zelf het zadel goed in balans houden, maar het wiebelt wel meer :+ Dus ik ben nog even aan het kijken naar de beste oplossing voor ons allebei. Maar een anatomisch gevormde dressuursingel met aan twee kanten elastiek bestaat geloof ik nog niet..